دعوت رسمی: انبوه‌سازان به مسکن مهر ورود کنند

عکس: حمید جانی‌پور

گروه مسکن- لیلا درخشان: وزیر مسکن با حضور در جمع بیش از ۲۰۰ انبوه‌ساز از سراسر کشور از آنان خواست برای تضمین کیفیت ساخت مسکن مهر و همچنین تحقق به موقع اهداف در نظر گرفته شده در این پروژه ملی، وارد میدان شوند و در ساخت‌وساز واحدهای مسکونی مهر مشارکت کنند. سعیدی‌کیا در عین حال از آمادگی وزارت مسکن برای بررسی طرح‌های پیشنهادی انبوه‌سازان درباره نحوه مشارکت در ساخت مسکن مهر خبر داد. این دعوت رسمی همزمان با استقبال وسیع انبوه‌سازان روبه‌رو شد. به طوری که رییس هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان در پاسخ به دعوت سعیدی‌کیا گفت‌: انبوه‌سازان آمادگی به نتیجه رساندن برنامه‌های دولت را دارند. شهرام سلماسی جاوید همچنین با اشاره به اینکه دولت می‌تواند برای رسیدن به اهداف مسکن مهر از انبوه‌سازان استفاده کند، تصریح کرد: به اعتقاد ما انبوه‌ساز یک راه میان‌بر برای رسیدن به هدف است. وی گفت: انبوه‌سازان حاضرند خانه‌های طرح مسکن مهر را با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بسازند. سلماسی در عین حال افزود: اگر در زمان تدوین قانون مربوط به مسکن مهر ظرفیت انبوه‌سازان در نظر گرفته می‌شد، این ظرفیت اکنون به منابع تبدیل شده بود. به گزارش دنیای اقتصاد، محمد سعیدی‌کیا بعد از افتتاح چند طرح عمرانی در استان یزد غروب پنج‌شنبه وارد تهران شد تا در گردهمایی سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران که با محوریت «اقتصاد کلان و تامین منابع مالی در بستر نوآوری و شکوفایی برگزار شد» حضور یابد.

در این مراسم برخی سران تصمیم‌گیر در حوزه مسکن از جمله معاونین وزیر مسکن، رییس کمیسیون عمران و همچنین کارشناسان مطرح در این حوزه نیز حضور داشتند.

به گزارش دنیای اقتصاد، سعیدی‌کیا در گردهمایی انبوه‌سازان با اشاره به اینکه منابع مالی در کشور محدود است، گفت: هنوز در ابتدای راه مراحل ساخت‌وساز مسکن مهر هستیم و از آنجا که انبوه‌سازان از پتانسیل‌های خوبی در ساخت‌وساز برخوردار هستند و همچنین با توجه به اینکه آنها عقیده دارند می‌توانند در ساخت مسکن نقش‌آفرین باشند، بنابراین آنها باید به میدان بیایند. وی خاطرنشان کرد: اگر مطابق قانون اساسی، تامین مسکن را در حیطه وظایف دولت بدانیم، بدین ترتیب باید تمهیداتی را اتخاذ کنیم که مردم صاحب خانه شوند.

وی در ادامه سخنان خود همچنین اوراق رهن ثانویه را به عنوان مهم‌ترین ابزار مالی برای انبو‌ه‌سازان دانست و تاکید کرد: این منبع مالی نیاز به مصوبه شورای عالی مسکن دارد.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل در فرآیند ساخت‌وسازها کمبود منابع مالی است، به طوری که این مساله به طرح مسکن مهر نیز تسری پیدا کرده است و به رغم اینکه در ۱۰ماه اول سال جاری حدود دوهزار میلیارد تومان به بخش مسکن عادی و ۱۰۰میلیارد تومان به طرح مسکن مهر تزریق شده است اما همچنان مشکل کمبود منابع مالی ادامه دارد. وزیر مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی با دستور ریاست جمهوری به منظور رفع معضلات مالی مسکن مهر اعتباری بالغ بر ۲۴۰۰میلیارد تومان پیش‌بینی کرد که تاکنون ۱۰۰ تا ۱۵۰میلیارد تومان از این رقم پرداخت شده است.

