احمد توکلی در واکنش به یادداشت روز چهارشنبه مورخه ۱۲ تیرماه دنیای اقتصاد که در پاسخ به مقاله توهین‌آمیز سایت الف نگاشته شده بود جوابیه‌ای ارسال کرده است که عینا درج می‌شود:

برادرانی در روزنامه دنیای اقتصاد روز چهارشنبه گذشته در مطلبی با عنوان «آنهایی که انحصار انتقاد را هم برای خود می‌خواهند». با ادبیاتی که دون شان یک روزنامه وزین بود، تهمت‌ها و نیش‌های متعددی به این برادر موسفید خود نثار کردند. معتقدم رسانه‌هایی که محل رجوع جامعه کارشناسی کشور قرار می‌گیرند، بهتر است به جای پرخاش و توهین به همدیگر، با همدلی و تفاهم به مسوولان کشور برای سیاست‌گذاری و عملکرد درست‌تر کمک کنند. درباره نوع انتقاد از دولت محترم که یادداشت بخش تحلیلی سایت الف اشاره به آن داشت، رنجش دوستان را در دنیای اقتصاد در پی داشت، باید یادآوری کنم دولت محترم امروز بیش از هر زمان دیگری به یاری فکری جامعه علمی- کارشناسی کشور نیاز دارد. این کمک باید صادقانه، بی‌طمع و بی‌غرض باشد و ضمن نقد سیاست‌ها و کارکردهای نادرست، حتی‌المقدور مسیر صحیح را پیش پای دولت و سیاست‌گذاران کشور قرار دهد.

امیدوارم دوستان عزیزم در دنیای اقتصاد از پند خیرخواهانه این برادر خیرخواه خود دلگیر نشوند و بدانند روزنامه‌ای که می‌خواهد مورد عنایت جامعه کارشناسی کشور قرار گیرد، باید در قبول آگهی از دستگاه‌های دولتی احتیاط بیشتری به خرج دهد؛ چرا که وابستگی به وجوه وسوسه برانگیز دولتی، ممکن است استقلال رسانه را خدشه‌دار و جریان خبررسانی و تحلیل و نقد آن را از مسیر علمی و کارشناسی منحرف کند.

درباره طرح تثبیت قیمت‌ها نیز که مکررا در آن روزنامه محترم مورد اشاره و نقد قرار می‌گیرد، یادآوری می‌کنم که آن مصوبه در واقع حذف ماده ۳ برنامه چهارم توسعه بود و به شش شرکت بزرگ دولتی تکلیف می‌کرد از ابتدای سال ۸۴ به جای افزایش نرخ خدمات و محصولات خود، کارایی‌شان را ارتقا داده و با صرفه‌جویی در هزینه‌هایشان، هر گونه افزایش قیمت محصولات و خدمات خویش را به ارزیابی کارشناسی مستند سازند و به تصویب مجلس برسانند. درباره استدلال‌ها و پشتوانه نظری آن قانون گفتنی بسیار است و در این یادداشت نمی‌گنجد.

اینجانب آمادگی کارشناسان بخش تحلیلی الف را برای شرکت در یک مناظره صریح و علمی با مخالفان مصوبه حذف ماده ۳ برنامه چهارم توسعه (مشهور به طرح تثبیت قیمت‌ها) اعلام می‌کنم.

امیدوارم برادران عزیزم در دنیای اقتصاد با معرفی نماینده خود و شرکت در این مناظره اجازه دهند جامعه کارشناسی کشور استدلال‌های طرفین را ملاحظه و درباره درست یا اشتباه بودن آن مصوبه، خود قضاوت کنند.

توضیح دنیای اقتصاد

۱ - جناب آقای توکلی در پاسخ خود به یادداشت دنیای اقتصاد ابتدا ادبیات این یادداشت را زیر سوال برده و اعلام کرده‌اند که چنین ادبیاتی دون‌شان روزنامه وزین دنیای اقتصاد بود.

توجه برادر عزیز خود را به این نکته جلب می‌کنیم که یادداشت دنیای اقتصاد در پاسخ به مقاله بسیار اهانت‌آمیز سایت الف نگاشته شد که موارد تهمت آن را در چندین مورد به صورت فهرست می‌توان احصا کرد (که عمده آنها دارای بار حقوقی است).

بنابراین قضاوت درخصوص ادبیات یادداشت دنیای اقتصاد زمانی عادلانه است که در کنار مقاله توهین‌آمیز الف بررسی شود.

توصیه می‌کنیم جناب آقای توکلی مقاله الف را نیز با همان نگاهی که یادداشت دنیای اقتصاد را مورد توجه قرار داده‌اند، دوباره بخوانند و با همان شاخصی که به ادبیات یادداشت دنیای اقتصاد نمره داده‌اند، به مقاله الف هم نمره بدهند.

۲ -دومین نکته در پاسخ آقای توکلی این توصیه است که رسانه‌های محل رجوع جامعه کارشناسی کشور بهتر است به جای پرخاش و توهین به همدیگر با همدلی و تفاهم به مسوولان کشور برای سیاست‌گذاری و عملکرد درست‌تر کمک کنند.

