یک کارشناس مسکن گفت:گسترش غیرمنطقی تقاضا عامل گرانی بی‌رویه مسکن و سوء‌استفاده سوداگران است که دامنه آن به افزایش نرخ زمین، مصالح و نیروی انسانی کشیده می‌شود.

محمود جواهری امیر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: با وجود تلاش دولت‌های قبلی و دولت فعلی به نظر می‌رسد جریانی قدرتمند با استفاده از آن سعی در هدایت بازار مسکن به نفع خود دارد و نمود این جریان در اتفاقات اخیر و رشد قیمت‌ها به وضوح دیده می‌‌شود. وی افزود: در حال حاضر اغلب ساختمان‌‌سازی‌ها توسط افراد خاصی انجام می‌شود و این افراد عرضه و تقاضا را در بازار به نفع خود یا بدون اینکه متوجه باشند به نفع اشخاص یا گروه‌های دیگری تنظیم می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی قیمت زمین، مصالح ساختمانی و حتی دستمزدها با رشد بی‌رویه مواجه می‌شود، سیاست‌های سخت افزاری برای جلوگیری از افزایش قیمت مسکن جوابگو نخواهد بود و دولت باید با رویکرد نرم افزاری به معضل مسکن رسیدگی کند، بنابراین به نظر می‌رسد در تفکر حاکم بر بخش مسکن دچار نوعی کج‌روی ریشه‌ای هستیم.

جواهری ادامه داد: این یعنی هر گونه طرح و برنامه‌ای در این بخش، محکوم به شکست یا استفاده گروهی مافیایی خواهد شد، لذا قسمت اعظمی از مشکلات این حوزه در رویکرد فرهنگی قابل حل خواهد بود.

وی تاکید کرد: یکی از مزایای دولت نهم همکاری مثبت بین وزارتخانه‌ها و نهادهای اجرایی است که از این طریق باید نهضت ملی برای کنترل وساماندهی وضعیت مسکن با استفاده از تمام پتانسیل‌های موجود شکل گیرد.

این کارشناس مسکن گفت:طرح مسکن مهر (۹۹ ساله) یکی از بهترین راهکارهای ارائه شده بعد از انقلاب است، اما همان طور که اشاره شد در فضای متشنج و نظام موجود و تفکر حاکم، ممکن است به ابزاری برای بن بست قشر پایین جامعه از دستیابی به مسکن تبدیل شود که لازمه آن نظارت دقیق و همچنین تمرکز وایجاد یک مدل در مقیاس کوچک است.

لزوم اصلاح نظام ساخت‌وساز

جواهری گفت: نظام ساخت‌وسازها در کشور نیاز به اصلاح دارد و با وجود این که در حوزه سخت‌افزاری بخش مسکن، فعالیت‌های زیادی انجام شده، اما باز هم شاهد روند منفی در بازار آن هستیم که این مساله ضمن نیاز به جمع‌آوری تمام پتانسیل‌ها توسط تقسیم عادلانه فرصت‌های ساخت‌وساز، به ساماندهی منابع انسانی جدید برای ایجاد تعادل در ساخت‌وساز کشور نیاز دارد.

وی گفت: تشکل‌ها و انجمن‌های ساخت‌وساز کشور، نمونه بارز کسانی هستند که با دلسوزی وارد این عرصه شده‌اند، اما تاثیری در افزایش تولید مسکن نداشته‌اند، به‌طوری که در حال حاضر، بخش مسکن در کشور ما به گرفتاری‌های درون سازمانی دچار است که این مساله سایر مشکلات آن را تشدید می‌کند.

بعید بودن تحقق ساخت ۵/۱ میلیون مسکن

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری، تحقق تحویل یک میلیون و ۵۰۰‌هزار واحد مسکونی وعده داده شده توسط وزیر مسکن با توجه به کمبود امکانات ساختمان‌سازی در کشور، بعید به نظر می‌رسد. وی ادامه داد: به نظر می‌‏رسد در مقوله مسکن اعم از بخش‌‏های غیردولتی و دولتی نگرش سخت‌افزاری داشتیم و تمام راهکارها را در این بخش به کار بستیم‌ و نتیجه‌اش نقطه امروزی است که در این راستا باید به مهندسی فرهنگ‌‏ مسکن فکر کنیم.

وی افزود: آنچه تاکنون رخ داده حکم آمرانه از سوی دولت بوده است که طی این مدت تصمیم‌‏های خود را بر مردم تحمیل کرده‌‏ایم‌، تازمانی ‌‏که فرهنگ‌‏سازی (مهندسی فرهنگ در بخش مسکن) نداشته باشیم‌، با شرایط موجود نمی‌‏توان مشکلات مسکن را حل کرد.

وی با بیان اینکه ما از نوعی بی‌‏فرهنگی در حوزه مسکن رنج می‌‏بریم، تاکید کرد: با آموزش صحیح به سازندگان، مصرف‌‌‏کنندگان، بانک‌‏ها و با استفاده از پتانسیل‌های موجود بدون هیچ هزینه‌ای، می‌‏توان فرهنگ مورد نیاز والگوهای منطقی را اشاعه داد.

جواهری گفت: راه برون‌‌‏رفت از مشکلات مسکن برنامه‌‏ریزی صحیح در بخش نرم‌‏افزاری مسکن است‌، بر این اساس باید به دنبال یک الگوی منطقی باشیم.

اگر تمام بخش‌‏ها کمک کنند‌ و دولت تولید‌‏کننده و مصرف‌‏کننده به یک باور مشترک در بخش مسکن برسند‌، دیگر حلقه مفقوده‌ای نخواهیم داشت و معضلات مسکن از جمله عدم‌ تعادل عرضه و تقاضا و گرانی و کمبود مسکن حل می‌‏شود.

وی افزود: ارتقای سطح تکنولوژی ساخت‌و‌ساز در کشور‌، یکی از ضروریات این بخش است و تکنولوژی خانه‌‏های پیش ساخته سبک باید با سرعت وارد کشور شود و اگر دولت اراده کند‌، جلوی روند کند واردات تکنولوژی خانه‌‏های پیش ساخته گرفته خواهد شد.

وی گفت: در ‌حال ‌حاضر سالانه حدود ۴۰۰هزار واحد مسکونی ساخته می‌‏شود که با این حساب حداقل ۸۰۰‌هزار واحد مسکونی از برنامه عقب هستیم‌، لذا با روند فعلی و برای رسیدن به حد مورد تقاضا بیش ازیک قرن زمان لازم خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: خانه‌‏های پیش‌‏ساخته مقاومت بالایی در برابر زلزله دارند، سبک بوده و با هزینه کم و زمان بسیار کوتاه قابل‌ساخت هستند یعنی تمامی الگوهای مهندسی و نیاز بازار را تامین می‌نمایند، بنابراین به نظر می‌رسد با واردات تکنولوژی پیش ساخته و بومی کردن آن می‌‏توان نیاز سالانه کشور به یک ‌میلیون واحد مسکونی را مرتفع کرد.

به گفته وی، با ورود و بومی شدن تکنولوژی پیش ساخته به جرات می‌توان گفت که در مراحل تهیه، تولید و اجرای این سیستم ۵۰‌درصد بیکاری کشور نیز ازبین خواهد رفت.