احداث 15کارخانه با فناوری نوین ساختمانی

۶۰درصد سرمایه‌گذاری برای احداث هر کارخانه از طریق تسهیلات بانکی و مابقی تا سقف ۴۰درصد توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع تامین می‌شود

فرید قدیری

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران سرانجام تکلیفی را که بودجه سال ۸۶ کل کشور به وزارت صنایع مکلف کرده بود، روی میز گذاشت و مقدمات انجام آن را نیز تا حدودی فراهم کرد. سایت رسمی این سازمان به تازگی فراخوانی را منتشر کرده که موضوع آن مشارکت در تولید مصالح ساختمانی با فن‌آوری نوین است.

دولت و مجلس به دنبال تصویب تبصره ۶ بودجه ۸۶ در انتهای سال ۸۵، وزارت صنایع و معادن را موظف کردند نسبت به تولید مصالح ساختمانی نوین اقدام شایسته صورت گیرد. در همین راستا تولید مصالح ساختمانی نوین به واسطه نقش فن‌آوری‌های پیشرفته (high -tech) باید سال گذشته توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) پیگیری می‌شد؛ چراکه یکی از وظایف اساسی این سازمان تاسیس صنایع پیشرفته است.

حالا یک سال از وقت قانونی تولید مصالح ساختمانی می‌گذرد و ایدرو در وقت اضافه پیشنهادهایی برای احداث کارخانه تولید مصالح ساختمانی نوین را به بخش خصوصی ارائه کرده است.

این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان صنعت ساختمان اگر ساخت‌و‌ساز در کشور از حالت سنتی به حالت صنعتی تغییرشکل یابد، ظرفیت ساخت مسکن در کشور چندبرابر خواهد شد.به گزارش دنیای اقتصاد، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران آمادگی دارد ۱۵ کارخانه تولید مصالح نوین ساختمانی با کمک بخش‌خصوصی در کشور احداث کند.

جالب آنکه این سازمان اعلام آمادگی کرده پروسه تامین منابع بانکی- به عنوان مهم‌ترین مشکلی که این روزها صنایع با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، برای احداث کارخانه‌ها را تا حصول نتیجه بر عهده گیرد. ایدرو در این فراخوان، علت ورود سازمان به این حوزه را برنامه‌های دولت جهت توسعه انبوه‌سازی واحدهای مسکونی با استفاده از فن‌آوری‌های نوین در راستای تبصره ۶ بودجه سال ۸۶ و تصمیم نمایندگان ویژه رییس‌‌جمهور عنوان کرده است. سازمان گسترش نحوه مشارکت با بخش‌خصوصی برای احداث کارخانه‌های تولید مصالح نوین ساختمانی را به این شرح تعریف کرده است: شرکتی با بخش‌خصوصی به صورت سهامی خاص تشکیل خواهد شد که در آن نسبت مشارکت سازمان حداقل به میزانی که یک عضو هیات‌مدیره توسط سازمان تعیین شود و حداکثر ۴۰درصد خواهد بود. حدود ۶۰درصد سرمایه‌گذاری مورد نیاز پروژه به صورت اخذ تسهیلات ریالی و ارزی از بانک‌ها صورت خواهد پذیرفت و تعهد وثایق و بازپرداخت این وام‌ها به نسبت سهام هر یک خواهد بود. مابقی سرمایه مورد نیاز به نسبت سهام نقدا توسط طرفین تامین خواهد شد.

سازمان گسترش جریان اخذ وام بانکی را تسهیل می‌نماید

در طرح‌های صنایع پیشرفته سهم مشارکت سازمان می‌تواند تا ۴۹درصد افزایش یابد. سرمایه‌گذاری کلی پروژه‌های مورد نظر این مشارکت نباید از حدود ۲۲میلیارد تومان کمتر باشد.

فرآیند مشارکت

پس از دریافت پیشنهاد مشارکت از طرف بخش‌خصوصی، چنانچه مطالعات فنی و اقتصادی نهایی طرح انجام شده باشد و این مطالعات مورد تصویب سازمان قرار گیرد، کار تشکیل شرکت‌ مشترک جهت اجرای پروژه شروع می‌شود.

درغیر این صورت تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص توسط طرفین به امضا می‌رسد و کار مطالعات نهایی طرح با هزینه سازمان به مشاور واگذار می‌شود و پس از انجام مشارکت، هزینه آن به نسبت سهام تقسیم می‌شود.

