سرپرست مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی معتقد است: در زمان حاضر مراکز پژوهشی شهرسازی و معماری کشور باید بیش از توسعه کمی به فکر توسعه کیفی باشند.

محمدعلی طبرسا در گفت‌وگو با «ایرنا»، تاکید کرد: توسعه کیفی تنها در صورت گریز از روزمرگی، اندیشه‌ورزی، رعایت اقتضای فضای علمی تحقیقات، برنامه محور شدن و طراحی روابط انسانی، فرهنگی و علمی که متناسب با بدنه علمی باشد، امکان‌پذیر است. این مقام مسوول با یادآوری محدودیت منابع و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پژوهش در حوزه معماری و شهرسازی گفت: این امر حکم می‌کند که برنامه‌های راهبردی مراکز پژوهشی شهرسازی و معماری در قالب یک برنامه کلان میان پژوهشکده‌ای اجرا شود.

وی افزود: لازم است مراکز پژوهشی یادشده و پژوهشکده‌ها با توجه به نقاط قوت و ضعف خود سهم مناسبی در تقسیم کار بیابند.

طبرسا، برنامه کلان تقسیم کار میان مراکز پژوهشی را مستلزم هم اندیشی و همکاری آنها برای برنامه‌ریزی و حرکت هماهنگ برای ساختن آینده‌ای مطلوب دانست. وی تصریح کرد: از قابلیت و ظرفیت این مرکز با وجود گذشت نزدیک به یک دهه از فعالیت آن به شکل مطلوب بهره‌برداری نشده و دستگاه‌های اجرایی می‌توانند برای برنامه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی از این مجموعه بهره بگیرند.

طبرسا خاطرنشان کرد: شهرهای کشور براثر بی‌هویتی گسترش یافته و این امر حاصل ۶ دهه گذشته است و اکنون این مرکز با تشکیل یکسری کارگروه‌ها و گروه‌های تخصصی روی منظر شهری مبتنی بر معماری ایرانی و اسلامی فعالیت می‌کند. وی، فراهم شدن زمینه تعامل و همکاری بین این مرکز با سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری را به عنوان یک نقطه قوت برای پیشبرد برنامه‌ها یاد کرد و گفت: براساس این ارتباطات مشکلات شهرسازی و معماری و نیز مساله شهرهای تاریخی برطرف خواهد شد.

طبرسا از برنامه برقراری ارتباط وزارت مسکن وشهرسازی با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور به منظور جهت‌گیری آموزش‌ها و هدفمند ساختن رشته‌های تخصصی و تحقیقات شهرسازی و معماری با نیازها و مسائل کشور به عنوان یکی از برنامه‌های کلان مرکز مذکور نام برد.

وی جاری ساختن معیارها و ضوابط شهرسازی و معماری در طرح و اجرای تمام ساختمان‌های کشور را از طریق ترویج و الزام‌آور ساختن این معیارها و ضوابط با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان دیگر سیاست کلان پیش‌بینی‌شده یاد کرد. لازم به ذکر است، هیات امنای یازده نفره مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری مرکب از وزیر مسکن و شهرسازی به عنوان رییس، نماینده رییس سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری، نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، نماینده معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری، معاون شهرسازی و معماری وزارت مسکن، سرپرست مرکز مذکور به عنوان دبیر و پنج تن از صاحب‌نظران شهرسازی و معماری تشکیل می‌شود.