تحرکات تازه در مسکن آمریکا
وام مسکن در آمریکا بعد از دو سال مشتری پیدا کرد
نیلوفر قدیری
اکونومیست در مقدمه گزارشی با عنوان «نوسانات 10 ساله قیمت مسکن در 20 کشور» به رخداد امیدوارکننده در بخش مسکن آمریکا اشاره مختصری کرده و آورده است: «انجمن بانکداران مسکن آمریکا در همین ماه اعلام کرد، درخواست وام مسکن که نشانه‌ای از برگشت تقاضا برای خرید مسکن است در پایان ماه نوامبر افزایش یافته است.»

«وام مسکن» بز‌رگ‌ترین منبع مالی برای صاحبخانه شدن در آمریکا که در پی رکود ۲ سال اخیر مسکن به فراموشی سپرده شد، اخیرا با کاهش نرخ بهره دراز مدت در آمریکا، در آستانه قرار گرفتن روی خط بورس است.
هر چند علاقه دوباره آمریکایی‌ها به خرید وام مسکن از بانک‌ها می‌تواند سرآغازی برای رونق بخش مسکن در این کشور باشد، اما تجربه به یاد ماندنی پرداخت اقساط وام‌های مسکن، بانک‌ها را به ارائه وام دلسرد کرده است.
انجمن بانکداران مسکن آمریکا اعلام کرده است در هفته‌های اخیر به‌رغم افزایش تقاضا برای پرداخت وام مسکن، اما بسیاری از این تقاضاها رد شده‌اند.
گزارش اکونومیست از تحولات ده ساله مسکن در 20 کشور دنیا نگاه کوتاهی به بحران دو سال گذشته در آمریکا کرده و این کشور را در مقام نخست بیشترین سقوط شاخص قیمت مسکن جای داده است.
ساکنان قدیمی لاس‌وگاس می‌گویند: «آنچه در این شهر اتفاق می‌افتد مانند رازی در همین شهر باقی می‌ماند.»
این جمله معروف اگرچه برای این شهر توریستی در اغلب موارد صادق است، اما برای وضعیت خانه‌های آن صادق نیست.در ماه سپتامبر شاخص بازار مسکن لاس‌وگاس 3/31درصد پایین‌تر از سال گذشته بود. مشکل مسکن این شهر به سرعت در حال گسترش به نقاط دیگر جهان است. شاخص‌های مسکن نشریه اقتصادی اکونومیست نشان می‌دهد که بازار مسکن آمریکا در جدول کشورهای دارای بازار مسکن در حال سقوط، در ردیف نخست قرار دارد. اما وضعیت از آنچه به نظر می‌رسد به مراتب بدتر است. قیمت مسکن به نسبت سال گذشته، در 11 کشور از 16 کشوری که اطلاعات بازار مسکن آنها در اختیار اکونومیست بوده، کاهش یافته است. تحقیقات نشان می‌دهد که رکود جهانی بسیار طولانی در راه است.
در آمریکا این رکود هم از نظر عمق و هم از نظر وسعت، منحصر به فرد است. در همه کشورهای مورد مطالعه اکونومیست، قیمت مسکن کاهش یافته است. اما خبر اندکی بهتر این است که انجمن بانکداران مسکن آمریکا در همین ماه اعلام کرد، درخواست وام مسکن که نشانه‌ای از تقاضا برای مسکن است، در پایان ماه نوامبر افزایش یافته است. این افزایش در پی آن صورت گرفت که نرخ بهره درازمدت در آمریکا کاهش یافت و بانک مرکزی اعلام کرد که بیش از ۵۰۰میلیارد دلار از اوراق بهادار مرتبط با وام مسکن را که توسط بانک‌هایی چون فانی می و فردی مک منتشر شده، خریداری می‌کند. همچنین بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده که ۱۰۰میلیارد دلار از بدهی‌های این بانک‌ها را هم می‌خرد.اما برای یافتن اینکه اوضاع مسکن در دنیا تا چه حد نامساعد است، باید نگاهی به آمار چین بیاندازیم. قیمت مسکن در این کشور هنوز بالاتر از رقم یک سال پیش است، اما در سه ماه سوم امسال، قیمت‌ها کاهش یافت. در شهرهای بزرگ چین، شرایط وخیم‌تر است. قیمت مسکن در شانگهای در سه ماه سال جاری میلادی تا ۵/۱۹درصد کاهش یافته است. ساخت‌وساز خانه و مراکز اداری و کارخانه هم در ماه اکتبر تا ۶/۱۶درصد کاهش یافته است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که فعالیت ساخت‌وساز در سال ۲۰۰۹ تا ۳۰درصد دیگر هم کاهش می‌یابد.



آنچه در بازار مسکن آمریکا در سال ۲۰۰۸ میلادی اتفاق افتاد، در ۹۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
ارزش مسکن در ایالات متحده در سال‌جاری میلادی 15درصد افت کرد. این درحالی است که از سال 1920 تاکنون بیشترین رشد منفی در شاخص قیمت مسکن در این کشور رقم 9درصد آن هم برای سال 1931 گزارش شده است.
موسسه تحقیقاتی رابرت شیلر (متعلق به شاخص سهام S&P) که گزارش‌های مرجع درباره مسکن در آمریکا تهیه می‌کند، گزارش داده است: ارزش مسکن در این کشور از سال ۱۹۹۰ روند تقریبا صعودی به خود گرفت و از سال ۲۰۰۰ تا اوایل سال ۲۰۰۷میلادی شیب تند گرفت، اما از ۲۰۰۷ در مسیر کاهش (با شیب تندتر از زمان صعود قیمت‌ها) قرار گرفت.