مصائب درآمدی شهرداری

شهرداری پایتخت ۶۰۲ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است

معصومه ایمانی

بدهی چند صد میلیاردی شهرداری تهران به تعداد زیادی از پیمانکاران پروژه‌های شهری و عمرانی باعث شده شورای شهر نظارت سخت و دقیقی را بر جزئیات دخل‌و‌خرج سال آینده شهرداری اعمال کند. چک‌های برگشتی، ۲۶۰میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران، فروش املاک شهرداری با ۴۰درصد تخفیف اجباری و از همه مهم‌تر رشد ۵ برابری هزینه برج میلاد موجب شده مدیریت شهری تهران در تامین درآمدهای سال آینده از هم‌اکنون با مشکل روبه‌رو شود.

اکنون اعضای شورای شهر با آگاهی کامل از همه این مصائب خواستار واقعی‌سازی آمارها در بودجه سال آینده شهرداری هستند.

به گزارش دنیای اقتصاد، جلسه بررسی بودجه سال آینده شهرداری برای اولین بار، روز گذشته به صورت علنی برگزار شد، اما برگزاری همین یک جلسه، کافی بود تا خبرنگاران به اختلافات اعضای شورای شهر در خصوص بودجه غیر نقدی (تعهدی) شهرداری تهران پی ببرند، چه این‌گونه بودجه‌بندی (نقدی و غیرنقدی) برای اولین بار از سال گذشته به اجرا درآمده است و گذشت یک سال از زمان اجرا کاستی‌های آن مشخص شده است. نجفی، عضو کمیسیون برنامه‌و‌بودجه، این‌گونه بودجه‌نویسی را مسبب ایجاد فساد در شهرداری تهران می‌داند.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، یکصد و هفتادمین جلسه علنی شورای شهر به بررسی بودجه شهرداری تهران در سال آینده اختصاص داشت و در این جلسه با وجود اینکه سال گذشته نیز نحوه بودجه‌بندی به صورت تعهدی و نقدی بوده، هنوز اعضای شورای شهر در مورد منابع درآمدهای غیرنقدی آگاهی کامل نداشتند و اکثر قریب به اتفاق آنان چک‌های وصولی سال آینده را نیز جزو منابع غیرنقدی حساب می‌کردند، در حالی که این چک‌ها بنا به توضیح معاون مالی و اداری شهرداری تهران، در همان سال سررسید به عنوان اعتبار نقدی در بودجه شهرداری محاسبه می‌شود.

بحث درخصوص بودجه غیرنقدی شهرداری تهران دیروز در شورا تا آنجا بالا گرفت که نجفی از آن به عنوان یکی از منابع ایجاد فساد در شهرداری تهران یاد کرد و تبعات منفی آن را بسیار دانست.

رییس سازمان منحل شده برنامه و بودجه سال‌های قبل کشور که بارها تدوین بودجه کل کشور را انجام داده است، گفت: سازوکار تدوین بودجه سال ۸۷ شهرداری اشتباه بود و این در حالی است که می‌خواهیم سال آینده نیز بودجه را به همین صورت تدوین کنیم.

محمدعلی نجفی تصریح کرد: باید پس از بررسی بودجه شهرداری تهران، طی مصوبه‌ای شهرداری را ملزم و متعهد به اجرای مصوبات شورای شهر کنیم و نیز مکانیزمی برای کنترل درآمدهای غیرنقدی شهرداری ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه طی ماه‌های گذشته چندین بار پیش‌بینی کسری بودجه ۱۵ تا ۲۰ درصدی بودجه شهرداری را کرده است، گفت: بنده هنوز به این مساله پایبندم و این در حالی است که مسوولان شهرداری تهران اعلام می‌کنند بودجه سال ۸۷ تا پایان سال، ۹۲درصد محقق می‌شود و اگر واقعا این گونه است، چرا شهرداری بدهی خود به پیمانکاران را نمی‌دهد. وی گفت: شهرداری تهران ۶۰۲میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است و براساس اعلام این نهاد، تا پایان اردیبهشت‌ماه فقط ۱۰۰میلیارد تومان از این بدهی‌ها تسویه می‌شود.

