کلنگ 99 ساله‌های دماوند هم زده شد

گروه مسکن- عملیات آماده سازی اولین پروژه مسکن مهر در استان تهران طی مراسمی با حضور رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان تهران، مدیرعامل بنیاد تعاون وزارت دفاع، فرماندار و امام جمعه شهرستان دماوند و تنی چند از مسوولان ارگان‌های مربوط روز گذشته و در قالب پروژه‌ای در منطقه محک شهرستان دماوند آغاز شد. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، دکتر ابوالفضل مشکینی ، رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان تهران، در مراسم کلنگ‌زنی این پروژه طی سخنانی اظهار کرد: مشکلی که وزارت مسکن در اجرای طرح مسکن مهر در کشور دارد، این است که این طرح جوان بوده و نهادهایی که در رابطه با اجرای آن با ادارات مسکن و شهرسازی همکاری می‌کنند، از پختگی لازم برخوردار نیستند و اصلاح این روند زمان‌بر است.

وی تصریح کرد: در گذشته مسکن و شهرسازی پروژه‌هایی را آغاز و پس از تکمیل مراحل ساخت به مردم تحویل می‌داد، اما در طرح مسکن مهر دولت کوچک‌ترین دخالتی نمی‌کند و صرفا نقش نظارتی دارد.

وی گفت: روال این است که زمین به صورت آماده سازی شده به تعاونی‌ها تحویل داده شود اما چون هنوز تعاونی‌ها به پختگی لازم نرسیده‌اند، برای انجام عملیات آماده سازی از برخی پیمانکاران بزرگ کمک گرفتیم.

وی ادامه داد: در پروژه مسکونی فیروزه در منطقه محک نیز وزارت دفاع به نمایندگی از مسکن و شهرسازی دماوند فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه سازمان مسکن و شهرسازی استان تهران به غیر از شهرهای جدید در اکثریت نقاط شهری شهرستان‌های این استان، زمین‌شناسایی کرده است گفت: مردم باید بدانند که این پروژه‌ها نه مال دولت است و نه اداره تعاونی و نه جای دیگر، فقط و فقط برای شهرستان دماوند است و از این حیث هم بخش‌های مربوطه باید برای اجرای موفق این پروژه به عنوان یک الگوی شهرستانی، با یکدیگر همکاری ویژه داشته باشند.

وی در توضیح بیشتر درباره پروژه در منطقه محک دماوند گفت: در این پروژه به مساحت ۴۰ هکتار زمین به صورت اجاره ۹۹ ساله در اختیار بنیاد تعاون وزارت دفاع قرار می‌گیرد تا بخشی از آن برای احداث واحدهای مسکونی ویژه پرسنل این وزارتخانه و بخشی نیز با نظر فرماندار و ستاد مسکن مهر شهرستان دماوند برای سایر تعاونی‌های این شهرستان آماده سازی شود.

وی یادآور شد: همچنین پروژه دومی در این شهرستان با سپاه مورد موافقت قرار گرفته که ۲۸ هکتار وسعت داشته و در هفته‌های آینده عملیات آماده سازی آن آغاز می‌شود.