اشاره کاملا صحیح و به جایی است. دقیقا بنا بر اعتقاد به همین اصلی که آقای توکلی به آن اشاره کرده‌اند، انتظار داشتیم و داریم که ایشان این توصیه را ابتدا به مجموعه تحت مدیریت خود در سایت الف ارائه می‌کردند که دنیای اقتصاد را مورد آماج حمله، توهین و پرخاش خود قرار داده است و در برابر، پاسخی بسیار مودبانه‌تر دریافت کرده است.

آقای توکلی حتما اذعان دارند که دنیای‌اقتصاد دقیقا به دلیل رعایت همین اصل بیشترین استناد را به مطالب بعضا کارشناسی سایت الف داشته است؛ اما ناگهان به دلیل غیرمشخص، مورد حمله غیرمنصفانه‌ای قرار گرفت که شایسته بود قبل از پاسخ به دنیای‌اقتصاد، این نکته مورد توجه واقع می‌شد و اصلاح آنچه به صورت ناحق به دنیای‌اقتصاد نسبت داده شده است در اولویت قرار می‌گرفت.

۳ - معتقدیم بهترین کمک به دولت محترم که دنیای‌اقتصاد خود را متعهد به آن می‌داند، این است که تجربیات موفق و ناموفق جهانی و علل کامیابی و ناکامی در این تجربیات را به عنوان یک بازوی کارشناسی در اختیار دولت قرار دهیم و در مقاله نقد اقتصاد زیمبابوه نیز که بهانه الف برای حمله به دنیای‌اقتصاد بود، همان کار را کردیم و نشان دادیم که نگاه اداری و دستوری به قیمت‌ها چه بلایا و پیامدهای خطرناکی را می‌تواند به دنبال داشته باشد. اما مقاله الف ناجوانمردانه و با تفسیر به رای این یادداشت که هیچ اشاره‌ای به ایران نداشت، تصویری ترسیم کرد که علاوه بر اهانت‌های بی‌شمار به دنیای‌اقتصاد متضمن حرمت‌شکنی ریاست‌محترم جمهوری کشورمان نیز بود که القای چنین تصویری جز با هدف پاشیدن تخم کینه و دشمنی نمی‌تواند صورت گرفته باشد و امیدواریم این نکته مورد توجه آقای توکلی که از همدلی و تفاهم سخن گفته‌اند، قرار گیرد و چنانچه به این قصور اذعان دارند، آن‌ گونه که شایسته است و قبلا نیز از ایشان دیده شده است، تذکر و اصلاح لازم را انجام دهند.

۴ - پند خیرخواهانه جناب آقای توکلی درخصوص بحث احتیاط در قبول آگهی‌‌های دولتی زمانی قابل تحقق است که اقتصاد کشور از آفت تصدی‌گری دولتی که نزدیک به ۸۰درصد از کسب‌وکار کشور را در برگرفته است، رها شود و آیا رسانه‌ای می‌تواند ادعا کند که بیش از دنیای اقتصاد در این زمینه مبادرت به فرهنگ‌سازی و تشویق تصمیم‌سازان کرده است؟

تا زمانی که چنین آفتی اقتصاد ایران را در چنبره خود دارد، راه صحیح آن نیست که چشم خود را کور کنیم تا مبادا به گناه بیفتیم، بلکه هنر حفظ استقلال کارشناسی در عین تعامل صحیح با دولت، مجلس و سایر ارکان حاکمیت است.

این انتقاد جناب آقای توکلی زمانی می‌توانست وارد باشد که ایشان می‌توانستند تداوم حیات روزنامه تحت مدیریت خود در سال‌های پیش یعنی روزنامه فردا را مدیریت کنند تا معلوم شود چه راه جایگزینی برای مدیریت درآمد هزینه یک رسانه وجود دارد.

ضمن اینکه دنیای اقتصاد قصد رویارویی با هیچ نهادی اعم از دولت و مجلس و قوه قضائیه را ندارد و انتقادهای کارشناسی خود را به نحوی ارائه می‌کند که قابل استفاده برای ارکان نظام باشد که بحمد‌ا... از این جهت پیش خدا و بنده خدا روسفید است و نیازی به بازشماری افتخارات خود در این زمینه احساس نمی‌کند.

۵ - درخصوص طرح موسوم به تثبیت قیمت‌ها نیز دنیای اقتصاد بار دیگر آمادگی خود و اقتصاددانان همفکر را برای مناظره در این خصوص اعلام می‌کند و منتظر هماهنگی لازم در این زمینه از سوی طرف مقابل است تا در هر جایی و هر زمانی که دو طرف با هم به تفاهم می‌رسند، با حضور رسانه‌ها، کارشناسان و صاحب‌نظران این مناظره برگزار شود تا جامعه علمی کشور به تصور روشنی از اشتباهات گذشته و راه آینده دست یابد و در این راه نیز دنیای اقتصاد تنها هدفی را که دنبال می‌کند همانا شفاف‌سازی دیدگاه‌ها است تا امکان قضاوت دقیق درباره سیاست‌های درست و نادرست فراهم شود.