شورای شهر تهران روز گذشته با تصویب یک لایحه دو فوریتی، زمینه استفاده از خدمات آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) در حوزه ارتقای دانش سنجش کیفیت هوا را تصویب کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، اعضای شورای شهر تهران در سیصد و چهل و چهارمین جلسه خود در دوره چهارم، بررسی یک لایحه دو فوریتی مبنی بر «صدور مجوز مبادله‌نامه با آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) در زمینه اخذ کمک‌های فنی و مالی بلاعوض برای کنترل کیفیت هوای تهران» را مورد بررسی قرار دادند.

در این زمینه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران طرحی مبنی بر همکاری متقابل میان شرکت‌های کنترل کیفیت هوای تهران و جایکا ژاپن به منظور انتقال تجهیزات و تکنولوژی آنالیز منابع آلودگی هوا به ایران ارائه کرد. سید وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران در تشریح این موضوع گفت: ایران در حال‌حاضر برای آنالیز منابع آلودگی هوا به کشورهای خارجی وابسته است و نمونه‌ها برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه‌های این کشورها ارسال می‌شود که در صورت نهایی شدن این قرارداد، جایکا متعهد می‌شود علاوه بر نصب و راه‌اندازی آزمایشگاه در تهران، طی مدت چهار سال تکنولوژی و آموزش‌های لازم را به طرف ایرانی منتقل کند. حسینی افزود: شهرداری تهران نیز در این تفاهم دوجانبه سوله‌ای را برای نصب تجهیزات آزمایشگاه احداث می‌کند که رقمی بالغ بر ۲ میلیارد تومان به این منظور از سوی شورا پیش‌بینی شده است. به گفته وی، این طرح به‌جز هزینه احداث آزمایشگاه، هزینه دیگری برای طرف ایرانی ندارد و شرکت ژاپنی این پروژه را در قالب تعهدات بین‌المللی با سازمان ملل انجام می‌دهد. اما با وجود اینکه هیات وزیران کشور ژاپن، مجوز امضای توافقنامه اصلی را صادر کرده است و پس از تصویب شورای اسلامی شهر تهران، این توافقنامه میان شهردار تهران و سفیر ژاپن در ایران امضا خواهد شد، اما اکثریت اعضای شورا خواستار بررسی بیشتر این لایحه توسط کمیسیون‌های شش‌گانه شورای شهر شدند و در نتیجه رای‌گیری، اعضا با قید یک فوریت بررسی لایحه موافقت کردند که پس از بررسی کمیسیون‌ها صورت خواهد گرفت.

اصلی‌ترین دلیل مخالفت اعضای شورای شهر این بود که باید سهم سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در این زمینه مشخص شود چراکه در حال‌حاضر تمام بار سنجش آلودگی هوا بر دوش شهرداری تهران قرار دارد، بنابراین در بررسی‌های بیشتر ماموریت‌ها و وظایف دستگاه‌ها و سازمان‌های دخیل نیز باید تعیین تکلیف شوند. با این وجود موافقان تصویب طرح مذکور معتقد بودند، این پروژه توسعه‌ای یکی از نیازهای شهر تهران است.