ارقام متفاوت از بدهی برج میلاد

تعبیرهای جدید درباره طلب پیمانکاران از برج میلاد

گروه مسکن - سحر باباخانی: با نزدیک شدن به زمان بهره‌برداری نهایی و افتتاح برج میلاد بحث پرحاشیه بدهی‌ها و اعتبار نهایی برای این برج شاید بهانه دوباره‌ای برای تاخیر در اتمام روزشمار آن باشد؛ چراکه موسوی، سرپرست

یادمان سازه دراین‌باره اعلام کرده است: ۴۸‌میلیارد تومان بودجه‌ای که در سال جاری به برج اختصاص یافته برای این سازه مربوط به بدهی‌های سال ۸۸ پیمانکاران قبلی است، ولی رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در این باره به دنیای اقتصاد گفت: هفته گذشته رقم بدهی‌های برج ۸‌میلیارد تومان اعلام شده نه ۴۸‌میلیارد تومان. در این میان توجه به این نکته ضروری است که یکی از موارد مهم درباره برج میلاد کاربری مخابراتی و تجهیزات صداوسیمای آن است نه کاربری تفریحی این سازه. در هر صورت سرپرست یادمان سازه در این باره گفته است: تجهیزات مخابراتی صداوسیما هنوز نصب نشده، اما Lcهای لازم باز شده است.

گویا این برج ۴۳۵‌متری از تحریم اقتصادی درآمده و دیگر برای خرید برخی تجهیزات که هنوز برج میلاد به تجهیز آن وابسته است، مشکلی وجود ندارد؛ چراکه موسوی به ایسنا اعلام کرده که خریدهای خارجی بخش‌های دیگر برج انجام شده و در حال ارسال است و باید دید که با وجود این امکانات و ۴۸‌میلیارد تومان بودجه مصوب، پرونده ساخت این سازه چه زمانی بسته خواهد شد؟

هر پروژه‌ای ۳ بار افتتاح می‌شود

حمزه شکیب، رییس کمیسیون عمران شهر تهران تاخیر در زمان افتتاح پروژه‌های بزرگی چون تونل توحید و برج میلاد را از جمله انتقادات وارده به این پروژه‌ها دانست و به دنیای اقتصاد توضیح داد: به لحاظ حجم کار و اهمیت آن، مشکلات جاری در این پروژه‌ها طبیعی است، ولی قاعدتا باید هر پروژه‌ای که به بهره‌برداری می‌رسد، چندی بعد افتتاح شود، ولی در کشور ما روالی به وجود آمده که هر پروژه‌ای ۲ تا ۳ بار افتتاح ‌شده، در حالی که برخی مواقع بحث بهره‌برداری به حواشی سیاسی کشیده می‌شود.

شکیب همچنین درباره نحوه نظارت کمیسیون عمران بر این پروژه‌ها توضیح داد: میزان اعتبار موردنیاز، سرعت کار و کیفیت فنی این پروژه مد نظر است و طبق این روال هفته پیش اعلام شده که برج میلاد ۸‌میلیارد تومان بدهی پیشین دارد و مجموع بدهی‌های گذشته این سازه نیز ۳۵‌میلیارد تومان است و ۱۲‌میلیارد تومان نیز برای محوطه‌سازی هزینه می‌شود، هرچند که جزئیات این اعتبارات مجددا بررسی خواهد شد.

سیستم محاسبات پروژه تعهدی است

یکی از اعضای شورای شهر تهران درباره نحوه محاسبه هزینه‌ها و بدهی‌های برج گفت: روش محاسبه سیستم مالی این سازه تعهدی است و این به نفع سیستم اجرایی است؛ چراکه سرعت کار بالا می‌رود و از استهلاک نیز جلوگیری می‌شود.در ضمن در این سیستم می‌توان سنجش‌های مالی را بر اساس سال‌های آتی انجام داد. به گفته وی، حساب‌های مالی برج میلاد نیز بر این اساس محاسبه می‌شود.

این عضو شورای شهر در همین رابطه مجددا بودجه مصوب شده برای افتتاح برج را ۴۸‌میلیارد تومان اعلام کرد.

برج میلاد مدیرعامل ندارد

به دنبال پیگیری‌های خبرنگار دنیای اقتصاد، جعفری مدیر روابط‌عمومی این سازه اعلام کرد که در حال حاضر مدیرعامل جدید برج میلاد انتخاب نشده و موسوی به عنوان سرپرست این سازه بر پروژه نظارت دارد.

این مقام مسوول درباره صحت‌وسقم بدهی‌های اعلام شده توضیح داد:تفسیر ما از بدهی با تفسیر عامیانه متفاوت است. به عقیده ما بدهی،میزان رقم چک تضمین حسن انجام کاری است که توسط پیمانکاران پروژه داده می‌شود و بعد از انجام تعهدات باید به آنها بازگردانده شود و این به معنای بدهی‌های جاری این برج نیست. چهارمین برج مخابراتی دنیا در انتظار افتتاح برج میلاد با ۴۳۵‌متر ارتفاع چهارمین برج مخابراتی بعد از تورنتو، مسکو و شانگهای معرفی شده و پایتخت‌نشینان بی‌صبرانه منتظر افتتاح نهایی کاربری مخابراتی و تجهیزات صداوسیمای این سازه هستند.

با تمامی این تفاسیر تا به امروز این برج با هزینه‌ای بالغ ‌بر ۲۶۶‌میلیارد تومان به مرحله‌ای رسیده که نزدیک به ۲‌میلیون نفر از آن بازدید کرده‌اند و خبر افتتاح رستوران گردان آن را نیز پیگیری می‌کنند، اما محیط اطراف این سازه و تجهیزات نیمه‌کاره برج میلاد در انتظار مدیرعامل جدید و برنامه‌ریزی مدون و بدون حاشیه در این رابطه است.