گروه مسکن - لیلا درخشان: به خانه خود احترام بگذارید و در انتخاب مصالح برای آن، از مصالح مدرن، بهره بگیرید.

احترام به خانه در گرو استفاده از فن‌آوری‌های نوین است. پس به غرفه ... حتما سری بزنید تا در جریان جدیدترین فن‌آوری‌های نوین ساختمانی قرار بگیرید.

اینجا مرکز آفرینش‌های فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که این بار میزبان برگزاری همایش فن‌آوری نوین در صنعت ساختمان است. این همایش که از تاریخ ۱ تا ۳ خردادماه با حضور مرکز تحقیقات ساختمان، اعضای شورای شهر تهران، انجمن صنعتی تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان، انجمن بتن ایران و ... برگزار شد، تلاشی بود تا فرهنگ‌سازی گسترده‌ای برای نهادینه کردن کاربرد فن‌آوری‌های نوین در صنعت ساختمان باشد.

هر غرفه متشکل از محصولات جدید فن‌آوری‌های ساختمان بود که توسط شرکت‌های فعال در این زمینه در معرض بازدید شرکت‌کنندگان قرار گرفت. هر شرکت با تبلیغات گسترده، مدعی دارنده فن‌آوری‌های مدرن در عرصه ساخت‌و‌ساز است. اولین تولید‌کننده پانل‌های سه‌بعدی با عایق پلی استایرن در ایران؛ این تبلیغ گسترده یکی از غرفه‌ها است که چند تن از مدعوین را به سوی خود جذب کرده است.

مزایای پانل‌های جدید شامل سبکی، سهولت در اجرا، افزایش در سرعت سیمانکاری طرفین پانل و کاهش پرت و ریزش ملات سیمانی در هنگام سیمانکاری پانل‌ها است. کمی آن طرف‌تر یکی دیگر از غرفه‌داران طراح و مجری مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای سازه‌ها (ساختمان‌ها، پل‌ها و تونل‌ها) است. نمای زیبای سنگ‌های سبک و کلاسیک با طراحی مدرن در یکی از غرفه‌ها نیز چند نفر را به سوی خود جذب کرده است.

در واقع در این نمایشگاه تمام فن‌آوری‌های جدید مربوط به ساختمان از آسانسور تا انواع تهویه‌های منحصر به فرد و نماهای سنگ برای طراحی دکوراسیون داخلی منزل در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است؛ اما تعداد کم بازدیدکنندگان موید این مساله است که گویا این نمایشگاه با اقبال گسترده‌ای مواجه نشده است.

یکی از غرفه‌داران می‌گوید: متاسفانه این نمایشگاه مکان‌یابی مناسبی نداشته است و از سوی دیگر اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در مورد آن انجام نشده است و از همین رو بسیاری از متخصصان در جریان برگزاری چنین نمایشگاهی نبوده‌اند؛ در همین حال مدیرعامل شرکت تولیدکننده پانل‌های سه بعدی نیز با اشاره به اینکه این نمایشگاه برای شناسایی محصولات جدید و مخصوصا محصولات مقاوم در برابر زلزله یک نمایشگاه خوبی بود، می‌گوید: این نمایشگاه از جهت شناسایی جنس‌های جدید و محصولات جدید برای متخصصان بسیار مفید بود و از همین رو بسیاری از انبوه‌سازان در این نمایشگاه شرکت کردند؛ اما از آنجا که اطلاع‌رسانی کافی و مناسبی صورت نگرفته بود با استقبال گسترده‌ای مواجه نشد.

در همین حال جعفر قرائتی ستوده، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان و فن‌آوران صنعتی ساختمان نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: به اعتقاد من در برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها لازم است که هماهنگی‌های لازم با انجمن تولیدکنندگان و فن‌آوران صنعتی ساختمان صورت گیرد.

وی خاطرنشان می‌کند: این نمایشگاه متاسفانه نمایشگاه محدودی بود که به لحاظ عرضه فن‌آوری‌های نوین ساختمانی حرف خاصی برای گفتن نداشت؛ چرا که تمام این محصولات در واقع محصولات مرتبط با سازه بودند این در حالی است که در این نمایشگاه باید سیستم‌های کامل و مستقل مربوط به ساخت‌وساز در این نمایشگاه عرضه می‌شد.

وی با انتقاد از برگزاری پیاپی نمایشگاه‌ها و همایش‌های مربوط به صنعت ساخت‌وساز و فن‌آوری‌های نوین می‌گوید: برگزاری‌های پیاپی این نمایشگاه‌ها باعث می‌شود تا مخاطبان خسته شوند و رغبت آنان برای بازدید و بهره‌گیری از محصولات عرضه شده کاهش یابد. اما در هر حال از آنجا که امسال سال عرضه فن‌آوری‌های نوین ساختمانی است، تکرار پیاپی اگر چه خسته‌کننده است، اما شاید در نهادینه کردن بهره‌گیری از آن در ساخت‌وساز موثر واقع شود.