استاندارد «مهندس ناظر» تدوین می‌شود

سازندگان ساختمانی با مصالح غیراستاندارد از سال آینده تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند

فرید قدیری

رییس موسسه استاندارد استان تهران روز گذشته در جریان اعلام برنامه‌های جدید مصوب هیات دولت جهت نظارت بر روند ساخت و ساز در پایتخت، از پیشنهاد خبرنگار دنیای‌اقتصاد برای تدوین یک استاندارد جدید استقبال کرد. خبرنگار دنیای‌اقتصاد پیشنهاد کرد: «قوانین به اندازه کافی برای رعایت کیفیت ساخت وجود دارد و نیازی به مصوبات جدید نیست، اما معضل فعلی ساخت و ساز در کشور موضوع عدم نظارت مستمر برخی مهندسان ناظر است که مسوولان نیز نسبت به این معضل با به کاربردن واژه امضافروشی انتقاد دارند. لذا بهتر است موسسه استاندارد که اکنون به عنوان نهادی جدید پا به عرصه کیفی‌سازی گذاشته است استانداردی برای فعالیت یک مهندس ناظر تعریف و تدوین کند تا پس از آن دولت و شهرداری‌ها بتوانند با تکیه بر استاندارد، نواقص کار مهندسان را شناسایی کنند.» رییس موسسه استاندارد بعد از شنیدن این پیشنهاد، از آن استقبال کرد و گفت: «پیشنهاد خوبی است و آن را بررسی خواهیم کرد.»

مصوبه تاخیری

به گزارش دنیای‌اقتصاد، مهدی پورهاشم، رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران در یک نشست خبری با اشاره به مصوبه سال ۸۴ هیات دولت با موضوع «استفاده از مصالح و فرآورده‌های ساختمانی استاندارد در ساخت و سازها و فعالیت‌های عمرانی استان تهران» از تدوین آیین‌نامه اجرایی این مصوبه و اجرای قطعی آن از ابتدای سال آینده سخن گفت.البته در این مصوبه (سال ۸۴) دولت، دستگاه‌های مسوول موظف بودند از امسال محتوای مصوبه را اجرا کنند، اما گفته می‌شود برخی وزارتخانه‌ها با این استدلال که تولید کنندگان مصالح ساختمانی در سال‌جاری آمادگی پذیرش استاندارد تولید را ندارند! توانستند اجازه یکسال تاخیر در اجرای مصوبه دولت را صادر کنند. مصوبه‌‌ای که شاید سال آینده هم اجرا نشود.

رییس موسسه استاندارد تهران با انتقاد ضمنی از تاخیر یکساله برای استفاده اجباری سازندگان ساختمان از مصالح استاندارد گفت: از سال ۸۸ بازرسان موسسه نظارت جدی به اجرای این مصوبه را شروع خواهند کرد.در حال حاضر ۸۰واحد تولیدکننده بتن آماده در تهران وحومه پروانه استاندارد دارند و قادرند در سال ۱۸میلیون متر مکعب بتن استاندارد به عنوان مهم‌ترین مصالح ساختمانی تولیدکنند. مصرف کل بتن در ساخت و سازهای تهران ۱۵میلیون تن است. ضمن این که در سال ۸۴ فقط ۴واحد بتن آماده، پروانه استاندارد داشتند.تولیدکنندگان قطعات فولادی نیز پروانه استاندارد دارند.

موانع اجرا

اما موضوعی که احتمال اجرایی نشدن مصوبه سه سال پیش دولت را اکنون تقویت می‌کند عدم اطلاع از مابقی تولیدکنندگان مصالح است.

چندی است استفاده از یونولیت‌های سفید رنگ به جای آجرهای سفالی و بلوک‌های سیمانی در سقف طبقات رایج شده است.

کاربرد یونولیت‌ها به دو دلیل «سبکی و عایق صوتی» در ساخت‌وسازها مورد تایید قرار گرفته است.اما تولید این یونولیت‌ها استاندارد است؟ چند واحد تولیدکننده یونولیت‌ ساختمانی با پروانه استاندارد وجود دارد؟

در یونولیت‌های ساختمانی استاندارد باید موضوع ضد اشتعال پذیر کردن آنها رعایت شود، اما آیا یونولیت‌های فعلی، استاندارد این موضوع را رعایت می‌کنند؟

پورهاشم رییس موسسه استاندارد تهران در پاسخ به این پرسش‌ها گفت: در‌ حال‌ حاضر فقط سه کارخانه تولید این محصول پروانه استاندارد دارند.وی اولویت‌های موسسه برای اجبار به تولید استاندارد در بخش مصالح ساختمانی را بتن آماده، تیرچه، بلوک، میلگرد و آهن آلات و همچنین اتصالات جوش در اسکلت‌های فلزی عنوان کرد.پورهاشم تصریح کرد: از سال آینده تولید، توزیع و مصرف مصالح ساختمانی استاندارد با اولویت‌های ذکر شده تحت کنترل قرار می‌گیرد.

مصالح اولویت دار

به گزارش دنیای‌اقتصاد، به موجب آیین‌نامه اجرایی استفاده از مصالح و فرآورده‌های ساختمانی، از هم اکنون استفاده از بتن

دست ساز و غیراستاندارد در اجرای سازه پروژه‌ها از جمله فونداسیون، ستون، سقف و همچنین ساخت تیرچه و بلوک پای کار ممنوع است و مهندسان ناظر مکلف هستند در مصرف و استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در ساخت و ساز نظارت دقیق کنند.

به موجب مصوبه دولت و آیین‌نامه اجرایی آن، از سال آینده صدور پایان کار و عدم تخلف ساختمان براساس گواهی مهندس ناظر و منوط به استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در سازه خواهد بود.همچنین اداره کل استاندارد و یا نماینده شرکت‌های بازرسی دارای تایید صلاحیت از موسسه استاندارد می‌توانند نسبت به بازدید درحین ساخت اقدام و در صورت مشاهده موارد مغایر به شهرداری گزارش کنند.

همچنین سازمان و نظام مهندسی باید مطابق مقررات با مهندسان ناظر و مجری که از مفاد آیین‌نامه استفاده از مصالح استاندارد تخلف کنند، برخورد کند. به موجب بند دیگری از آیین‌نامه مذکور هر گونه تبلیغات مصالح ساختمانی فاقد پروانه کاربرد علامت استاندارد معتبر ممنوع است.