دنیای اقتصاد: حادثه دو روز قبل برخورد دو رام قطار به یکدیگر در ایستگاه مترو طرشت معاون شهردار تهران را ضمن اعلام پذیرش مسوولیت حادثه از سوی شرکت بهره‌برداری مترو، به عذرخواهی واداشت و علت وقوع حادثه نیز در «کمیسیون حوادث» که به این منظور در شرکت بهره‌برداری مترو تشکیل شده، در حال بررسی است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، بر اساس اطلاعیه شماره یک شرکت بهره‌برداری مترو تهران، حدود ساعت ۱۸ و ۱۱ دقیقه عصر روز سه‌شنبه، یک رام قطار به‌دلیل نقص فنی در ایستگاه طرشت واقع در خط دو مترو متوقف شد و قطار بعدی با سرعت کم با آن برخورد کرد. در این اطلاعیه که ساعتی بعد از وقوع حادثه منتشر شد، شرکت بهره‌برداری مترو تهران اعلام کرد که حادثه تلفات جانی نداشته و مسافرگیری در ایستگاه طرشت نیز دقایقی بعد از سر گرفته می‌شود. بر اساس آخرین آمارها، در پی وقوع این حادثه ۵۵ شهروند مصدوم و به بیمارستان‌های رسول اکرم (ص)، شریعتی و امام خمینی (ره) منتقل شدند. طبق اعلام پیرحسین کولیوند، سرپرست سازمان اورژانس کشور، تا لحظه نگارش این خبر حدود نیمی از مصدومان حادثه مداوا و از بیمارستان ترخیص شده‌اند. سید مازیار حسینی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز ضمن پذیرش مسوولیت حادثه از سوی شرکت بهره‌برداری مترو تهران که ذیل معاونت حمل‌ونقل و ترافیک قرار دارد، از شهروندان به‌دلیل وقوع این حادثه عذرخواهی کرد و گفت: با وجود سیستم‌های هوشمند هدایت مترو و با توجه به حجم و تعداد قابل توجه سفرهای روزانه این ناوگان، علت حادثه اخیر باید به صورت کارشناسی و دقیق مورد بررسی قرار گیرد. وی اعلام کرد که مطابق ضوابط مترو، «کمیسیون حوادث» به فوریت تشکیل شده و در حال بررسی چرایی و چگونگی علت حادثه است.

این در حالی است که برخی اعتقاد دارند بروز حادثه اخیر با استخدام‌های بی‌ضابطه در شرکت بهره‌برداری مترو طی سال‌های اخیر مرتبط است و این فرضیه را مطرح می‌کنند که فقدان مهارت و دانش کافی نیروهایی که بدون برخورداری از تخصص در مترو استخدام شده‌اند، در بروز حادثه اخیر مترو نقش داشته است. محسن سرخو در گفت‌وگو با «ایلنا»، درباره علت حادثه اظهار کرد: بر اساس اطلاعات به‌دست آمده، سیستم «مونیتورینگ اتوماتیک» از سوی راهبر قطار قطع شده بوده و قطار ساکن در ایستگاه در سیستم قابل مشاهده نبوده است. این امر باعث شده نتوانند هشدار لازم را به قطار ساکن در ایستگاه بدهند.سرخو تاکید کرد: عدم آموزش کافی به نیروها و استخدام‌های بی‌رویه‌ای که در شرکت بهره‌برداری مترو در چند سال گذشته صورت گرفته است و همچنین استفاده از افرادی که مهارت کافی برای تصدی پست‌های مهم مترو را نداشته‌اند، می‌تواند در بروز چنین حادثه‌ای نقش داشته باشد. اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز با تایید خاموش کردن سیستم کنترلی قطار از سوی راهبر در حادثه طرشت، اعلام کرد: سیستم موسوم به «ATP»، سیستم خودکنترلی توقف قطار در صورت مشاهده موانع است که متاسفانه راهبر بدون هماهنگی با اتاق فرمان این سیستم را خاموش کرده بود. وی افزود: از آنجا که در هنگام ورود به ایستگاه طرشت، یک قوس داریم، راهبر از نظر فیزیکی نتوانسته بود که چند صد متر زودتر قطار را رویت کند، اما به دلیل سرعت کم قطار به هنگام عبور از قوس، خوشبختانه شدت برخورد کاهش یافت. شاکری خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای همه جای سوال است که چرا راهبر قطار، سیستم کنترلی را خاموش کرده و مسوولان مربوطه در حال بازجویی از این فرد هستند.