اوضاع کشوری اجاره‌بهای مسکن
شاخص اجاره‌بها در تهران 1/7 درصد افزایش یافت
شیب اجاره در تهران کند یا در کشور تند شده است؟
گروه مسکن- فرید قدیری: اگر آمارهای بانک‌مرکزی درباره نوسان قیمت‌ها، مبنای بررسی نبض این روزهای بازار مسکن قرار بگیرد، بر طبق تازه‌ترین گزارش منتشر شده از سوی این نهاد، مشخص می‌شود اجاره‌بهای آپارتمان در تهران و کل کشور به لحاظ نرخ‌رشد، وضعیت مشابهی پیدا کرده‌اند.

اداره آمارهای اقتصادی بانک‌مرکزی اعلام کرد در فروردین۹۰، شاخص اجاره‌بهای مسکن در تهران ۱/۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و این شاخص در کل کشور نیز با رشدی حدود ۸ درصد (در همین مدت) مواجه شده است.به این ترتیب اگر چه نرخ اجاره واحد مسکونی در تهران چند برابر سایر شهرهای کشور است، اما برابری در میزان «رشد» نرخ تهران و کشور می‌تواند نشانه اثرپذیری بازار مسکن کل کشور از وضعیت پایتخت باشد.
کارشناسان مسکن معتقدند فعل و انفعالاتی که در قیمت‌ املاک تهران اتفاق می‌افتد با تاخیر چند ماهه و شیب ملایم به سایر استان‌ها سرایت می‌کند؛ به طوری که بازار مسکن تهران در مقایسه با کل کشور همواره پیشرو در رشد قیمت، کاهش قیمت و همچنین در خط مقدم عبور از دوره‌های رونق و رکود مسکن است.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» بازار اجاره مسکن در تهران سال گذشته از وضعیت تعادلی خود خارج شد و طبق اعلام مرکز آمار متوسط اجاره‌بها حدود ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد؛ در حالی که طی همان سال (سال۸۹) نرخ رشد اجاره در کشور ۶ درصد بود. اکنون با استناد به آمار جدید بانک‌مرکزی و مقایسه آن با آمار مرکز آمار می‌توان نتیجه گرفت شیب تند افزایش اجاره‌بها در تهران، در شروع سال۹۰ کند شده و شیب ملایم رشد اجاره‌بها در کل کشور اندکی زوایه گرفته است.
اما اگر برای تحلیل وضعیت اجاره‌بها، دو گزارش قبلی و جدید بانک‌مرکزی کنار هم قرار داده شود (بدون توجه به اطلاعات مرکز آمار)، مشخص می‌شود که شیب افزایشی اجاره‌بها در تهران با شروع سال90، نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش نیز یافته است. بانک‌مرکزی پیش‌تر اعلام کرده بود شاخص اجاره‌بهای مسکن در تهران طی سال89 در حد 7/3 درصد افزایش یافته است که با توجه به اعلام جدید بانک‌مرکزی مبنی بر رشد 7 درصدی این شاخص در تهران طی فروردین، تداوم صعود بازار اجاره در پایتخت نشان داده می‌شود. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» شاخص اجاره‌بها در تهران از عدد 226 در فروردین89 به عدد 242 در فروردین90 رسیده است. در همین مدت همچنین شاخص اجاره‌بها در کل کشور از عدد 228 به 247 افزایش پیدا کرده است.
مقایسه نرخ رشد شاخص اجاره‌بهای مسکن با نرخ رشد شاخص بهای سایر کالا‌ها نشان می‌دهد رشد قیمت برخی از کالاها همچون خوراکی‌ها و خدمات حمل‌ونقل چند برابر نرخ رشد اجاره‌ بوده است. در فروردین۹۰ شاخص بهای خوراکی‌ها ۲۵ درصد و حمل‌ونقل نیز ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرد.