کارخانه‌های تولید مسکن باید با معماری اسلامی هماهنگ باشند

سازندگان به روزهای پایانی استفاده از مصالح خام نزدیک می‌شوند

گروه مسکن: لیلا درخشان- مطالعات مربوط به استفاده فناوری نانو در ساخت و ساز در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن آغاز شد.مهم‌ترین خاصیت ورود فناوری نانو به صنعت ساختمان صرفه‌جویی انرژی در ساخت و بهره‌برداری از ساختمان‌ها است. شاید عاملی که باعث شده توجه دولت در بخش مسکن برای اولین بار به موضوع فناوری نانو جلب شود، حذف یارانه‌های مربوط به انرژی از سال آینده است.

هم‌اکنون «ستاد نانو» در مرکز تحقیقات ساختمان راه‌اندازی شده و بررسی‌های کارشناسی درباره نحوه به‌کارگیری از این فناوری در ساخت و سازها آغاز شده است.

دکتر سیدمحمود فاطمی عقدا، رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در این‌باره به دنیای‌اقتصاد گفت: بهره‌گیری از فناوری نانو در صنعت ساختمان دستاورد بزرگی را در این صنعت به دنبال خواهد داشت.

معاون وزیر مسکن تصریح کرد: صرفه‌جویی در مصرف انرژی دستاورد شاخص استفاده از فناوری نانو است که بر اساس آن ساختمان‌های در حال ساخت و همین طور ساختمان‌های مسکونی از مصرف‌کننده صرف انرژی می‌توانند به تولید‌کننده تبدیل شوند. وی صرفه‌جویی در استفاده از مصالح ساختمانی، افزایش دوام و طول عمر سازه‌ها را از برنامه‌های آتی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن دانست و تصریح کرد: برازنده نیست وقتی کشورمان سابقه ۷هزار ساله در استفاده از مصالح ساختمانی دارد در شیوه صنعتی‌سازی از بسیاری از کشورهای توسعه نیافته عقب‌تر باشد.

فاطمی عقدا افزود: مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن به عنوان متولی بخش تحقیقات و تدوین ضوابط و مقررات وظیفه خود دانسته که برای جامعه ساخت‌وساز فکری اساسی کند. وی تاکید کرد: در این راستا، با همکاری و هماهنگی بین وزارت مسکن، بازرگانی، صنایع، موسسه استاندارد، مرکز تحقیقات و سازمان نظام مهندسی اجرای استاندارد‌های اجباری و لزوم استفاده از مصالح استاندارد در صنعت ساختمان در اولویت کار قرار گرفت و در هیات دولت مصوب شد.

احتیاط در صنعتی‌سازی

معاون وزیر مسکن و رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در گفت‌و‌گو با دنیای‌اقتصاد بر لزوم توجه واردکنندگان کارخانه‌های تولید مصالح نوین به آموزش نیروی کار فعلی در صنعت ساختمان تاکید کرد و گفت: آنچه که مهم است این است که باید در صنعتی‌سازی ساختمان توانمندی‌های موجود در کشور اعم از نیروهای انسانی یا امکانات ایجاد شده را در نظر گرفت که مهم‌ترین آنها آموزش نیروهای انسانی است که باید شیوه‌های جدید ساخت‌وساز را اجرا کنند اعم از مهندسین یا تکنسین‌ها و کارگران.

وی افزود: مسلما اگر زمینه‌های لازم جهت اجرای صحیح و اصولی شیوه‌های ساخت صنعتی فراهم نشود، امکان بروز مشکل در این راه دشوار وجود خواهد داشت. فاطمی عقدا خاطرنشان کرد: وارد کردن کارخانجات تولید قطعات یا سیستم و ساختمان بدون توجه به لزوم تامین الزامات معماری ایرانی اسلامی و انطباق آنها با شرایط مختلف کشور اعم از خطرپذیری لرزه‌ای مشکل‌آفرین خواهد شد و در این راه باید حفظ نیروهای کار و جلوگیری از بروز بحران بیکاری در صنعت ساختمان مد نظر باشد. رییس مرکز تحقیقات ساختمان در ادامه گفت: صنعتی‌سازی ساختمان در قالب انواعی از شیوه‌های ساختمان‌سازی مرسوم در کشورهای مختلف دنیا مورد توجه بوده و هست. تاکنون حتی در بسیاری از پروژه‌های خاص ملی در کشور نیز از شیوه‌های مختلف صنعتی استفاده شده است و مشکلی بر سر راه صنعتی‌سازی ساختمان در کشور وجود ندارد.

سازندگان مجبور به استفاده از قطعات پیش‌ساخته می‌شوند

رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن بازار فروش مصالح نوین ساختمانی را تضمین شده دانست و گفت: با توجه به اینکه مصالح نوین ساختمانی، مصالحی هستند که به صورت کارخانه‌ای و کارگاهی تولید می‌شوند هدف اصلی استفاده از آنها در ساخت‌وسازها علاوه بر امکان اجرای صنعتی و تولید انبوه مسکن، امکان کنترل کیفی آنها و تامین اهداف در نظر گرفته شده در مقررات ملی ساختمان کشور است که شاید یکی از مهم‌ترین آنها مبحث ۱۹ مقررات ملی و بحث انرژی در ساختمان است. مسلما در صورت حذف سوبسید انرژی و عرضه انرژی به قیمت تمام شده در جامعه، سازندگان مسکن از اولین کسانی خواهند بود که مجبور به استفاده از مصالح مناسب، با دوام و تامین‌کننده کاهش مصرف انرژی در ساختمان باشند. وی افزود: آنچه مهم است استفاده از مصالح بادوام و مقاوم و امکان استفاده از آنها در ساخت‌وسازهای اصولی و مقاوم در مقابل حوادث و افزایش طول عمر ساختمان‌ها است. لذا با توجه به نیاز کشور به تولید انبوه مسکن که در برنامه‌های توسعه‌ای کشور هدف‌گذاری شده است و عزم جدی در اجرای مصوبه دولت در خصوص اجرای استانداردهای اجباری مصالح ساختمانی به نظر نمی‌رسد که امکان استفاده از مصالح سنتی مانند خشت، آجر و... امکان‌پذیر باشد.

کارخانه‌های وارداتی قدیمی نیستند

دکترفاطمی عقدا درباره عمر فناوری‌های نوینی که قرار است کارخانه‌های آنها وارد کشور شود، گفت: معیار مرکز تحقیقات ساختمان برای تایید این فناوری‌ها انطباق جزئیات تولید آنها با مقررات ملی ساختمان کشور است.

وی افزود: در این مورد باید مصالح نوین صنعتی تایید شده توسط مرکز بررسی شوند آنچه که مبنای ارزیابی و صدور تاییدیه‌های فنی یا گواهینامه‌های فنی مرکز برای مصالح ساختمانی است ویژگی‌های این مصالح در تامین و برآورده نمودن اهداف در نظر گرفته شده در مقررات ملی ساختمان کشور است. لذا مصالحی که کاربرد آنها مغایرتی با ضوابط یا مقررات و آیین‌نامه‌های ساختمانی کشور نداشته باشند را قدیمی تعریف نمی‌کنند گرچه تاریخ آن به سال‌ها قبل برگردد.