توافق برای آغاز مذاکرات هسته‌ای
دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشور: ایران و اروپا برای آغاز مذاکرات در اواخر تیر ماه توافق کردند
علی لاریجانی خطاب به اروپا: ما آماده مذاکرات بودیم شما میز مذاکرات را ترک کردید.

آغاز مذاکرات از اواخر تیر ماه
ایران و ۱+۵ به توافق رسیدند
دنیای اقتصاد- اواخر تیر ماه سال‌جاری نمایندگان ایران و کشورهای 1+5 به منظور بررسی و مذاکره درباره محورهای مشترک دو بسته پیشنهادی طرفین، بر سر میز مذاکره خواهند نشست. خبر آغاز مذاکرات در اواخر تیر ماه در حالی مخابره می‌شود که در این روزها، مقام‌های آمریکا تلاش گسترده‌ای برای بازنمایی موضعی دیپلماتیک از خود به منظور حل مساله پرونده هسته‌ای ایران صورت داده‌اند.بر پایه این خبر، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی بعدازظهر جمعه با خاویر سولانا رییس سیاست خارجی و نماینده عالی اتحادیه اروپا تلفنی گفت‌وگو کرد.
به گزارش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، جلیلی در این مذاکره تلفنی اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس توافقات انجام شده در سفر سولانا به تهران پاسخ وزرای خارجه شش کشور و سولانا را با رویکرد تمرکز بر مشترکات و نگاه سازنده و خلاق تهیه و ارائه کرده است.
وی افزود: بر این مبنا پاسخ جمهوری اسلامی ایران به نامه وزرای خارجه شش کشور و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی امروز تحویل خواهد شد. جلیلی گفت: ‌نباید اجازه داد که برخی رفتارها باعث تشدید بی‌اعتمادی مردم ایران شود؛ چنانکه برخی اقدام‌ها واکنش افکار عمومی و مجلس ما را به دنبال داشت.
خاویر سولانا رییس سیاست خارجی و نماینده عالی اتحادیه اروپایی نیز با تشکر از حسن نیت و ارسال پاسخ نامه از سوی ایران، از توافق برای آغاز مذاکرات ابراز خرسندی کرد.
سولانا با اظهار این که اروپایی‌ها به دنبال اقدامی که فضای مثبت کنونی را مخدوش کند نیستند، افزود: من اطمینان دارم با گام‌‌های مثبت فضای مذاکرات سازنده و امیدوار‌کننده خواهد بود.
در این مذاکره تلفنی طرفین برای انجام مذاکرات در اواخر تیر ماه توافق کردند. پیش از این، سولانا در جمع خبرنگاران از اظهار نظر درباره اظهارات علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل که طی مقاله‌ای در روزنامه فرانسوی لیبراسیون اظهار کرده بود احتمال دستیابی به یک مصالحه در زمینه برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد، خودداری کرده و گفته بود: من نمی‌توانم هیچ‌گونه اظهار نظری در این باره کنم. امیدوارم این دیدگاهی که آنها در حال ابراز آن هستند به حقیقت تبدیل شود،‌ اما در حال حاضر هیچ گونه اظهار نظر رسمی دریافت نکرده‌ام.
سولانا ماه گذشته (25 خرداد) بسته مشوق‌های پیشنهادی آمریکا‌، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان را به ایران ارائه کرد. این در حالی است که اتحادیه اروپایی به تازگی تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرده است که یکی از اهداف اصلی آن بانک ملی ایران بود.
در همین حال دیمیتری مدودوف، رییس‌جمهوری روسیه با انتقاد از تصمیم جدید اتحادیه اروپایی در وضع تحریم‌های جدید علیه‌جمهوری اسلامی ایران به سبب پافشاری بر حقوق مشروع هسته‌ای خود این تحریم‌ها را ناکارآمد و اقدامات غرب را تحریک آمیز توصیف کرد. به گزارش اینترفکس، مدودوف که در جمع خبرنگاران، با تصمیم اتحادیه اروپایی برای اعمال تحریم‌های جدید بر ضد ایران مخالفت کرد و خواستار ادامه مذاکرات و استفاده از مشوق‌های مثبت در قبال کشورمان شد و تنها این شیوه را قابل درک دانست.