سعیدی‌کیا با اشاره به اینکه انبوه‌سازان می‌خواهند آنها را در تصمیم‌سازی مشارکت دهیم، گفت: ما نیز دلمان می‌خواهد که مسکن مهر با بهترین کیفیت ساخته شود بنابراین تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت مسکن و شهرسازی و انبوه‌سازان نوشته شده که به این موضوع پرداخته است.

وی ادامه داد: بنابراین تفاهم‌نامه زمین برای ساخت ۲۰۰ واحد و بیشتر به انبوه‌سازان داده می‌شود، تا با استفاده از وام دولت اقدام به

ساخت و ساز کنند و در مرحله‌ فونداسیون به تعاونی‌های مسکن مهر عرضه کنند.

وزیر مسکن و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: در صورتی که این واحدها توسط تعاونی‌ها خریداری نشود، زمین به قیمت روز اول به انبوه‌سازان واگذار می‌شود یا اجرای پروژه به صورت مشارکتی با وزارت مسکن و شهرسازی ادامه می‌یابد.

سعیدی‌کیا به این نکته نیز اشاره کرد که اگر انبوه‌سازان مدل دیگری دارند آمادگی بررسی آن را داریم.

تصمیمات شورای‌عالی مسکن حول تولید انبوه

در ادامه این همایش مهندس منوچهر خواجه‌دلویی، معاون وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه جهت‌گیری‌ها و تصمیمات شورای‌عالی مسکن با محوریت حمایت‌های ویژه از تولید انبوه است، به نقش و سهم انبوه‌سازان در برنامه دوم و سوم و چهارم توسعه پرداخت و گفت: در برنامه دوم توسعه روند انبوه‌سازی از توفیق لازم برخوردار نبود، زیرا بسترهای قانونی برای فعالیت آنها فراهم نبود و علاوه بر آن افراد غیرحرفه‌ای دخالت زیادی در انبوه‌سازی داشتند.

وی تاکید کرد: در برنامه سوم جایگاه انبوه‌سازی به طور نسبی تعریف شد، به طوری که سهم انبوه‌سازان در ساخت‌وسازها از ۳۲درصد به ۴۲درصد افزایش یافت.

به گفته معاون وزیر مسکن و شهرسازی در برنامه چهارم توسعه جایگاه انبوه‌سازان پس از تولید حرفه‌ای در روش‌های جدید ساخت‌وسازها از لحاظ تامین منابع مالی مورد توجه قرار گرفت. وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۵درصد از ساخت‌وسازها توسط انبوه‌سازان صورت می‌گیرد، گفت: شرایط باید به گونه‌ای باشد که تولید مسکن در دست حرفه‌ای‌ها باشد و بر این اساس سازندگان حقوقی باید تقویت شوند و به سمتی حرکت کنیم که یک هم‌افزایی بین شرکت‌ها و انبوه‌سازان صورت گیرد. وی تاکید کرد: به منظور اصلاح روش‌های ساخت‌وساز باید به سمت صنعتی‌سازی حرکت کنیم و در حال حاضر به منظور عملی‌کردن این مهم از لحاظ تامین ماشین‌آلات و منابع انسانی مشکلی وجود ندارد و تنها چیزی که کیفی‌سازی و سریع‌سازی را میسر می‌سازد ساخت‌وساز به روش صنعتی یا نیمه صنعتی است.

وی با اشاره به رکود حاکم بر بازار مسکن گفت: خروج ساخت‌وساز از رکود متضمن ورود افراد متخصص به فرآیند ساخت‌وساز است و در هیچ یک از برنامه‌های جاری وزارت مسکن گرایش به انفرادسازی وجود ندارد. وی تاکید کرد: ساخت‌وساز به روش سنتی به مصلحت کشور نیست و پاسخگوی حجم انبوه تقاضای مسکن را نمی‌دهد.

