یک مشاور مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت: مرکز آمار ایران اطلاعات را مبنی بر وضعیت کیفی و فنی ساخت‌وساز کشور منتشر می‌کند که این اطلاعات نمی‌تواند دقیق باشد و باید اینگونه مباحث توسط مراجع ذی‌ربط اعلام شود.

این منبع در گفت‌وگو با ایرنا ابتدا از افزایش سهم ساخت‌وساز غیرحرفه‌ای‌ها در تهران خبر می‌دهد، اما در ادامه از وضعیت کیفی ساخت‌وساز شمال تهران اظهار رضایت می‌کند! علی مزروعی با اشاره به گزارش مرکز آمار ایران مبنی بر اینکه وضعیت دوام واحدهای مسکونی در کل کشور برحسب کیفیت بنا از رقم ۶۲/۶۰درصد در سال ۱۳۷۵به رقم ۴/۷۹درصد در سال ۱۳۸۵رسیده، گفت: انتشار چنین اطلاعاتی نمی‌تواند مبنای خیلی درستی داشته باشد.

مشاور مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت: بررسی‌های صورت گرفته در روند ساخت‌وسازهای شمال تهران به‌ویژه پروژه‌های بزرگ نشان می‌دهد که کیفیت و کنترل لازم برای ساخت‌وساز آنها به اجرا گذاشته می‌شود، اما اجرای پروژه‌های کوچک در شرق و غرب پایتخت فارغ از هرگونه کنترل توسط غیرحرفه‌ای‌ها انجام می‌شود.

به اعتقاد این فرد، چنانچه بخواهیم آماری از وضعیت کیفی ساخت وساز در کل کشور ارائه کنیم، باید سهم کیفی دوام واحدهای مسکونی کشور را ۴۰ تا ۵۰درصد کل آنها اعلام کرد.

علی مزروعی خواستار برخورد جدی با افرادی شد که به دلیل منافع مادی از سایر بخش‌ها به حوزه ساخت و ساز وارد شده‌اند و کیفیت اجرای پروژه را در راه سودجویی قربانی می‌کنند.

مشاور مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن معتقد است: فعالیت روبه رشد افراد بساز و بفروش در بخش ساختمان و مسکن، نیاز به برنامه‌ریزی برای برخورد قانونی با اینگونه افراد را از سوی وزارت مسکن و شهرسازی ضروری می‌سازد.

وی افزود: بررسی اجمالی از روند ساخت‌وساز در کشور به‌ویژه در پایتخت نشان می‌دهد، سهم ساخت‌وساز غیرحرفه‌ای‌ها در این بخش رو به افزایش است و دستگاه‌های ذی‌ربط باید نسبت به جلوگیری از این رویه سود‌جویانه جلوگیری کنند.