استتار خانه‌های خالی در تهران

برخی خانه‌های خالی موجود در مناطق مرکزی شهر که تا چند روز پیش کاملا مشخص بود خالی از سکنه است اخیرا پرده بر پشت پنجره‌های‌شان نصب شده است

تلاش برای در امان‌ماندن از تیغ تیز مالیات احتمالی. آمار ۳۰۰هزار خانه خالی از کجا آمد؟

گروه مسکن- لیلا درخشان: رییس شورای عالی اطلاع رسانی شهرداری تهران نتیجه اعلام شده درباره وجود ۳۰۰هزار خانه خالی در پایتخت را درست و واقعی اعلام کرد.

شهرداری از ابتدای امسال و براساس مصوبه شورای شهر مامور شد واحدهای مسکونی خالی از سکنه را شناسایی کند تا در مرحله بعد اخذ عوارض بیشتر شهری از آنها در دستور کار مدیریت شهری قرار بگیرد. اخیرا سخنگوی شهرداری نتایج این شناسایی را اعلام کرد که البته اعلام رقم ۳۰۰هزار واحد خالی با واکنش‌هایی همچون کذب بودن این آمار همراه بود. رییس شورای عالی اطلاع‌رسانی شهرداری تهران در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: شهرداری براساس قبوض آب، برق، تلفن و گاز و میزان مصرف آنها در ساختمان‌ها، این آمار را اعلام کرده است. سید هادی ایازی افزود: با اجرای طرح ممیزی املاک تهران، شناسایی خانه‌های خالی و همچنین تعداد آن کاملا مستند و دقیق خواهد شد.

این مقام شهرداری تهران تکمیل پروژه شناسایی خانه‌های خالی را در گروه اجرای مرحله پنجم طرح ممیزی املاک تهران در سال جاری دانست و بدین ترتیب آمار ارائه شده از سوی شهرداری در این زمینه را قابل دفاع اعلام کرد.

فرید قدیری

در حالی که بحث بر سر خانه‌های خالی همچنان ادامه دارد و هنوز جمع‌بندی درستی از تاثیر تعداد واحدهای مسکونی خالی از سکنه بر افزایش قیمت مسکن در بین اعضای شورای عالی مسکن اتفاق نیفتاده، مشاهدات از سطح شهر تهران از دست به کار شدن تعدادی از مالکان خانه‌های خالی برای فرار از مالیات حکایت دارد. یک واحد مسکونی به دو دلیل می‌تواند خالی باشد. دلیل اول تصمیم مالک به فروش یا اجاره آن ملک است که مسلما تا زمان پیدا شدن مشتری، واحد باید خالی باشد.

اما دلیل دوم که انگیزه سودجویی در آن نهفته است، خالی نگه داشتن واحد مسکونی به امید افزایش چندین برابر قیمت و در نهایت فروش ملک بدون کوچک‌ترین استفاده منطقی از آن است. تعدادی از مالکان این نوع خانه‌های خالی طی هفته‌های گذشته با نصب پرده، ظاهر واحد خود را از حالت خالی به ملکی مورد مصرف تغییر داده‌اند. مشاهدات خبرنگاران گروه مسکن دنیای‌اقتصاد از سطح شهر تهران حاکی است برخی خانه‌های خالی موجود در مناطق مرکزی شهر که تا چند روز پیش کاملا مشخص بود خالی از سکنه است اخیرا پرده بر پشت پنجره‌های‌شان نصب شده است. این در حالی است که شواهدی همچون یک رنگ بودن پرده‌ها، خاموش بودن فضای داخل واحد در غروب و همچنین عدم رفت و آمد به این خانه‌ها کاملا مشخص می‌‌کند، نصب پرده صرفا با هدف استتار انجام شده تا مالکان این خانه‌های خالی به امید فریب دولت بتوانند از تیغ تیز مالیات احتمالی در امان بمانند.

جالب اینکه در برخی از ساختمان‌ها که مدت‌ها تمام واحدهای آن خالی از سکنه بود، پرده‌های همه پنجره‌های ساختمان یک رنگ و یک شکل نصب شده است. اگر قرار باشد شورای عالی مسکن که مصوبات آن حکم مصوبات دولت تلقی می‌شود، بعد از جمع‌بندی، به اخذ مالیات از خانه‌های خالی رای دهد به طور قطع نصب پرده هیچ کمکی نمی‌تواند به سوداگران بازار مسکن بکند.

دولت برای شناسایی واحدهای بدون سکنه از روش‌های مختلف اقدام می‌کند که یکی از آنها حضور در محل است.

میزان مصرف آب، برق، گاز و حتی زمان مصرف آنها محور شناسایی خانه‌های خالی است. همچنین مطمئن‌ترین روش برای این منظور، تحلیل اطلاعات دریافتی از خانواده‌ها در قالب فرم‌های تحول اقتصادی است. در این فرم‌ها که اکنون مرکز آمار مشغول بررسی صحت و سقم اطلاعات آن است، افراد تعداد خانه‌های تحت تملک‌شان را اعلام کرده‌اند و اگر املاک آنها تحت‌اجاره است نیز قرارداد اجاره آن را ضمیمه فرم، تحویل داده‌اند.

بنابراین ملکی که به عنوان ملک اضافه در فرم اطلاعات اقتصادی منظور شده و برای آن قرارداد اجاره‌ای هم وجود ندارد، می‌تواند در قدم اول خانه خالی برای آن فرد منظور شود که دولت در مرحله بعد می‌تواند با روش‌هایی دیگر در این باره به قطعیت برسد. اما از همه مهم‌تر، اصل موضوع اخذ مالیات از خانه‌های خالی است.

گفته می‌شود فعلا این موضوع به نوعی در محافل تصمیم‌گیر مسکوت گذاشته شده است و در حالی که اوایل امسال سخنگوی دولت یک باره برای مالکان خانه‌های خالی مهلت ۶ماهه تعیین کرد و از اخذ مالیات سنگین از آنها از زمستان امسال خبر داده بود گویا هنوز همه چیز در این باره نهایی نشده است. در حال حاضر درباره تهران دو آمار متفاوت از تعداد خانه‌های خالی وجود دارد.

گزارش مرکز آمار ایران در سال ۸۵ با سرشماری ملی که انجام داد تعداد واحدهای خالی از سکنه را در تهران حدود ۱۰۰هزار واحد عنوان کرد. اما اخیرا شهرداری تهران نتایج شناسایی این خانه‌ها در چند ماه اخیر را اعلام کرد و گفت: ۳۰۰هزار واحد مسکونی در تهران خالی از سکنه است.