نیمی از تهران فرسوده است

اختلافات بین دولت و شهرداری را چالش نمی‌دانیم

گروه مسکن - لیلا درخشان: شهرداری تهران بعد از حدود ۳ ماه حرف و حدیث پیرامون انتخاب سخنگو بالاخره صبح دیروز دکتر سید محمدهادی ایازی را به عنوان سخنگوی رسمی به رسانه‌ها معرفی کرد. ایازی که با ظاهری آراسته و در نهایت با آرامش و بدون هیچ گونه موضع‌گیری در مقابل خبرنگاران حاضر شده بود با سعه صدر به تک‌تک سوالات رسانه‌‌های جمعی پاسخ داد. سخنگوی شهرداری تهران در ابتدای نشست تاکید کرد: انتخاب سخنگو برای شهرداری تهران به این معنا نیست که دیگر معاونان و مدیران شهرداری پاسخگوی رسانه‌ها نخواهند بود. وی خاطر نشان کرد: نگاه حاکم در شهرداری تهران همواره این بود که بالاترین تعامل را با رسانه‌ها داشته باشد. ایازی با اشاره به این که اولین حرکت قالیباف در بدو ورود به شهرداری، بازپس‌گیری کلیه شکایت‌های شهرداری از رسانه‌ها بود، تاکید کرد: شهردار تهران از ابتدا اعلام کرد شهرداری دیگر از هیچ رسانه‌ای شکایت نخواهد کرد و انتخاب سخنگو برای شهرداری نیز در راستای افزایش تعامل با رسانه‌ها و مطبوعات بوده است.

ایازی پس از این مقدمه، با پرسش‌های خبرنگاران رو به رو شد. وی در پاسخ به پرسش دنیای‌اقتصاد مبنی بر این که شهرداری تهران برای تامین مسکن شهروندان تهرانی چه برنامه‌ای دارد و اساسا حل این معضل چندمین اولویت کاری شهرداری است؟ تاکید کرد: شهرداری تهران متولی اصلی حل معضل مسکن شهروندان تهرانی نیست و مسوولیت اصلی این مهم متوجه وزارت مسکن و شهرسازی است، اما در این راستا شهرداری اقداماتی در قالب آنچه که قانون تعیین کرده است در دستور کار خود دارد.

چالش‌های پایتخت

ایازی در ادامه سخنانش چالش‌های پیش روی شهرداری در حوزه مدیریت شهری را تشریح کرد و گفت: فرسودگی شبکه‌های زیربنایی شهر، استقرار مراکز جمعیتی روی گسل‌ها و مسیل‌ها و آسیب‌پذیری فیزیکی تهران در برابر حوادث غیرمترقبه از چالش‌های پیش روی پایتخت است. وی افزود: از آنجا که ۵۶درصد مساحت شهر تهران جزو بافت‌های فرسوده محسوب می‌شود، همین امر چالش جدی را فراروی مدیریت شهری تهران قرار داده است. سخنگوی شهرداری تهران در ادامه سخنانش با صراحت از وجود تخلفات فراوان در فرآیند ساخت‌و‌ساز‌ها صحبت کرد و گفت: وجود تخلفات فراوان در ساخت‌و‌سازها چه در حریم شهر و چه در حریم پایتخت از جمله معضلات جدی فرآروی مدیریت شهری است. وی تاکید کرد: از دیگر چالش‌های جدی شهر تهران ناکارآمدی شبکه‌های ارتباطی و نظام حمل‌ونقل ترافیک است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کمبود منابع پایدار درآمدی برای تامین هزینه‌های شهر از دیگر چالش‌های پیش روی شهرداری تهران است، تاکید کرد: اگرچه در سال‌جاری شهرداری تهران اعتباری بالغ بر ۳هزارو ۶۰۰میلیارد تومان به‌صورت نقدی داشته است، اما شهر تهران به اعتباری بیش از این نیاز است و همین امر حرکت به‌سوی درآمدهای پایدار را می‌طلبد. وی عدالت‌محوری، تحقق شهر الکترونیک برای کاهش مشکلات حمل‌ونقل، مشارکت همه‌جانبه شهروندان با شهرداری برای اداره شهر و رویکرد منطقه‌گرایی و محله‌محوری را از مهم‌ترین رویکردهای شهرداری تهران عنوان کرد.

