گروه مسکن- هیات دولت با تعویق ۶ماهه اجرای مصوبه «استفاده اجباری از مصالح ساختمانی استاندارد» موافقت کرد و بدین ترتیب از نیمه سال آینده استفاده از مصالح ساختمانی فاقد علامت استاندارد در ساخت‌وسازها ممنوع می‌شود. این مصوبه که از سال ۸۴ در دولت تدوین شده، برای چندمین بار است که با تعویق در اجرا روبه‌رو می‌شود.

گفته می‌شود، برخی فشارها از سوی گروه زیادی از تولیدکنندگان کارگاهی مصالح سنتی ساختمان در این موضوع موثر است. پیش از این قرار بود مصوبه استفاده اجباری از مصالح ساختمانی استاندارد از ابتدای سال ۸۷ به اجرا گذاشته شود و در آخرین توافق نیز مقرر شده بود این مصوبه از ابتدای سال ۸۸ شکل اجرایی بگیرد.

فریدون بلغاری مدیر کل امور استان‌ها و مشاور عالی موسسه استاندارد وتحقیقات صنعتی ایران،در این باره به دنیای اقتصاد گفت: در حال حاضر بیشترین تولید غیراستاندارد در چهار نوع مصالح ساختمانی تیرچه، بلوک سیمانی، شن و ماسه و آجر انجام می‌شود.

وی افزود: ۲۰درصد از تولیدات تیرچه، ۶درصد بلوک‌های سیمانی، ۴۰درصد شن و ماسه و ۵۰درصد آجر دارای علامت استاندارد است. بلغاری گفت: به نظر می‌رسد در نیمه سال آینده نیز چالش کارگاه‌های تولید مصالح فاقد علامت استاندارد همچنان وجود داشته باشد.

وی افزود: از ابتدای تیر ماه ۸۸ ،پروانه واحدهای تولید مصالح ساختمانی که فاقد نشان استاندارد باشند، لغو می‌شود. بلغاری ادامه داد: تمدید مصوبه هیات دولت در مورد اجباری شدن استاندارد مصالح ساختمانی در کمیسیون امور زیربنایی دولت تایید شده و به زودی برای اجرا ابلاغ می‌شود.