وی ابراز خرسندی کرد: با توجه به آمار متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن مهر در ادارات تعاون و ساماندهی اطلاعات این افراد خوشبختانه در شهرستان دماوند هیچ گونه مشکلی به لحاظ تاثیر زمین نیست به طوری که مقدار زمین پیش‌بینی شده برای دماوند علاوه بر پاسخگویی به نیاز سال ۸۷، سهمیه سال ۸۸ را هم پوشش می‌دهد. وی همچنین از شناسایی اراضی جدیدی توسط اداره منابع طبیعی و امور اراضی شهرستان دماوند خبر داد و گفت: به زودی این اراضی نیز وارد چرخه تولید مسکن در این شهرستان می‌شود. وی گفت: به طور کل تاکنون ۳۳ هکتار زمین در منطقه کیلان، ۴۰ هکتار در منطقه محک، ۳۰ هکتار در روستای مهر‌آباد و ۵/۲۷ هکتار زمین در منطقه جیلاردنو شهرستان دماوند برای طرح مسکن مهر قطعی شده، همچنین اراضی دیگری هم در رودهن، بومهن و آبسرد شناسایی شده که چون وسعت آنها قطعی نشده، میزان دقیق وسعت این اراضی را اعلام نمی‌کنم. به گفته وی، تاکنون در شهرستان دماوند ۸۰۰ نفر متقاضی واجد شرایط یک میلیون تومان به اداره تعاون دماوند واریز کرده‌اند، ۸۰۰ نفر نیز از پرسنل وزارت دفاع بوده‌اند و تصور می‌شود تا ۴هزار نفر در شهرستان دماوند برای طرح مسکن مهر ثبت‌نام کنند. براساس این گزارش، در مراسم کلنگ‌زنی طرح اجاره‌داری ۹۹ ساله برای مجموعه مسکونی ۲۰ هکتاری محک گیلاوند، امیرسرتیپ تیمسار رفیعی، مدیرعامل بنیاد تعاون وزارت دفاع طی سخنانی به توافقنامه وزارت مسکن با وزارت دفاع برای خانه‌دار کردن کارکنان این وزارتخانه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بر این اساس، مقرر شد تا به استعداد ساخت ۲۰۰هزار واحد مسکونی برای کارکنان فاقد مسکن نیروهای مسلح، زمین با اجاره ۹۹ ساله واگذار شود که بخشی از آن ویژه کارکنان وزارت دفاع است. وی ادامه داد: از این رو، ۲ قطعه زمین در منطقه محک دماوند و دشت ناصر فیروزکوه که به ترتیب ۴۰ و ۶۰ هکتار وسعت دارند، در اختیار بنیاد تعاون وزارت دفاع قرار گرفت. وی تصریح کرد: البته چون ۱۰۰درصد کار شروع نشده، هنوز نمی‌دانیم به چه میزان زمین قرار است در منطقه محک دماوند در اختیار ما قرار گیرد. زمانی گفتند ۱۵ هکتار، پس از آن ۲۰ هکتار، دیروز گفتند ۴۰ هکتار و امروز می‌گویند ۶۰ هکتار. وی اضافه کرد: بنابراین برای پیگیری دقیق امور باید مشخص شود دقیقا چند هکتار در اختیار ما قرار می‌گیرد تا اجرای عملیات را در مراحل مختلف برنامه‌ریزی و محقق کنیم. وی صراحتا اعلام کرد: همه بخش‌ها و دستگاه‌های مربوطه باید در اجرای این پروژه‌ها پای کار بیایند؛ چراکه اگر بخشی نظارت کند و بخشی دستور دهد و مابقی که مسوولیت دارند پای کار نیایند، نه تنها مشکل مسکن را حل نکرده‌ایم، بلکه عده‌ای ثبت‌نام کرده‌اند و بالاخره بعد از یک سال به دنبال خانه‌هایشان می‌آیند. بعد هم بگوییم اداره کذا با فلان‌جا نتوانسته هماهنگ کند.

مهندس شمس‌علی نصیرایی، مدیر مسکن بنیاد تعاون وزارت دفاع نیز در توضیح بیشتر از مشخصات پروژه مسکونی فیروزه گفت: در این پروژه بنیاد تعاون و اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسکن وزارت دفاع به عنوان پیمانکار اصلی، شرکت عمرانی و صنعتی پارس‌گرما به عنوان انبوه‌ساز و شرکت کریاس بنا به عنوان مشاور طرح همکاری می‌کنند.

وی افزود: این اراضی ۴۰ هکتار وسعت دارد و قرار است ۴۴۰۰ واحد مسکونی در فضایی به وسعت ۲۰ هکتار در یک ناحیه و ۳ محله احداث شود.

به گفته وی، این منطقه ۱۵هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت‌پذیری داشته و ۱۱هزار مترمربع سطح خدمات عمومی و ۹هزار مترمربع سطح معابر برای آن پیش‌بینی شده است.

محمدرضا ناصری‌فر، مدیرعامل مهندسین مشاور کریاس بنا نیز درباره زمان اجرای عملیات آماده‌سازی این پروژه گفت: نباید در تجارب مشابه با وسعت همسان با این پروژه بیشتر از ۳ ماه این عملیات به طول بیانجامد البته برای انجام تاسیسات زیربنایی کمی بیشتر زمان لازم است. وی در پاسخ به این سوال که آیا انجام همزمان ساخت واحدهای مسکونی با عملیات آماده‌سازی زمین وجود دارد؟ گفت: بله، البته از زمصانی که شبکه‌ها و محل‌های استقرار آن قطعیت پیداکند، امکان ساخت واحدهای مسکونی وجود دارد.

و اما مشکلات منطقه

به گزارش دنیای‌اقتصاد، بیشترین گلایه ساکنان منطقه محک در شهرستان دماوند، آسفالت نکردن خیابان‌های فتح و فتح ۱ بود که گرد و غبار زیادی را در هوا منتشر و به لحاظ تنفسی و آلودگی‌های محیطی، مشکلات عدیده‌ای را برای مردم به وجود آورده است.

یکی از بانوان این منطقه گفت: متاسفانه شهرداری موقع دریافت کردن عوارض ساخت وساز بلافاصله در محل حاضر است؛ اما برای پاسخگویی به خواسته‌های مردم نسبت به آسفالت نبودن خیابان‌ها، جمع‌آوری به موقع زباله و سگ‌های ولگرد وعده‌های دو ماهه می‌دهد که معلوم نیست زمان عملی شدن این وعده‌ها کی به سر می‌آید.

وی گفت: شاید بی‌توجهی مسوولان در زمانی که ما خودسرانه در این منطقه ساکن بودیم و املاک ما بدون سند بود، توجیه داشت اما در حال حاضر که هر یک از خانواده‌های ساکن در این منطقه انواع و اقسام عوارض را می‌پردازند، چیزی جز تضییع حقوق مردم نیست.