گروه مسکن- وزیر مسکن اخیرا موضوع مهمی را در ارتباط با ساخت پیش کشیده که توجه سایر وزرای اقتصادی و به خصوص سازندگان ساختمانی و حتی مردم به آن می‌تواند باعث انقلاب در صنعت‌ ساختمان کشور شود.صنعتی‌سازی و تغییر فاز در نحوه ساخت‌وساز توقع تازه مسوولان بخش مسکن است که تحقق آن از سوی مثلث دولت، انبوه‌ساز و مردم لازم الاجرا است. در حال حاضر اگر کل توان ساختمانی کشور بسیج شود قادر خواهد بود در یک سال تنها ۶۰۰ تا ۷۰۰هزار واحد مسکونی جدید تحویل بازار مسکن دهد.نمونه بارز این مدعی، کارنامه پارسال ساخت‌وساز کشور است. سال گذشته که از نگاه برنامه‌ریزان بخش مسکن رکورد ساخت مسکن در کشور زده شد، شاید نزدیک به ۷۰۰هزار واحد مسکونی ساخته شد.این در حالی است که در حال حاضر و تا ۵ سال آینده سالی یک‌میلیون و ۵۰۰هزار واحد باید در کشور ساخته شود.

محمد سعیدی کیا وزیر مسکن با اشراف نسبت به این که بخش‌خصوصی ۹۵درصد از ساخت‌وسازها را در اختیار دارد، به نهادینه شدن نظام ساخت صنعتی به جای شیوه قدیمی و منسوج شده ساخت سنتی تاکید دارد و حتی هشدار می‌دهد برای تامین نیاز بازار راهی جز صنعتی‌سازی نیست.

هشدارهای وزیر مسکن اما بدون توجه و تلاش برای تحقق آن، موثر نخواهد بود.صنعتی‌سازی که در حال حاضر کمتر از ۳درصد ساختمان‌سازی‌ها را شامل می‌شود باید حداقل به ۱۵ تا ۲۰درصد این رقم افزایش یابد.

بدیهی است افزایش سهم صنعتی‌سازی با احداث کارخانه ساخت مصالح نوین، حمایت بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران و اعتنای انبوه‌سازان به استفاده از قطعات پیش ساخته ممکن می‌شود.از همین رو لازم است وزارت صنایع، وزارت بازرگانی، بانک مرکزی و انجمن‌ها و تشکل‌های ساختمانی برای افزایش سهم صنعتی‌سازی تلاش اساسی کنند.تاکید می‌شود؛ هشدار چند روز پیش وزیر مسکن در مشهد نسبت به این که «ساخت ۵/۱میلیون واحد مسکونی با روش‌های فعلی (سنتی) قابل حصول نیست» در حقیقت هشداری است به اهالی صنعت ساختمان؛ چرا که وزارت مسکن اصلا ساخت و سازی انجام نمی‌دهد که بخواهد در آن مصالح نوین به کار ببرد.