چنانچه هزینه مطالعات توجیه فنی و اقتصادی طرح بیش از ۵۰۰میلیون ریال باشد، پرداخت هزینه‌ها از ابتدا به صورت مشترک و به نسبت سهام خواهد بود.

سازمان گسترش پس از راه‌اندازی واحد و تثبیت بازار فروش کالا و نهایتا اطمینان از آینده شرکت (سه سال پس از بهره‌برداری) سهام خود را به شرکای بخش‌خصوصی به قیمت کارشناسی واگذار خواهد کرد. چنانچه شرکای بخش‌خصوصی مایل به خرید سهام سازمان نباشند، سهام در بورس عرضه خواهد شد.

تسهیلات و مشوق‌ها

براساس این گزارش، واگذاری زمین توسط وزارت مسکن و شهرسازی (در مواردی که زمین با کاربری صنعتی در خارج از محدوده قانونی شهرها در اختیار دارد) و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای احداث واحدهای تولیدکننده مصالح، قطعات و تجهیزات ساخت صنعتی و فن‌آوری‌های نوین با قیمت کارشناسی روز و به صورت ۲۰درصد نقد و ۸۰درصد با تقسیط پنج ساله انجام خواهد شد.

تسهیلات ریالی تا معادل ۸۰درصد سرمایه‌گذاری مورد نیاز این طرح‌ها توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و از طریق بانک‌های عامل پرداخت می‌شود.همچنین در صورت تایید وزارت صنایع و وزارت مسکن، ماشین‌آلات و مواداولیه مورد نیاز برای احداث کارخانه‌ها بدون پرداخت هرگونه تعرفه و عوارض گمرکی می‌تواند وارد کشور شود.

براساس این گزارش صنایع اولویت‌دار عبارتند از: حمل‌ونقل، ماشین‌آلات و تجهیزات، ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی و سنگین، ماشین‌آلات مکانیزاسیون کشاورزی، صنایع پایین‌دستی نفت، گاز و پتروشیمی، فن‌آوری‌های الکترونیکی، بیوتکنولوژی و مواد جدید.

این ۱۵کارخانه

موضوع فعالیت ۱۵کارخانه‌ای که اگر بخش‌خصوصی برای احداث آنها پیش‌قدم شود، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران کلی حمایت و مشارکت مالی از آنها خواهد کرد؛ عبارتند از:

۱ -ساختمان با قاب‌های سبک فولادی سرد نورد شده (LSF)

۲ -ساختمان پیش‌ساخته با دیوار باربر متشکل از سقف و دیوارهای بتن‌آرمه با بتن سبک سازه‌ای

۳ -ساختمان بتن آرمه متشکل از دیوار باربر و سقف‌های پیش‌‌ساخته با بتن درجا

۴‌ -ساختمان نیمه پیش‌ساخته صفحات ساندویچی سقف و دیوار، شمل لایه میانی پلی استایرن و بتن پاششی در حداکثر دو طبقه مسکونی (D۳)

۵ -ساختمان‌های نیمه پیش‌ساخته با قاب‌های ساده مرکب فولادی - بتنی به همراه دیوار برشی بتن آرمه

۶ -دیوارهای غیرباربر سبک پیش‌ساخته LSF

۷ -ساختمان با صفحات دو لایه ساندویچی D۳ با بتن میانی درجا در حداکثر ۴طبقه مسکونی روی پارکینگ

۸ -دیوارهای غیرباربر نیمه پیش‌ساخته صفحات ساندویچی D۳

۹ -سیستم قالب یکپارچه بتن آرمه سقف و دیوار

۱۰ -ساختمان بتن آرمه با شیوه قالب‌های تونلی

۱۱ -نمای خارجی با تخته سیمانی

۱۲ -بلوک‌های دیواری ساخته شده با بتن سبک گازی (Autoclaved Aerated Concrete)

۱۳ -روش اجرای ساختمان‌های بتن مسلح دیوار باربر با قالب عایق ماندگار

۱۴ -تولید شبکه آرماتور با جوش مقاومتی به روش ماشینی

۱۵ -تولید خرپای فلزی تیرچه با جوش مقاومتی به روش ماشینی

چنانچه بخش‌خصوصی طرح‌هایی غیر از عناوین فوق در خصوص مصالح نوین ساختمانی داشته باشند، موضوع پس از بررسی و تایید کارشناسی قابل مشارکت خواهد بود.

بر اساس این گزارش یک سال بعد از ماموریتی که در بودجه آمده ایدرو به بخش‌خصوصی برای احداث ۱۵کارخانه نوین ساختمانی پیشنهاد سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد.