هیات وزیران براساس پیشنهاد مشترک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، وزارتخانه‌های کشور، امور اقتصادی و دارایی و مسکن و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، آیین‌نامه اجرایی بند «ب» ماده (۶) قانون بودجه سال ۱۳۸۵ کل کشور را تصویب کرد. به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، به موجب این آیین‌نامه، وزارت مسکن و شهرسازی موظف است ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه، الگوی مسکن شهری و روستایی (خانه نمونه شهری و روستایی) شامل سطوح زیربنا، تعداد طبقات و فناوری ساخت مسکن را متناسب با شاخص‌های اقتصادی، فرهنگی، جمعیتی و اقلیمی تدوین و به هیات وزیران ارائه کند.

این وزارتخانه همچنین موظف است با همکاری وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نسبت به تدوین و تنظیم اسامی شهرهای مشمول و نیز تنظیم دستورالعمل میزان و نحوه اعطای تسهیلات به تفکیک کلان شهرها، شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر و سایر شهرها و همچنین میزان یارانه در دوره‌های مشارکت مدنی و فروش اقساطی برای سازندگان موضوع این آیین نامه اقدام کند.

اقدام دیگر این ۳ دستگاه، هماهنگی با بانک مرکزی و تعیین بانک یا بانک‌های عامل و تعیین سهم هر یک از بانک‌ها و استان‌ها برای اعطای تسهیلات موضوع این ماده و معرفی آنها به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای انعقاد قرارداد واگذاری اعتبارات یارانه پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، این تصویب‌نامه، وزارت مسکن و شهرسازی را موظف می‌کند به میزان حداقل ۳۵درصد از منابع درآمدی خود ناشی از فروش زمین و وجوه برگشتی مربوط به واگذاری واحدهای مسکونی استیجاری احداث شده در طول برنامه‌های دوم و سوم توسعه را به میزان حداقل ۲۰۰میلیارد ریال به منظور خرید املاک و مستحدثات، آماده سازی و احداث واحدهای مسکونی استیجاری در بافت‌های فرسوده هزینه کند.

این وزارتخانه همچنین مجاز است به منظور اجرای پروژه نوسازی بافت‌های فرسوده در طرح‌های مصوب، نسبت به انتشار و فروش اوراق مشارکت به میزان ۵۰۰میلیارد ریال اقدام کند تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای اجرای طرح‌های مربوط هزینه شود.