مدودوف با تحریک‌‌آمیز خواندن اقدامات غرب و انتقاد از موضع دوگانه آن تاکید کرد: اگر ما درصدد مذاکره با ایران هستیم، نباید به اقدامات تحریک‌آمیزی از جمله اعمال تحریم‌های جدید علیه این کشور روی آوریم. برای من به هیچ وجه قابل درک نیست که چرا اتحادیه اروپایی به تازگی چنین تصمیماتی اتخاذ کرده است. یا ما با ایرانی‌ها مذاکره می‌کنیم یا به هر بهانه جزئی طرف مذاکره‌کننده را تحریک می‌کنیم. رییس‌جمهوری روسیه گفت: ما باید مقام‌های ایرانی را متقاعد کنیم تا در توسعه برنامه هسته‌ای خود شفاف عمل کنند. درباره آینده این برنامه نیز باید تصمیماتی اتخاذ شود که مورد تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داشته باشد. در این صورت وخامت اوضاع درباره برنامه هسته‌ای ایران کاهش می‌یابد، البته باید به ارائه مشوق‌های مثبت نیز ادامه داد. در هر صورت باید درک کنیم که این روند چگونه باید به جلو برده شود و نباید تصمیماتی اتخاذ شود که با این سیاست کلی مغایرت داشته باشد. رهبر روسیه با بیان این که به هر حال اوضاع پیرامون برنامه‌های هسته‌ای ایران و کره شمالی نگران‌کننده است، اظهار کرد: تمامی مشارکت‌ها برای حل و فصل این برنامه‌های هسته‌ای که مسکو نیز در آنها حضور فعال دارد، دقیقا بر این اساس هستند.
مدودوف در عین حال تاکید کرد که روسیه همواره سعی می‌کند از طریق نقاط مثبت عمل کند. به عقیده وی، در رابطه با به اصطلاح «برنامه‌های مساله‌دار» در دو کشور یاد شده، به کارگیری شیوه «مشوق‌های مثبت» ضروری است، تصویب قطعنامه و اعمال تحریم‌ها هم جای آن را نخواهد گرفت؛ چرا که در آن صورت مساله به تحریم‌های سخت بین‌المللی و به دنبال آن اقدامات نظامی کشیده می‌شود که بسیار خطرناک است، در حالی‌که شیوه ارائه مشوق‌ها بسیار قابل درک‌تر است و از همه مهمتر اینکه آن را راحت‌تر می توان به مذاکره کنندگان سرسخت خود ارائه داد.
از سوی دیگر، در شرایطی که به نظر می‌رسد، دولت بوش در آخرین ماه‌های فعالیت خود مواضع نرم‌تری در قبال ایران اتخاذ می‌کند، رییس‌جمهور آمریکا گفت که دیپلماسی اولین گزینه برای حل مساله هسته‌ای ایران است، اما تکرار کرد که همه گزینه‌ها همچنان روی میز قرار دارد. جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با رد برخی گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش احتمال حمله رژیم صهیونیستی به تاسیسات هسته‌ای ایران گفت: من همواره گفته‌ام که همه گزینه‌ها روی میز قرار دارد، اما اولین گزینه برای‌ آمریکا این است که این مساله را به طور دیپلماتیک حل کند. بوش افزود: بهترین راه‌حل دیپلماتیک این مساله این است که آمریکا با سایر کشورهای جهان همکاری کند تا پیامی متمرکز برای ایران بفرستد،‌ حاکی از اینکه اگر به تلاش برای غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهید، منزوی خواهید شد و دشواری‌های اقتصادی خواهید داشت. به گزارش شبکه بلومبرگ، کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه‌ آمریکا نیز در مصاحبه‌ای با این شبکه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا وی فکر می‌کند این اشتباه است که اسرائیل حمله پیشگیرانه علیه ایران ترتیب بدهد، گفت: اسرائیلی‌ها نیز همانند آمریکا به راه حل دیپلماتیک در مورد برنامه هسته‌ای ایران تمایل دارند.
وی افزود: اسرائیلی‌ها همانند ما معتقدند که از طریق امور دیپلماتیک می‌توان این مناقشه را حل و فصل کرد. در همین حال، مایکل مولن، رییس ستاد مشترک نیروهای نظامی آمریکا روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت که به دلیل درگیری هفت ساله‌ در افغانستان و جنگ پنج ساله در عراق «دخالت نظامی احتمالی آمریکا در حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به تاسیسات هسته‌ای ایران، ارتش آمریکا را به شدت تحت فشار قرار خواهد داد.»
