مدیر کل حریم شهر تهران گفت: فاکتورهای مختلف اقتصادی و اعمال سیاست‌ها و روش‌های تصمیم گیری در امر مسکن برای اقشار کم درآمد و افزایش بهای زمین در تهران که تاثیر مستقیمی در افزایش بهای زمین در حاشیه شهر دارد، از جمله دلایل هجوم به حریم شهر تهران است. به گزارش ایسنا، حسن ابوتراب افزود: با مدیریت جدی و تعامل با سازمان‌های اجرایی ذی ربط در امر کنترل و نحوه نظارت بر ساخت و سازها در حریم مناطق ۲۲ گانه شهر تهران فرصت سوءاستفاده از این افزایش بها به حداقل رسیده است.

وی با اشاره به طرح جامع حریم پایتخت گفت: تعیین محدوده جدید پایتخت که نزدیک به شش هزار کیلومتر مربع است، تکمیل اطلاعات و نقشه‌ها، درخواست و دریافت اطلاعات ثبتی، درخواست و دریافت نقشه‌های به‌هنگام هوایی، برداشت وضع موجود و ضوابط و آیین‌نامه‌های ملاک عمل، نقشه‌برداری زمین و بازدیدهای میدانی از جمله برنامه‌هایی هستند که در سال‌جاری برای کنترل حریم تهران اجرایی می‌شود.

وی طرح کنترل کامل حریم تهران را از جمله طرح‌های بلندمدت شهرداری تهران دانست و گفت: بودجه عملیاتی کردن این طرح تا سال ۱۳۹۰ پیش‌بینی شده و در حال حاضر اعتباری معادل دو‌میلیارد و۱۰۰‌میلیون ریال برای کنترل حریم تهران اختصاص یافته است.

ابوتراب با بیان این که طرح جامع حریم پایتخت در خرداد ماه سال گذشته به عنوان سند حریم پایتخت تهران به تصویب شورای عالی شهر سازی و معماری رسیده است و در نوزدهم شهریور به مراجع ذی‌ربط از جمله شهرداری تهران ابلاغ شد، گفت: از آنجایی که بر اساس قانون تقسیمات کشوری و همچنین قانون تعاریف محدوده و حریم، قسمت‌هایی از این حریم که در خارج از مرز تقسیمات شهرستان تهران واقع شده، قابل اجرا نبوده، مقرر شد، خطوط تقسیمات کشوری شهرستان تهران یا اصلاح قانون به لحاظ نحوه توزیع درآمد بین مراکز جمعیتی واقع در این حریم یکپارچه بر اساس دستور‌العملی توسط وزارت کشور تهیه و ابلاغ شود.

مدیر کل حریم تهران در مورد زمان اجرایی شدن طرح جامع حریم پایتخت، گفت: براساس مصوبه اخیر عملیاتی شدن این طرح منوط به تهیه دستورالعمل ضوابط و آیین‌نامه‌های مربوطه توسط وزارت کشور شده تا براساس ابلاغ نهایی ضوابط فوق، حدود وظایف شهرداری تهران در امر مدیریت بر حریم تهران مشخص شود.