عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: خالی بودن بیش از ۱۰۰هزار واحد مسکونی نوساز در تهران که عمدتا زیر ۱۰ سال ساخت هستند بیش از ۵هزار میلیارد تومان سرمایه را راکد نگه‌داشته است. عشرت شایق نماینده مردم تبریز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: با توجه به ساخت و سازهایی که طی چند سال گذشته و عمدتا هم در نقاط شمالی تهران که قیمت زمین از متوسط قیمت کل مناطق شهری بیش‌تر است صورت گرفته نشان می‌دهد که تعداد واحدهای مسکونی خالی از سکنه در تهران بیش از ۱۰۰هزار واحد مسکونی است.

وی ادامه داد: بیشتر واحدهای خالی از سکنه در تهران نوساز و زیر ۱۰ سال ساخت بوده و در انتظار فروش و واگذاری هستند، بنابراین به دلیل بالا بودن قیمت متوسط این واحدها، خرید مسکن از توان مالی اغلب خانوارهای متقاضی خارج است.

شایق در خصوص میزان سرمایه به کار رفته در احداث واحدهای خالی از سکنه گفت: با توجه به نوسان تراکم‌های به کار رفته در ساخت این واحدها و تفاوت هزینه‌های ساخت در زمان احداث آنها، نمی‌توان به طور دقیق میزان سرمایه به کار رفته در مجموع این واحدها را مشخص کرد.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ افزود: در رابطه با سرمایه راکد مانده، چنانچه متوسط مساحت هر یک از واحدهای خالی از سکنه را ۷۵ مترمربع و متوسط قیمت هر متر مربع آنرا حدود ۷۰۰هزار تومان در نظر بگیریم متوسط قیمت یک واحد مسکونی حدود ۵۰میلیون تومان است و مجموع سرمایه راکد مانده مربوط به واحدهای خالی از سکنه پنج‌هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

نماینده مردم تبریز در خصوص واگذاری واحدهای خالی از سکنه خاطرنشان کرد: براساس قانون اساسی افراد اختیاردار اموال خصوصی خود هستند و مالکیت خصوصی نیز محترم شمرده شده است لذا به نظر می‌رسد به جای پیشنهاد واگذاری این واحدها باید تصمیمی اتخاذ شود تا امکان شناسایی واحدهای خالی از سکنه مقدور و سیاست‌های تشویقی و تنبیهی برای این گونه واحدها مجددا اعمال شود.

شایق اظهار داشت: به کار گرفتن تمهیداتی خاص برای تشویق و ایجاد صرفه‌های اقتصادی مالکان واحدهای خالی از سکنه می‌تواند گامی موثر برای نیل به اهداف محسوب شود.

وی افزود: با توجه به رکود ایجاد شده در بازار مسکن، سطح اجاره بهای واحدهای مسکونی به صورت غیر‌منتظره‌ای افزایش یافته و از طرفی به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت مسکن در چند سال اخیر، قدرت خرید مسکن افراد کم درآمد کاهش یافته است. عضو کمیسیون اصل ۹۰ تاکید کرد: به منظور تولید انبوه مسکن و تامین فزاینده نیاز بازار مسکن، جهت‌گیری به سمت استفاده از روش‌های نوین و تولید صنعتی ساختمان با توجه به سرعت ساخت، مقاوم بودن و هزینه آن می‌تواند حجم مناسبی از نیازهای بازار مسکن را پوشش دهد.