گروه مسکن- انتشار خبر افزایش آمار تولید مسکن شهری و روستایی به بیش از ۹۴۰هزار واحد در ۵ ماه ابتدای امسال توسط یکی از خبرگزاری‌ها در روز دوشنبه موجب شد تا طی پیگیری‌های خبرنگار ما از وزارت مسکن در ۴۸ ساعت گذشته برای انطباق این آمار با آمار صدور پروانه‌های ساختمانی در ۴ ماه اول امسال، این قضیه محرز شود که خبر مذکور دارای اشتباهات فاحشی بوده که اشاره به آن خالی از لطف نیست. شایان توجه است که اگر چه وجود این نواقص در مطلب مورد اشاره علاوه بر اینکه به اطلاع روابط‌عمومی وزارت مسکن و شهرسازی رسید، طی تماسی با این خبرگزاری نیز مورد تاکید قرار گرفت، اما با گذشت حداقل ۲۴ ساعت از انتشار این مطلب روی تلکس خبرگزاری، این خبر همچنان روی سایت و بدون اصلاح آن موجود است. این در حالی است که منبع خبر مذکور وزارت مسکن و شهرسازی بوده و حداقل انتشار یک جوابیه در رد یا صحت این مطلب از سوی وزارت مسکن و شهرسازی امری ضروری به نظر می‌رسد.

بر اساس این مطلب، وزارت مسکن و شهرسازی مطابق با آمار پروانه‌های ساختمانی صادره در مناطق شهری و روستایی میزان تولید واحدهای مسکونی را از فروردین تا شهریور ماه ۸۷ حدود ۹۴۱هزار واحد اعلام کرد.

این درحالی است که در طول سال گذشته که گفته می‌شود رشد بیش از ۵۰درصد در صدور پروانه‌های ساختمانی در کشور اتفاق افتاد و مطابق با آمار ۹ماه اول سال ۸۶ شهرداری‌ها که بر اساس آن حدود ۱۴۰هزار فقره پروانه ساختمانی شهری در کشور صادر شده چطور می‌شود این خبرگزاری به نقل از وزارت مسکن آمار صدور پروانه‌های ساختمانی را در ۵ ماه ابتدایی امسال ۱۴۱هزار فقره دانسته و منتشر کرده است.

حتی با احتساب صدور پروانه‌ برای واحدهای مسکونی روستایی نیز چنین آماری واقعی به نظر نمی‌رسد.

البته طی تماس‌های خبرنگار ما با وزارت مسکن، مهندس محمودجهانی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت مسکن و شهرسازی صحت این خبر را رد کرد و گفت: چنین آماری مربوط به کل سال ۸۶ است نه ۵ ماه اول سال ۸۷.بنابراین توصیه می‌شود با توجه به حساسیت بازار مسکن و در شرایطی که اعتماد مردم و کارشناسان خبره به رسانه‌ها و مطبوعات مطرح در این حوزه است، باید صحت و سقم هر گونه اطلاعات و اخبار پیش از انتشار با مراجع رسمی و مربوط مورد مشورت قرار گرفته و پس از تایید، اخبار، گزارش‌ها و هر گونه مطلب مرتبط با مسکن منتشر شود.

البته این نقد نیز به روابط عمومی وزارت مسکن وارد است که اگر در پی انتشار این گونه مطالب نادرست و بدون پشتوانه علمی ارتباط منطقی با مراکز انتشار دهنده اخبار صورت‌گیرد از تکرار این گونه اشتباهات کاسته شده و پیگیری صحت اخبار این حوزه توسط همکاران روابط عمومی بیش از پیش به اثبات می‌رسد.