گروه مسکن- در حالی که کمتر از دو ماه به مهلت قانونی برای استفاده اجباری از مصالح ساختمانی استاندارد در ساخت و سازها باقی مانده، موسسه استاندارد به تازگی آماری را منتشر کرده که نشان می‌دهد حدود نیمی از تولیدات مصالح ساختمانی در کشور استاندارد نیستند.

اکنون این آمار نگران‌کننده از اوضاع کیفی مصالح ساختمانی احتمال تاخیر دوباره در اجرای مصوبه سال ۸۴ هیات وزیران را افزایش می‌دهد.
دولت در خردادماه سال 1384 مصوب کرد از ابتدای سال 87، استاندارد مصالح ساختمانی اجباری شود، به طوری که پایان کار و عدم تخلف ساختمان براساس گواهی مهندس ناظر و منوط به استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در سازه صادر شود.
اما این مصوبه یکسال تاخیر خورد تا از سال آینده شکل اجرایی بگیرد. مشاور سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران درباره وضعیت کیفی مصالح ساختمانی به دنیای اقتصاد گفت: ‌طی ۶ ماه اول سال جاری، ۳۲‌درصد از پروانه‌های صادره از سوی سازمان استاندارد به مصالح ساختمانی اختصاص داشت.
«فریدون بلغاری» با اشاره به ضرورت رعایت استاندارد در تولید مصالح ساختمانی، خاطرنشان ‌کرد: 7‌ درصد از استانداردهای موجود در کشور مربوط به مصالح ساختمانی است که طی برنامه 5 ساله مشخص شده در این موسسه این عدد به 15‌درصد افزایش خواهد یافت.
وی ‌افزود: از مجموع استانداردهایی که در کشور ما وجود دارد ۳۱ گروه به صنعت ساختمان اختصاص داده شده است.
بلغاری در خصوص فعالیت‌هایی که توسط موسسه استاندارد در زمینه صنعت ساختمان و مصالح ساختمانی انجام شده است، ‌گفت: طی 5/2 سال گذشته 14 جلسه کمیته راهبردی در حوزه مسکن با حضور وزیر مسکن، رییس موسسه استاندارد، رییس نظام مهندسی و تعدادی از مسوولان این حوزه برگزار شده که این جلسات پیشرفت‌های خوبی را در این زمینه به ارمغان آورده است. در این راستا 16 شیوه نامه در زمینه‌های حمل و نقل، نگهداری و انبارکردن مصالح ساختمانی تدوین شده که به صورت ملی در حال انجام است و پس از آن اجباری خواهند شد.
وی با مورد توجه قرار دادن جهش‌هایی که از سال ۸۴ تاکنون در زمینه مصالح ساختمانی روی داده است، تصریح ‌کرد: به عنوان مثال در سال ۸۴، تنها یک‌درصد از سنگدانه‌ها با نشان استاندارد عرضه می‌شد که این مقدار در سال جاری به ۳۰‌درصد رسیده است.
در زمینه بتن آماده استاندارد از 20‌درصد سال 84 به 65‌درصد در سال 87، در زمینه بلوک‌های سیمانی از 2 به 6‌درصد، در زمینه شیشه‌های ایمنی از 31 به 53‌درصد، در زمینه سیمان از 95 به 100‌درصد، در زمینه کاشی و سرامیک از 90 به 96‌درصد و در عایق‌های رطوبتی از 32 به 50‌درصد رسیده‌ایم.
افزایش ۱۳۳ برابری تعداد کارخانه‌های بتن
مطابق آمار موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی در سال 82 تنها سه شرکت تولیدکننده بتن آماده در سطح کشور گواهینامه استاندارد داشتند، اما در‌حال‌حاضر این آمار به بیش از 400واحد در کشور رسیده است که به گفته مسوولان بیش از 75درصد واحدهای تولید بتن آماده، گواهینامه استاندارد دریافت داشته‌اند.
این در حالی است که به خاطر عدم پیش‌بینی مناسبات لازم برای کنترل مرحله مصرف کارخانجات بتن استاندارد با کمتر از ۳۰درصد ظرفیت خود کار می‌کنند و همچنان بخش مهمی از بتن‌های سازه‌ای در کشور ما به صورت غیراستاندارد یا بتن دستی در پای کار ساخته و مصرف می‌شود.
نماینده کارخانجات تولیدکننده بتن آماده با اشاره به اینکه ساختار مصرف سیمان در کشور معیوب است، تصریح کرد: در یک ساختمان سازی متعارف به طور متوسط 75درصد از مصارف سیمان به صورت بتن آماده و بتن‌سازه‌ای است وبه طور کلی بیش از 70درصد سیمان تولیدی در کشورهای پیشرفته به وسیله بخش بتن آماده فرآوری می‌شود، ولی این رقم در کشور ما در خوش بینانه‌ترین حالت کمتر از 25درصد است و متاسفانه فرآوری دستی سیمان در کشور ما بخش عمده‌ای از مصارف سیمان را به خود اختصاص داده است.
مهندس کیهانی با تشریح تاریخچه مصوبه استانداردسازی مصالح ساختمانی گفت: مصوبه ۲۳/۱۲/۸۴ هیات دولت، همه بخش‌های تولید، توزیع و مصرف را شامل می‌شود، لیکن در۳ سال گذشته بیشترین تمرکز روی استاندارد کردن مرحله تولید بوده و امروزه تولیدکنندگان بتن آماده با افتخار اعلام می‌کنند که جلوتر از همه بخش‌های جامعه وظیفه استانداردی خود عمل کرده‌اند.
به گفته کیهانی برای اصلاح ساختار مصرف، بایستی شهرداری‌های کشور صدور پایان کار را منوط به استفاده از بتن استاندارد کنند و چنانچه سازندگان متعهد به مصرف مصالح استاندارد بالاخص در بخش سازه نشوند پایان کار ساختمان صادر نمی‌شود. همچنین در پروژه‌های دولتی نیز، ذی‌حساب‌ها پرداخت کارکرد پیمانکاران را منوط به تایید استفاده از مصالح استاندارد نمایند.