وی در پایان اظهارات خود با اشاره به اینکه سازندگان مسکن باید تقویت شوند، گفت: بازار رهن ثانویه، لیزینگ و انتشار اوراق گواهی سپرده عام و خاص با نرخی بیش از نرخ سود علی‌الحساب از جمله مشوق‌های دولت برای توسعه انبوه‌سازی در ساخت‌و‌سازها است.

سفارش‌هایی به سازندگان

در گردهمایی سراسری انبوه‌سازان دکتر مینو رفیعی، کارشناس مطرح در بخش مسکن نیز در سخنان کوتاه گفت: سازندگان باید پایدار در حرفه، مسوول، پاسخگو، ریسک‌پذیر و مردم باید آگاه، توانمند و برخوردار از حمایت‌های قانونی، مشارکت‌پذیر و پذیرای اصل حرفه‌مندی باشند و در نهایت سیاستگذاران نیز باید آگاه، پاسخگو، مسوول در حمایت از ارتقای صنعت، منعطف، سریع‌الانتقال و سریع‌العمل و پایدار در سیاست‌ها باشند. وی ادامه داد: بازار تقسیم شده و تفاوت بین مسکن کم‌درآمدها و میان‌درآمدها و پردرآمدها از دلایل دخالت دولت در بازار مسکن است. زیرا اقشار کم‌درآمد بدون حمایت و تشویق دولت توانایی ورود به بازار مسکن را ندارند.

رفیعی با بیان اینکه در ساخت‌و‌ساز حرفه‌ای کیفیت و کمیت عرضه مسکن بهبود می‌یابد، اظهار کرد: وضعیت مطلوب وضعیتی است که برای تعداد بیشتری خانوار در حد شان و توان آنها مسکن ساخته شود.

متن تفاهم‌نامه با انبوه‌سازان

روز گذشته، تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت مسکن و کانون سراسری انبوه‌سازان امضا شد که براساس آن انبوه‌سازان می‌توانند بدون محدودیت در ساخت مسکن مهر مشارکت فعال داشته باشند. براین اساس خواسته دو سال پیش جامعه انبوه‌ساز در مورد واگذاری امر ساخت مسکن مهر به آنها، به جای تعاونی‌های مسکن برآورده شد.با اجرای متن تفاهم‌نامه‌ای که عصر روز گذشته توسط معاون وزیر مسکن امضا شد، مردم می‌توانند واحدهای مسکونی مهر را از انبوه‌سازان دریافت کنند. این تفاهم‌نامه برای حضور فعال و جدی تک‌تک انبوه‌سازان در سراسر کشور برای احداث پروژه‌های انبوه منعقد شده است. این تفاهم‌نامه برای پروژه‌های بیشتر از ۲۰۰ واحد در نظر گرفته شده است؛ به‌گونه‌ای که انبوه‌سازان صاحب صلاحیت بدون هیچ گونه محدودیتی مجاز به حضور در این پروژه‌ها هستند. براساس متن تفاهم‌نامه بر استفاده از فن‌آوری‌های نوین تاکید شده و باید به سمت تولید صنعتی و نیمه‌صنعتی حرکت کرد. نحوه ساخت مسکن مهر توسط انبوه‌سازان به این صورت است که در ابتدا باید قیمت تمام شده بین سازمان مسکن و شهرسازی استان و انبوه‌سازان مشخص شده و بر اساس آن و با توجه به نوع تولید صنعتی و فن‌آوری‌های مورد استفاده قیمت زمین به صورت کارشناسی مشخص می‌شود و سپس انبوه‌سازان می‌توانند ساخت‌وساز را آغاز کنند. در ابتدا متقاضیان مسکن مهر به انبوه‌سازان معرفی می‌شوند. اما در صورتی که تعداد متقاضیان کم بوده یا تعداد واحدهای مسکونی ساخته شده بیشتر از تعداد متقاضیان باشد آن گاه وزارت مسکن و شهر‌سازی به دو صورت عمل خواهد کرد. وزارت مسکن و شهر‌سازی می‌تواند قیمت روز اول زمین را به صورت اقساط از انبوه‌سازان دریافت کند یا با انبوه‌سازان به مشارکت بپردازد.