وی با اشاره به یکی از مواردی که شهرداری در آن کسب درآمد کرد، گفت: چرا شهرداری پول کسی را که به هر دلیلی از ساخت‌و‌ساز پشیمان شده بازپس نمی‌دهد و این پول را ۶ ماه است که نگه داشته، در حالی که اگر کسی به شهرداری بدهکار باشد، باید سود بدهی خود را نیز بپردازد، آیا این نحوه کسب درآمد شرعی است؟

نجفی با اشاره به نحوه محاسبه بودجه تعهدی و نقدی در چند پروژه شهرداری تهران گفت: به عنوان نمونه برای برج میلاد امسال، ۲۰میلیارد تومان بودجه نقدی و ۹۲میلیارد تومان بودجه غیرنقدی در نظر گرفته شده و این در حالی است که در ۹ ماهه سال جاری برج میلاد ۱۱۰میلیارد تومان به صورت نقدی هزینه کرده است.وی پیشنهاد حذف بودجه غیرنقدی یا کاهش آن به یک چهارم را ارائه داد و گفت: همچنین باید معاونت خاصی بر شهرداری مسوول برنامه‌ها و هزینه‌کرد بودجه غیرنقدی باشد و تمام این بودجه از یک کانال هزینه شود.نجفی تاکید کرد: در برخی موارد برای به دست آوردن بودجه غیرنقدی، سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری، املاک این نهاد را با ۴۰درصد تخفیف به فروش رسانده‌اند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه شهرداری تهران همچنین خواستار توضیح درخصوص آیتم‌ها و منابع غیرنقدی شهرداری تهران شد و گفت: اشکالات مربوط به عملکرد شهرداری تهران نباید در حد درد دل و انتقاد اعضای شورای شهر باقی بماند.

همچنین ابتکار، مسجد جامعی، شکیب و بیادی نیز در سخنانی خواستار روشن شدن منابع غیرنقدی شهرداری تهران شدند و ابتکار در این خصوص گفت: درصد قابل‌توجهی از منابع غیرنقدی بودجه شهرداری تهران غیرواقعی است و نمی‌توان روی آن حساب کرد.

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: درآمدهای غیرنقدی شهرداری تا این لحظه شفافیت‌های لازم را نداشته است و باید ارزش ریالی منابع غیرنقدی کاملا مشخص باشد.وی خواهان نظارت شورای شهر تهران بر بودجه شهرداری شد و گفت: کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر به تنهایی نمی‌تواند این نظارت را اعمال کند. مرتضی طلایی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز خواستار ارائه گزارش ماهانه عملکرد بودجه غیرنقدی شهرداری به شورای شهر شد و گفت: هرچند شورای شهر با شهرداری همراه است، اما نباید شهرداری را رها کرد و باید در طول سال نیز به صورت پیوسته بین شورای شهر و شهرداری تعامل وجود داشته باشد.

۵درصد چک برگشتی

در ادامه این جلسه، حسین محمدپور زرندی، معاون مالی و اداری شهرداری تهران برای توضیح درباره منابع غیرنقدی شهرداری تهران پشت تریبون رفت و گفت: جوازهای واگذاری و املاک واگذاری به مترو (به قیمت کارشناسی)، جوازهای واگذاری و املاک واگذاری به سازمان نوسازی شهر تهران، فروش تراکم مجاز و پروژه‌های مشارکتی ۴ منبع درآمدی از منابع غیرنقدی شهرداری است که درآمدهای حاصل از این ۴ منبع در بودجه غیرنقدی محاسبه می‌شود.

وی تاکید کرد: چک‌های در اختیار شهرداری تهران در صورتی در بودجه سال آینده محاسبه می‌شوند که سررسید وصول آنها سال آینده باشد و در غیر این صورت در بودجه سال زمان سررسید محاسبه خواهد شد.به گفته وی، از مجموع ۱۵۰۰میلیارد تومان چک‌هایی که سال آینده به شهرداری تهران تحویل داده شده است، ۷۹۰میلیارد تومان در سال ۸۷ نقد شده و در بودجه این سال لحاظ شده است.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران، از چک‌های شهرداری به عنوان طلا یاد کرد و افزود: فقط ۵درصد چک‌های شهرداری هر ساله برگشت خورده می‌شود و در صورتی که اعضای شورای شهر اجازه کسر ۲۰درصد از مبلغ هر چک را به شهرداری بدهند، با کمک بانک‌ها، چک‌های در اختیار را نقد کرده و در بودجه سال آینده لحاظ می‌کنیم.وی یادآور شد: مطابق قانون ما می‌توانیم بابت نقد کردن هر چک بیش از زمان سررسید ۱۲درصد کسری داشته باشیم.

درآمد ۱۶۰میلیارد تومانی از محل فروش املاک

همچنین در این جلسه چمران، رییس شورای شهر تهران از فروش ۱۶۰میلیارد تومان از املاک شهرداری در سال جاری خبر داد. وی گفت: «در بودجه امسال، فروش ۲۶۳میلیارد تومان از املاک شهرداری تهران پیش‌بینی شده است.» چمران یادآور شد: «فروش تراکم که در منابع غیرنقدی مورد محاسبه قرار گرفته، به معنای مشارکت شهرداری در ساخت‌و‌ساز است و شهرداری تراکم نمی‌فروشد.» وی تاکید کرد: تاکنون ۸۲درصد از بودجه سال جاری شهرداری محقق شده که این مقدار تحقق بودجه در دولت نیز بی‌سابقه است.