سخنگوی شهرداری تهران در ادامه به معضل مهاجرت و حاشیه‌نشینی اشاره و تاکید کرد: در‌حال‌حاضر با وجود اینکه مهاجرت شهروندان به تهران روز به روز افزایش پیدا می‌کند اما یک نظام کنترل‌کننده جدی در این زمینه وجود ندارد.

وی گفت: این چالش‌ها از چالش‌های جدی و اساسی است که پیش‌روی شهر تهران است، اما برای حل این معضلات تمهیداتی اندیشیده شده است که شاید درازمدت باشد. وی گفت: اولین اولویت شهرداری در ساماندهی این معضلات ساماندهی و صیانت از محدوده و حریم شهر تهران و جلوگیری از گسترش شهر تهران است که خوشبختانه با تصویب طرح جامع تهران عملا محدوده شهر تهران مشخص شد و مابقی به عنوان حریم شهر تهران محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: ساماندهی و صیانت از حریم پایتخت یکی از رویکردهای جدی حوزه مدیریت شهری است.

وی گفت: مساله بعدی ارتقای نقش و جایگاه تهران در ابعاد محلی، ملی و منطقه‌ای است که بر این اساس مساله توسعه اجتماعی و ساماندهی اسکان جمعیت در این راستا انجام می‌شود.

وی افزود: شهرداری تهران برای برخی از نقاط شهر تهران که جزو بافت‌های فرسوده محسوب می‌شود در قالب طرح توسعه اجتماعی اقدام به ارائه طرح کرده است.

ایازی خاطرنشان کرد: توسعه اقتصادی که در حوزه فعالیت شهری تهران است از دیگر مباحث مهمی است که در قالب اقتصاد شهری به عنوان یکی از مباحث جدی و اساسی باید به آن پرداخته شود؛ چراکه زمینه‌ساز اشتغال شهروندان را فراهم خواهد کرد.

وی تاکید کرد: در همین حال ایمنی‌سازی ساختمان‌های تهران در برابر سوانح طبیعی از جمله موارد مهمی است که بدین منظور ضروری است اقدامات جدی در بهبود مدیریت بحران انجام شود.

وی در ادامه با اشاره به تاکید بر نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران گفت: برای نوسازی شهر تهران نیازمند عزم ملی هستیم تا از خطراتی که شهروندان تهرانی را تهدید می‌کند جلوگیری به عمل آید.

وی تاکید کرد: اگرچه امسال ۲هزار میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی بافت‌های فرسوده تخصیص داده شده است، اما این رقم نسبت به حجم‌ بافت‌های فرسوده شهر رقم کوچکی محسوب می‌شود. وی در ادامه ساماندهی و ارتقای نمای شهری، توسعه فضاهای سبز، حفاظت و احیای میراث‌ تاریخی، تامین نیازها و ساماندهی خدمات را از دیگر اهداف شهرداری تهران عنوان کرد. ایازی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مرحله دوم فروش متری مسکن شهرداری تهران چه زمانی خواهد بود، گفت: در این راستا گزارش جامعی در جلسه شورای اسلامی شهر تهران توسط مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران و شهردار تهران ارائه شده است و هماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است و با توجه به این هماهنگی‌ها امید آن می‌رود که در آینده‌ای نزدیک فاز دوم پروژه مسکن نوسازان وارد مرحله اجرا شود.

اختلاف شهرداری و دولت قابل حل است

ایازی در پاسخ به سوالی در رابطه با اختلاف بین شهرداری و دولت و چالش آنها در مورد برخی از مسائل شهری، گفت: در قانون اساسی تفکیک قوا صورت گرفته است و در همین قانون نهاد شورا برای انتخاب شهردار تهران پیش‌بینی شده است.

وی گفت: در دوره‌های قبلی مسوولان و شهرداران نیز اختلاف‌نظرها و مشکلاتی وجود داشته و این موارد منحصر به دوره فعلی نیست، اما شهرداری تهران سعی کرده است تا حتی‌الامکان با درک متقابل، بسیاری از این مشکلات را حل کند.

ایازی تاکید کرد: اختلاف بین شهرداری و دولت از نظر ما چالش غیرقابل حلی نیست.