دنیای اقتصاد- در دو ماه اخیر مردم اشتیاق بیشتری برای خرید مسکن از خود نشان داده‌اند، اما این بار برعکس سایر دوره‌های رکود و رونق، متقاضیان خرید با احتیاط بیشتری دست به انجام معامله می‌زنند. آنها با گذشت یکسال از رکود مسکن، به قیمت‌های پایین آمده قانع نیستند و انتظار کاهش بیشتر قیمت را دارند. به‌گفته مشاوران املاک، در یک ماه گذشته مراجعه مردم به بنگاه‌ها زیاد شده است، اما کمتر از 10‌درصد این مراجعات به عقد قرار‌داد منجر شده است.

تحولات بهاری از زبان مشاوران املاک
پرس‌وجو در بازار مسکن رونق گرفت
مردم با گذشت یک‌سال از رکود به قیمت‌های تعدیل شده قانع نیستند
گروه مسکن - در دو ماه اخیر مردم اشتیاق بیشتری برای خرید مسکن از خود نشان داده‌اند، اما این بار برعکس سایر دوره‌های رکود و رونق، متقاضیان خرید با احتیاط بیشتری دست به انجام معامله می‌زنند.
آنها با گذشت یکسال از رکود مسکن، به قیمت‌های پایین آمده قانع نیستند و انتظار کاهش بیشتر قیمت را دارند. مشاوران املاک در این باره می‌گویند: سال گذشته قیمت مسکن نه به اندازه آنچه دولت و روزنامه‌ها گفتند، اما چیزی حدود ۱۵ تا ۲۰‌درصد کاهش پیدا کرد. امسال نیز مردم انتظار تداوم کاهش قیمت را دارند. شنیده‌ها از بازار مسکن حاکی است طی چند روز اول سال تعداد معاملات قطعی ملک به‌خصوص در تهران بالا رفت، اما این وضعیت جدید با ورود به دومین ماه سال دوباره از بازار خارج شده و در حال حاضر رکود معاملاتی همچنان در حوزه خرید و فروش مسکن مستقر است.
برخی مالکان ساختمان‌های مسکونی تازه‌ساز در فروردین امسال موفق شدند تعدادی از واحدهایی که در تابستان سال 87 تکمیل شده و در آن زمان فروش نرفته بود را به بازار عرضه کنند. اما در هفته اخیر فروش ما‌بقی واحدها دوباره به مشکل خورده و به قول آنها بازار مسکن با قحطی خریدار مواجه شده است.
مشاوران املاک درباره اوضاع کنونی بازار مسکن می‌گویند: در یک ماه گذشته مراجعه مردم به بنگاه‌ها زیاد شده است، اما کمتر از ۱۰‌درصد این مراجعات به عقد قرار‌داد منجر شده است.
به گزارش مهدیس فرقانی خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد، در حال حاضر مراجعه خریداران به بنگاه‌های املاک نسبت به گذشته بیشتر شده است، اما این مراجعات بیشتر در حد پرس و جو برای آگاهی از قیمت‌هاست. اما در ادامه این پرس و جوها کمتر معامله‌ای صورت می‌گیرد و در واقع معاملات صورت گرفته در چند هفته اخیر چشمگیر نبوده است. علت اینکه خریداران برای خرید ملک هیچ اقدامی نمی‌کنند و همه مراجعه‌ها مربوط به گرفتن اطلاعات از وضعیت قیمت‌ها شده، این است که اکثر خریداران بر این باورند که قیمت‌ها هنوز به کف نرسیده‌اند و این سیر نزولی قیمت‌ها به پایان نرسیده است و با این تفاسیر به‌طور کلی می‌توان سردرگمی را در بین خریداران به راحتی مشاهده کرد. هرچند برخی بنگاه‌ها و همچنین فروشنده‌ها سعی دارند در سال جاری به لحاظ روانی بازار را با افزایش قیمت روبه‌رو کنند، اما مردم هیچ تمایلی به خرید گران در بازار مسکن ندارند. چرا که علت سردر‌گمی خریداران، قیمت‌های نابرابر در بازار مسکن است. به علت رکود فعلی در بازار مسکن تعدادی از فروشندگان ملک به دلیل نیاز ضروری به پول و به عبارتی دیگر چک روز داشتن مجبور به فروش ملک خود به زیر قیمت در بازار هستند یا اینکه سازنده هایی که نیاز مالی ندارند و هیچ عجله‌ای هم برای فروش ملک خود ندارند، قیمت تعیین شده برای ملک‌شان را بیشتر از قیمتی که در بازار مسکن است برای فروش اعلام می‌کنند.