مسکن در سال 86 گران شد، اما نه به اندازه سال 85

گزارش بانک مرکزی: هزینه تامین مسکن در سال ۸۶ معادل ۲/۲۱درصد رشد کرد

گزارش وزارت مسکن: متوسط قیمت مسکن در تهران در سال ۸۵ معادل ۲۸درصد رشد کرد گروه مسکن- میترا یافتیان: تحلیل آنچه که بانک مرکزی درباره شاخص‌ بهای کالا و خدمات مصرفی در تهران و در بازه زمانی فروردین تا اسفند سال ۸۶ منتشر کرده، نشان می‌دهد که قیمت مسکن در سال گذشته به دنبال گرانی‌های سال ۸۵ تقریبا مهار شد.

قیمت مسکن در سا ل۸۶ با رشد همراه بوده اما این رشد در مقایسه با سال ۸۵ کمتر بوده و همین نشان‌دهنده مهار قیمت مسکن در سال ۸۶ است. البته بانک مرکزی در شرایطی آمار کلی از رشد ناچیز شاخص بهای مسکن در سال ۸۶ ارائه کرده که تحقیقات از بازار مسکن ارقام بسیار متفاوتی را در این باره حکایت می‌کند.

در این میان باید منتظر گزارش وزارت مسکن و شهرسازی بود تا نشان داده شود آمارهای بانک مرکزی درست می‌گویند یا نتایج تحقیقات از بازار.

به گزارش دنیای اقتصاد، مسکن در سال گذشته توانست بیشترین نقش را در تورم عمومی کشور به خود اختصاص دهد. آمارهای بانک مرکزی درباره شاخص قیمت کالا و خدمات در سال ۸۶ حاکی از آن است که هزینه تامین مسکن و خدمات جانبی آن در سال گذشته سهم ۶/۲۸درصدی در تورم داشته است. این در حالی است که هزینه تهیه و تامین خوراکی و انواع موادغذایی در آن سال سهم ۵/۲۸درصدی در تورم عمومی را به خود اختصاص داد.

سال گذشته به استناد آمار بانک مرکزی تورم ۴/۱۸درصد گزارش شده است. این در حالی است که در سال ۸۶ قیمت مسکن و هزینه خدمات جانبی آن ۲/۲۱درصد نسبت به سال ۸۵ افزایش پیدا کرد.

به بیان ساده‌تر در سال گذشته قیمت مسکن اندکی بیشتر از تورم (حدود ۳درصد) رشد کرد، اما این رشد کمتر از میزان رشد قیمت مسکن در سال ۸۵ بود. آمارهای وزارت مسکن حاکی است قیمت مسکن در سال ۸۵ معادل ۲۸درصد نسبت به سال ۸۴ افزایش یافته بود.

به گزارش دنیای اقتصاد و بنابر آمار بانک مرکزی طی سال ۸۶، بیشترین رشد شاخص بهای مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها در شهریور ماه با ۷/۴درصد رشد نسبت به ماه قبل آن اتفاق افتاده و کمترین رشد آن به فروردین ماه این سال با ۱/۱درصد رشد مربوط می‌شود.

بنابراین گزارش، در آخرین آمار منتشر شده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران ویژه اسفند ماه ۸۶، گفته شده که بیشترین افزایش شاخص بهای مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها ناشی از بالارفتن شاخص بهای ارزش اجاری مسکن شخصی و اجاره‌بهای مسکن غیرشخصی بوده است.

همچنین شاخص بهای گروه تعمیرات و خدمات ساختمانی در رشد این شاخص موثر بوده است.

براساس این گزارش، شاخص بهای مسکن در اسفند ماه سال ۸۶ به طور میانگین نسبت به سال گذشته ۴/۳۰درصد رشد داشته است.

از سوی دیگر شاخص بهای مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها طی دوره ۱۰ساله گذشته حدود ۵برابر رشد داشته به طوری که میزان این شاخص ۶/۲۹درصد در سال ۷۶ و ۴/۱۵۳درصد در سال ۸۶ بوده است.

همچنین شاخص بهای اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه نیز همگام با افزایش بهای سایر کالاهای مصرفی در مناطق شهری طی دوره یاد شده از رشد حدود ۳برابری برخوردار بوده است.