رییس ستاد مشترک نیروهای نظامی آمریکا با بیان این‌که «گشایش یک جبهه سوم در موقعیت کنونی برای ما بسیار تنش‌زا خواهد بود» افزود: در صورتی که درگیری انجام بگیرد، ایران قابلیت جلوگیری از رفت‌وآمد کشتی‌ها از طریق تنگه هرمز را خواهد داشت. این در حالی است که سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌هرگونه اقدام نظامی‌علیه تاسیسات هسته‌ای ایران را بعید خواند و در عین حال آن را به منزله شروع جنگی دانست که متجاوزان را پشیمان خواهد کرد.
سردار جعفری در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای آمریکا و رژیم صهیونیستی مبنی بر احتمال هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌ای کشورمان اظهار کرد: هر اقدامی‌علیه ایران به منزله شروع جنگ تلقی می‌شود.
وی گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته بعید می‌دانم که دشمنان ایران تصمیمی‌ در این خصوص داشته باشند. فرمانده سپاه گفت : پاسخ ایران به هر نوع، اقدام نظامی‌ متجاوزان را از عمل و تصمیم خود پشیمان خواهد کرد. در همین حال، روزنامه تلگراف با طرح این سوال که چرا شش ماه پیش از این که جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا کاخ سفید را ترک کند، موضعش در قبال ایران را به شدت «نرم» کرده است، نوشت: به نظر می‌رسد سخنان اخیر مایکل مولن، رییس ستاد مشترک نیروی نظامی آمریکا نشانگر اجماع میان افسران نظامی درباره این مساله است که حمله به ایران اقدامی غیرعاقلانه است. حتی برخی در پنتاگون فراتر هم رفته‌اند؛ به طور مثال، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، در جمعی خصوصی از اعضای کنگره گفت که اگر آمریکا به ایران حمله کند «نسلی از جهادیون را ایجاد خواهیم کرد و نوادگان ما مجبور خواهند بود که با دشمنان ما همین جا در آمریکا بجنگند. این مطلب را مجله نیویورکر گزارش کرده بود.
سرگئی کیسلیاک، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز روز چهارشنبه در مجلس دوما گفت: به تازگی می‌بینیم که موضع رسمی واشنگتن نسبت به پروژه ایرانی چقدر تغییر یافته است.
کیسلیاک افزود: جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا به کرات تاکید کرده است که پروژه بوشهر، نمونه این است که چگونه باید همکاری بین‌المللی برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای محقق شود.
در شرایطی از نرم شدن مواضع آمریکا در قبال ایران سخن می‌آید که مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه‌ اسبق آمریکا گفت: آمریکا باید در گفت‌وگوهای مستقیم با ایران شرکت کند تا بن‌بست فعلی را از میان بردارد. کشورهای اروپایی نمی‌توانند به تنهایی این کار را انجام دهند. همان‌طور که در زمینه کره ‌شمالی شاهد بودیم، «بعد آمریکایی» در زمینه برنامه هسته‌ای ایران نیز حیاتی است. درتاریخ مذاکرات با ایران، اروپا نقش پلیس خوب و آمریکا نقش پلیس بد را داشته است، اما این مساله در پیشبرد روند مذکور تاثیری نداشته است.
آلبرایت گفت: اکنون زمان آن فرارسیده است که دولت آمریکا درک کند که با برقراری مذاکرات و ارتباطات مستقیم چیزی از دست نمی‌دهد.
وزیر امور خارجه اسبق آمریکا افزود: در برخی بخش‌ها یک سو‌ء تفاهم کامل در زمینه ابزار دیپلماسی وجود دارد. هدف دیپلماسی این است که پیام‌های قاطعانه بفرستیم و گوش دهیم. آمریکا هیچ یک از این دو کار را درقبال ایران نمی‌کند. انجام این کار در قبال کره‌ شمالی نشان داد که دیپلماسی می‌تواند نتیجه‌بخش باشد. در همین حال شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت: ما پیش از این از طریق کشورهای ۱+۵ و خاویر سولانا رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با ایرانی‌ها درباره راه‌های مختلف برقراری مذاکرات کامل صحبت کرده‌ایم. برای اینکه مذاکرات کامل انجام گیرد و آمریکا و پنج عضو دیگر گروه ۱+۵ (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) سر یک میز به همراه ایران حضور پیدا کنند، آنها باید فعالیت‌های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کنند. البته در طول این مدت، اقدامات شورای امنیت سازمان ملل (علیه ایران) به حالت تعلیق درخواهد آمد.