زندان مخصوص بدهکاران در دبی راه‌اندازی شد

گروه مسکن - مقاله‌ای که ۱۱ فوریه ۲۰۰۹ با عنوان «کارگران خارجی از سقوط مارپیچ اقتصادی در دبی فرار می‌کنند» Laid-Off Foreigners Flee as Dubai Spirals Down) در نیویورک تایمز به چاپ رسید، بعد از سه روز همچنان به عنوان پربیننده‌ترین مطلب در سایت این روزنامه آمریکایی خودنمایی کرد. تا اینکه روز گذشته اغلب خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری خارجی، این مقاله را برای اطلاع متقاضیان سرمایه‌گذاری در دبی منتشر کردند. نوشته زیر ترجمه بخش‌های مهم این مقاله است:

سوفیای ٣۴ ساله، خانمی فرانسوی است که حدود یک سال پیش برای استخدام در یک شرکت تبلیغاتی به دبی نقل مکان کرد. او آن چنان اعتمادی به اقتصاد دبی که به‌طور سرسام آوری در حال رشد بود، داشت که آپارتمانی به قیمت ٣٠٠‌هزار دلار با وام مسکن ١۵ ساله خریداری کرد.

امروز او مانند بسیاری از خارجیان دیگر که در دبی کار می‌کنند از کار اخراج شده و خود را در برابر خطر اخراج از این شهر خلیج فارس می‌بیند. وضعیت ٩٠‌درصد خارجی‌های شاغل در دبی مشابه وضعیت سوفیاست.

او می‌گوید: «من واقعا از آنچه که در حال وقوع است به وحشت افتاده‌ام. اگر نتوانم بدهی خود را بپردازم و اگر نتوانم کار جدیدی پیدا کنم، به من گفته‌اند که کارم به زندان مخصوص بدهکاران خواهد کشید.»

در حالی که اقتصاد دبی در حال سقوط آزاد است، روزنامه‌ها گزارش می‌دهند که حدود سه‌هزار دستگاه ماشین که صاحبانشان، آنها را در پارکینگ فرودگاه رها کرده و از کشور گریخته‌اند، پارک شده است. گفته می‌شود برخی از آنان که از کشور گریخته‌اند تمام موجودی خود را از کارت‌های اعتباریشان نقد کرده‌اند و یک یادداشت عذرخواهی هم بر روی شیشه جلوی اتومبیل چسبانده‌اند. کسانی که شغل خود را در دبی از دست می‌دهند باید ظرف یکماه کشور را ترک کنند. این امر باعث می‌شود که میزان خرج کردن در کشور کاهش یابد، خانه‌ها یکی پس از دیگری خالی شود و قیمت ملک پایین بیاید. بعضی از بخش‌های دبی بر اثر این سقوط مارپیچ اقتصاد که در روزگاری نه‌چندان دور ابرقدرت خاورمیانه به‌شمار می‌رفت به شکل شهر ارواح درآمده است. هیچ کس از عمق فاجعه اقتصادی که در دبی اتفاق افتاده آگاهی کامل ندارد، اما آنچه که مشخص است این است که ده‌ها هزار نفر دبی را ترک کرده‌اند، قیمت ملک در دبی به نحو خیره‌کننده‌ای پایین آمده و پروژه‌های بزرگ ساختمانی متوقف یا به‌کلی منحل شده‌اند.

با این همه حکومت حاضر نیست که هیچ نوع اطلاعاتی در اختیار جهان خارج بگذارد و به این صورت است که شایعات در دبی جان می‌گیرند و بیش از پیش به اعتماد عمومی و اقتصاد دبی ضربه می‌زند. قانون جدیدی که به رسانه‌ها اعلام شده این است که اگر رسانه‌ای شهرت یا وضعیت اقتصادی کشور را با درج اخبار یا گزارش‌هایی به خطر بیاندازد، با مجازاتی تا مرز یک میلیون درهم (در حدود ٢٧٢‌هزار دلار)، روبرو خواهد شد. گفته می‌شود که همین امر باعث شده که گزارش در مورد بحران دبی به حالت سکون درآید. گزارش روزنامه‌های محلی در ماه گذشته حاکی از آن بود که هر روز ١۵٠٠ ویزا در دبی باطل می‌شود.

آنچه که مسلم است قیمت ملک که به‌طور فاحشی ظرف شش سال اوج‌گیری اقتصاد دبی افزایش یافته بود، تنها ظرف دو یا سه ماه گذشته، ٣٠‌درصد یا حتی بیشتر هم افت داشته است. شرکت مودیز (Moody's) که شرکت‌ها را درجه‌بندی می‌کند هفته گذشته اعلام کرد که احتمالا شش شرکت عظیم متعلق به حکومت را با توجه به وخامت اوضاع اقتصادی در دبی تنزل درجه خواهد داد. تعداد ماشین‌های لوکس برای فروش روز به روز افزایش می‌یابد، این ماشین‌ها گاه ۴٠ درصد زیر قیمت دو ماه پیش به فروش می‌روند. خیابان‌های دبی که همیشه مملو از ماشین و ترافیک بود، این روزها خلوت است.

این روزها خارجی‌هایی که برای یک زندگی بهتر بار خود را بسته و به دبی آمده بودند، معتقدند که شکوفایی اقتصاد دبی چیزی جز یک فریب نبوده است. شایعات به سرعت پراکنده می‌شوند: جزیره مصنوعی پالم جمیره (Palm Jumeira) که نشان افتخار پروژه‌های ساختمانی دبی بود در حال نابود شدن است. حمزه صیاب ٢٧ ساله، مهندسی است از عراق که از سال ٢٠٠۵ در دبی مشغول بکار بوده و شش هفته پیش کار خود را از دست داد. دبی جای بسیار خوبی برای مهندسین جوان بود، حداقل حقوق برای یک مهندس ساختمان با چهار سال سابقه کار، حدود ۴٠٠٠‌دلار در ماه بود.

حمزه صیاب امروز بیکار است و اغلب وقت خود را در یک کافی شاپ در مرکز خرید ابن‌بطوطه می‌گذراند. او اگر نتواند تا چند روز دیگر کار پیدا کند مجبور است که دبی را ترک کند. او می‌گوید، عراق جای خطرناکی است و باید راهی اردن شوم. گرفتاری دیگر این است که هنوز ١٢‌هزار دلار به بانک برای هوندا سیویکی که خریده بدهکار است و باید اول

این پول را از پدر خود قرض کرده و بپردازد. او می‌گوید دوستانش ماشین‌های تجملی خریده‌اند، امروز هیچ کدام کار ندارند و برای فروش ماشین‌ها در حال دست و پا زدن هستند. صیاب همچنین می‌گوید، کار ما شده خوابیدن، سیگار کشیدن و قهوه خوردن و بعد احساس سردرد به‌خاطر شرایطی که در آن هستیم.