اکثر مواقع هم قیمت‌ها در آن حدود قیمتی که برای هر منطقه تعریف شده، نیست. همه این عوامل سببی برای خودداری خریداران از خرید ملک است.در این بین، فروشندگان ملک هم دچار مشکلاتی دیگر شده‌اند که نمی‌توانند تصمیم به فروش ملک خود بگیرند. اکثر مشاوران املاک انتخابات را عاملی تاثیرگذار روی قیمت ملک می‌دانند؛ چرا که با ایجاد سیاست جدید در کشور مطمئنا وضعیت بازار مسکن به همین منوال باقی نمی‌ماند و همین مساله باعث شده تا اغلب دست از معامله بکشند؛ چرا که ممکن است در آینده بازار مسکن با تحولات جدید روبه‌رو شود. گزارش دنیای‌اقتصاد از اظهارات اکثر مشاوران و فروشندگان املاک حاکی است: بعد از یک رکود نسبتا طولانی با ایجاد یک شوک به بازار می‌توان بازار را از رکود خارج کرد.
اما نکته جالب این است که خریداران ملک کاملا بر عکس این موضوع را تصور می‌کنند. آنها معتقدند احتمال دارد بعد از انتخابات، قیمت ملک نه تنها افزایش نیابد؛ بلکه کاهش هم پیدا کند و روند قبلی خود را طی کند؛ بنابراین زمان حال می‌تواند فرصت مناسبی برای خرید ملک باشد. با توجه به این همه کاهش میزان ملک اما باید این مساله را در نظر گرفت که با وجود این رکود و افت قیمت هنوز بسیاری از مستاجران قدرت خرید ملک را ندارند، در این صورت ممکن است دولت با تدابیر خاصی کاهش قیمت را مدیریت کند تا حداکثر افراد بتوانند در این موقعیت صاحبخانه شوند.
اما به طور کل باید گفت هیچ چیز مشخص نیست و اکثر این پیش‌بینی‌ها چه از سوی خریداران و چه از سوی فروشندگان ملک بیشتر در حد حدس و گمان است و باید منتظر ماند و شاهد اعمال سیاست‌های بعد از انتخابات بود.طبق گفته اکثر مشاوران املاک بازار اجاره در حال حاضر نسبت به بازار خرید و فروش بهتر است. همان طور که بازار خرید و فروش با استقبال از بابت پرس و جو همراه است و نه معامله، بازار اجاره نیز از استقبال خوبی از بابت پرس و جو و هم از لحاظ معامله برخوردار است. چرا که فصل خرداد ماه یکی از فصول اجاره محسوب می‌شود، بازار اجاره هم ‌اکنون با رونق همراه است، اما اینکه نرخ اجاره بها چه تغییری نسبت به سال گذشته داشته است باید گفت، نظر مشاوران املاک در رابطه با این مساله متفاوت است، اما به کمک آمارگیری کلی و تحقیقات میدانی می‌توان متوجه شد که نرخ اجاره‌بها نسبت به اواخر سال گذشته تغییر آنچنانی نداشته و ثابت باقی مانده است، اما در مقایسه با اوایل (نیمه) سال 87 نرخ اجاره‌بها بسیار کاهش یافته است. در این رابطه برخی از مشاوران املاک می‌گویند: اغلب مستاجران درخواست جابه‌جایی دارند؛ چرا که در نیمه اول سال 87 قیمت‌ها بسیار بالا بوده است و هم‌اکنون مستاجران قصد دارند تا با نقل مکان به جای دیگر از نرخ کمتر اجاره‌بها برخوردار شوند.
در این بین می‌توان شاهد برخی از مالکان بود که با سوء‌استفاده از آمدن فصل اجاره، میزان نرخ اجاره بهای ملک خود را افزایش داده که البته با توجه به اطلاع عموم افراد از میزان قیمت‌ها بعید است مستاجران به اجاره چنین واحدهایی رو ‌بیاورند.