دنیای اقتصاد- اطلاعات تازه از آنچه طی چند روز اخیر در اطراف تهران تحت عنوان (زلزله خفیف) رخ داده حاکی است: خرد لرزه‌ای با بزرگی کمتر از ۵/۲ ریشتر در حوالی گسل‌های مشاء و فیروزکوه و همچنین زمین لرزه‌ای به بزرگی ۱/۳ ریشتر در رودهن به ثبت رسیده است. رییس پایگاه اطلاعات لرزه‌ای کشور با اعلام اینکه طی یک ماه اخیر ۵ زمین لرزه در استان تهران به ثبت رسیده است گفت: هم‌اکنون تهران توسط این مرکز پایش ۲۴ ساعته می‌شود، تا در صورت فعالیت گسل‌ها یا وقوع پیش‌لرزه، مراتب به مدیریت بحران استان اعلام شود. جزئیات زلزله‌های‌ اخیر اطراف‌پایتخت اعلام شد: خردلرزه در فیروزکوه، زمین‌لرزه ۱/۳ ریشتری در رودهن

پایش ۲۴ساعته تهران برای «زلزله»

رییس پایگاه اطلاعات لرزه‌ای در موسسه‌ ژئوفیزیک از ثبت «۵ زمین‌لرزه در استان تهران طی یک ماه اخیر» می‌گوید

سرمنشاء خردلرزه‌های اخیر: گسل‌های «مشاء» و «فیروزکوه»

گروه مسکن- فرید قدیری: در پی ثبت چند «خرد‌لرزه» در اطراف تهران طی روزهای اخیر، رییس پایگاه اطلاعات لرزه‌ای کشور در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد: شهر تهران و مجموعه شهرستان‌های اطراف آن به صورت دائمی پایش‌ می‌شوند تا در صورت رویت آنومالی‌خاص - وضعیت غیرعادی- از فعالیت گسل‌ها یا وقوع پیش‌‌لرزه، مراتب به ستاد مدیریت بحران استان تهران اطلاع داده شود.

رییس پایگاه اطلاعات لرزه‌ای کشور با اعلام اینکه چند روز پیش یک فعالیت شدید لرزه‌ای در نزدیکی ایستگاه لرزه‌نگاری فیروزکوه به ثبت رسید، گفت: این خردلرزه‌ها که سرمنشاء آن در حوالی گسل‌های ‌‌مشاء و فیروزکوه بود، بلافاصله به مسوولان استان تهران اطلاع‌رسانی شد، طوری که جلسه یکشنبه شب در استانداری برای تحقیقات در مورد آخرین وضعیت گسل‌های تهران، در نتیجه این خردلرزه و همچنین زمین‌لرزه اخیر رودهن با بزرگی ۱/۳ ریشتر، تشکیل شد. دکتر علی مرادی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تصریح کرد: تعداد خردلرزه‌های چند روز اخیر در اطراف تهران در مقایسه با آمار چندساله فعالیت گسل‌های تهران، آنومالی جدیدی به حساب نمی‌آید، اما این نگرانی درباره شهر تهران وجود دارد که «گسل‌های اطراف پایتخت قدرت تولید زلزله بزرگی را دارند که زمان وقوع آن مشخص نیست.»

رییس پایگاه اطلاعات لرزه‌ای کشور افزود: درباره دوره بازگشت زمین‌لرزه‌های بزرگ تهران اجماع و عدد دقیقی وجود ندارد، اما اکثر مطالعات، دوره بازگشت زلزله بزرگ -بالای ۷ ریشتر- در تهران را بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال معرفی می‌کند. با توجه به این محاسبات و اینکه آخرین زمین‌لرزه بزرگ تهران در سال ۱۸۳۰ میلادی (۱۸۱ سال پیش) در شمال شرق تهران با حرکت گسل مشاء اتفاق افتاد، اکنون این موضوع مشخص است که ریسک لرزه‌ای تهران خیلی بالا است و با گذشت زمان، این ریسک بیشتر و بیشتر می‌شود.

مرادی همچنین با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر بزرگ‌ترین زلزله ثبت شده نزدیک به شهر تهران، مربوط به مهرماه سال۸۸ در جنوب شرق تهران به بزرگی ۴ ریشتر بوده، گفت: در حال حاضر هیچ‌کدام از کارشناسان زلزله نمی‌توانند زمان مشخصی برای زلزله‌بزرگ تهران تعیین کنند، اما هر لحظه امکان وقوع این زمین‌لرزه وجود دارد.

از خردلرزه‌های گسل مشاء تا فعالیت گسل شمال تهران

این مقام مسوول در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ادامه گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درباره زلزله‌های خفیف چند روز گذشته در اطراف تهران تاکید کرد: این زمین‌لرزه‌ها نتیجه فعالیت گسل مشاء با بزرگی ۱/۳ ریشتر بود. گسل مشاء گسلی فعال محسوب می‌شود که خردلرزه‌های زیادی تولید می‌کند. گسل‌های دیگری هم همچون گسل شمال تهران وجود دارد که اگر چه گسل بزرگ و فعال هستند، اما لرزه‌خیزی چندانی از خود بروز نمی‌دهند.

وی گفت: در حال حاضر دلیل علمی برای اینکه کدامیک از گسل‌های اطراف تهران اولین زلزله بزرگ آتی را تولید خواهد کرد، وجود ندارد، اما ما شاهد بروز زمین‌لرزه‌های بزرگی همچون زمین‌لرزه بم روی گسلی که سال‌های متمادی فعالیت مشخصی نداشته بوده‌ایم و در عین حال زمین‌لرزه‌ بزرگ روی برخی از گسل‌های البرز که فعالیت لرزه‌خیزی قبل از زمین‌لرزه‌ بزرگ نداشتند را شاهد بوده‌ایم که این دو اتفاق نشانگر این است که چه گسل‌هایی که دارای خردلرزه هستند و چه گسل‌هایی که لرزه‌خیزی خاصی از خود نشان نمی‌دهند هر دو گروه می‌توانند منشاء زمین‌لرزه‌ بزرگ تهران باشند. مرادی در عین حال تصریح کرد: خردلرزه‌های ثبت‌شده روزهای اخیر اطراف تهران در مقایسه با زلزله‌های بزرگی که می‌توانند توسط گسل‌های بزرگ اطراف پایتخت تولید شود، انرژی چندانی آزاد نمی‌کنند.

رییس پایگاه اطلاعات لرزه‌ای کشور همچنین درباره نحوه پایش‌ ۲۴ساعته گسل‌های تهران گفت: در حال حاضر تنها کاری که توسط این مرکز می‌توان انجام داد پایش دائمی و ۲۴ ساعته و ثبت لحظه‌ای خردلرزه‌ها، زلزله‌های خفیف و پیش‌لرزه‌ها در تهران و اطراف آن است.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۲۰ زمین‌لرزه بالای ۴ ریشتر در کشور اتفاق می‌افتد، گفت: در برخی مواقع پیش‌لرزه‌ها ممکن است به زلزله بزرگ ختم شود. مرادی همچنین تصریح کرد: روزانه در استان تهران رویدادهای لرزه‌ای اتفاق می‌افتد و در شهر تهران نیز هفته‌ای یک تا دو خرد‌لرزه (کمتر از ۵/۲ ریشتر) یا زلزله کوچک (کمتر از ۴ ریشتر) ثبت می‌شود.

وی افزود: طبق آخرین گزارش‌ها در یک ماه اخیر ۵ زمین لرزه با بزرگی بیشتر از ۵/۲ ریشتر در استان تهران به ثبت رسیده است.