شهر اقتصادی ملک عبدا... در عربستان ساخته می‌شود

وسعت شهر جدید عربستان به اندازه شهر واشنگتن دی‌سی در آمریکا است

نیلوفر قدیری

دولت عربستان سعودی مشغول ساخت شهری جدید با هدف ایجاد تحول در اقتصاد کشورش است. این شهر با ۲‌میلیون نفر جمعیت قرار است در پی موج جدید ساخت و سازها در کشور عربستان تا سال ۲۰۲۰ ساخته شود. شهر جدید عربستان که وسعتی اندازه شهر واشنگتن دی‌سی آمریکا دارد، در صحرای عربستان ساخته خواهد شد. شهر جدید که شهر اقتصادی ملک عبد‌ا... خوانده می‌شود، در ۱۰۰ کیلومتری شمال جده واقع خواهد شد. این شهر قرار است تا سال ۲۰۲۰ ، بیش از ۲‌میلیون نفر جمعیت را در خود جای دهد و بیش از یک‌میلیون شغل ایجاد کند. همچنین یکی از بزرگ‌ترین بنادر دنیا قرار است در این شهر واقع شود. شرکت سازنده این شهر شرکت آمار است. فهد رشید مدیر اجرایی این شرکت درباره ساخت شهر جدید عربستان به بی‌بی‌سی گفت، مقیاس این شهرسازی جدید به گونه‌ای است که تا کنون در جهان سابقه نداشته‌است.

این شهر جدید ۳۸۸کیلومتر مربعی تنها یکی از طرح‌های عظیم ساختمانی و توسعه‌ای است که قرار است در ۱۵سال آینده در عربستان اجرا شود. یکی از این طرح‌ها که به تازگی با عقد قرارداد با پیمانکار جدید شروع شده، طرح ساخت برجی عظیم به نام اندولس در شهر جده است. شرکت بین‌المللی ساختمانی هیل با عقد قرارداد ۳/۱۲‌میلیون دلاری و به مدت ۴۲ ماه، کار نظارت بر ساخت این پروژه ساختمانی عظیم را به عهده خواهد داشت. این برج در زمینی به مساحت ۲۶۸‌هزار مترمربع ساخته خواهد شد. این برج یک مجموعه عظیم ساختمانی شامل دفاتر اداری ۱۲۴‌هزار مترمربعی و آپارتمان‌های مسکونی ۷۰‌هزار مترمربعی است. همچنین یک هتل پنج‌ستاره به وسعت ۳۵‌هزار مترمربع، چند مغازه و فروشگاه به وسعت ۳۹‌هزار مترمربع و پارکینگی برای جا دادن ۴‌هزار ماشین در این مجموعه بزرگ ساخته خواهد شد. قرار است این پروژه عظیم در سال ۲۰۱۱ به پایان برسد.

هدف این طرح‌های عظیم تاثیرگذاری بر روند اقتصادی و اجتماعی کشور عربستان و آماده شدن برای زمانی است که نفت این کشور تمام شود. در حال حاضر عربستان روزانه ۵۱۰‌میلیون یورو بشکه نفت تولید می‌کند. اما این میزان تولید تا ابد نمی‌تواند ادامه یابد. ملک عبد‌ا... به دنبال آن است که اقتصاد عربستان را متحول کند و وابستگی این اقتصاد را به نفت کاهش دهد. یکی از اهداف او تغییر تمرکز و کانون توجه این اقتصاد از نفت به مواد دیگری مانند آلومینیوم، فولاد، کود شیمیایی و مواد پتروشیمی است. کشور عربستان با نرخ بالای بیکاری و جمعیت بسیار جوانی رو‌به‌رو است و اگر برای آینده بدون نفت خود برنامه‌ریزی نکند، شرایطی دشوار پیش رو خواهد داشت. به همین منظور دولت عربستان‌ برنامه‌هایی را در دست تهیه دارد تا آموزش و مهارت‌های مردم این کشور را نیز افزایش دهد تا آنها به اندازه کنونی به خارجی‌ها و کارگران خارجی وابسته نباشند.

یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های عربستان برای انجام چنین پروژه‌های عظیم ساختمانی با صرف پول هنگفت، وجود شهری در همسایگی این کشور است که اکنون به مهد ساخت و ساز در منطقه خاورمیانه تبدیل شده‌است. شهر دوبی از شهرهای امارات متحده عربی، این روزها بیشترین پروژه‌های ساختمانی را در دنیا به خود اختصاص داده‌است. در این شهر به دلیل رونق شدید ساخت‌وساز، بیش از ۴‌هزار بنگاه معاملات ملکی وجود دارد. هر روز خبری از ساخت پروژه‌ ساختمانی تازه‌ای در این شهر شنیده می‌شود. دبی با همین ساخت و سازها، اقتصاد خود را از نفت تقریبا مستقل کرده‌است. این شهر اکنون به الگویی برای دیگر کشورهای عربی منطقه تبدیل شده‌است.