عضو کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران با بیان اینکه ۸۶ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از آلایندگی وسایل حمل و نقل عمومی است، گفت: سالانه حدود چهارهزار و ۴۰۰ نفر در تهران، بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش «پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی»، اسماعیل دوستی با بیان اینکه آمار مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در تهران حاصل مطالعات تطبیقی بر مبنای آمارهای جهانی بوده و هنوز از سوی مراجع رسمی مورد تایید قرار نگرفته است، در عین حال اظهار کرد: با در نظر داشتن متوسط این رقم، در نمای کلی در سراسر کشور آلودگی هوا سالانه هزینه‌ای بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومان بر مبنای قیمت دلار روی دست کشور می‌گذارد؛ در حالی که با رقم بسیار کمتری می‌توان این خطر را از شهرها دور نگه داشت.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار منتشرشده از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سالانه بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در جهان بر اثر آلودگی جان خود را از دست می‌دهند. جالب اینکه این بحران علاوه بر جانداران، بر ساختمان‌ها نیز تاثیرگذار است و به‌مرور به تخریب آنها منجر می‌شود. به گفته دوستی، آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ‌ومیر در جهان است به‌این‌ترتیب که از هر ۱۰ مرگ در جهان، یک مورد بر اثر آلودگی هوا رخ می‌دهد و در همین راستا ۵/ ۵ میلیون نفر از جان‌باختگان دنیا بر اثر صدمات ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. وی با بیان اینکه میزان آلودگی ناوگان ریلی در کلان‌شهری مثل تهران کمتر از ۳/ ۰ درصد خواهد بود که نشان از لزوم توسعه حمل‌ونقل ریلی در مقایسه با حمل‌ونقل جاده‌ای دارد، گفت: راه حل آلودگی هوا و ترافیک پایتخت، توسعه شهرسازی ریل‌پایه در سه حوزه درون‌شهری، حومه‌ای و بین شهری است. نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه حمل‌ونقل ریلی درون شهری، حومه‌ای و برون شهری باید به یکدیگر اتصال و پیوند داشته باشند، افزود: نقاط اتصال این سه باید در مراکز شهرها باشد تا دسترسی مردم به نقاط دلخواه میسر شود. دوستی یادآور شد: مجموع خطوط ریلی تهران تا پایان سال جاری به حدود ۳۰۰کیلومتر خواهد رسید و این در حالی است که این آمار در شهر ریل‌پایه توکیو، دوهزار و ۵۰۰ کیلومتر است.