صحن غیرعلنی شورای شهر تهران در روز گذشته به بررسی ابعاد حادثه انفجار منطقه شهران اختصاص داشت. اعضای پارلمان محلی پایتخت در این جلسه که با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران برگزار شد ایجاد مدیریت یکپارچه شهری را یکی از الزامات اولیه برای مقابله و مدیریت بحران‌های این چنینی عنوان کردند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» محمدباقر قالیباف شهردار تهران در این جلسه با بیان اینکه هیچ دستگاهی نه از شهرداری و نه از هیچ ارگانی به دلیل کار عمرانی با لوله گاز برخورد نکرده است، گفت: وقوع حادثه به دلیل برخورد شیئی به لوله گاز منتفی است، اما محمدحقانی رئیس کمیته محیط‌زیست به ارائه گزارش‌های مستندی از سوی سازمان آب اشاره کرد که براساس آن هیچ یک از لوله‌های آب منطقه شهران نشتی نداشته است.

قالیباف در این جلسه با اشاره به وجود ۴۰۰ نقطه مشابه شهران در تهران،‌از وجود ۱۰۰لایه اطلاعاتی در خصوص تاسیسات زیر‌زمینی در رصدخانه شهر تهران خبر داد و گفت: ایجاد تونل تاسیسات مشترک شهری یکی از راهکارهای کاهش خطرپذیری شهر است. در این جلسه مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران یکی از راهکارهای کاهش خطرپذیری شریان حیاتی شهر تهران را احداث تونل تاسیسات زیرزمینی برای تجمیع شبکه شریان‌های حیاتی شهر مشابه سایر کشورهای دنیا دانست و گفت: تاسیسات شهری یک ضرورت شهری است ولی متاسفانه در اجرای آن از سوی نهاد‌های مسوول کوتاهی می‌شود، از این رو از مدیریت شهری درخواست می‌کنیم این امر را حداقل در بزرگراه‌های جدید التاسیس اجرا کنند.

چمران استفاده همزمان از انرژی‌ها را اقدامی غیر اقتصادی خواند و افزود: در همه جای دنیا این گونه است که هیچ وقت انرژی‌ها را در کنار هم استفاده نمی‌کنند(برق در کنار گاز) حال آنکه ما این کار را در روستاهایمان هم انجام می‌دهیم و فکر می‌کنیم کار درستی انجام داده‌ایم، اما باید جسارت و شجاعت این را داشته باشیم که این رویه را تغییر دهیم البته به شرط آنکه شرایطی فراهم شود تا استفاده از انرژی‌های جایگزین گاز مقرون به صرفه باشد.

محمدحقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهرتهران نیز با اشاره به تاخیر ۴۰ دقیقه‌ای در قطع گاز منطقه شهران گفت: روز شنبه گزارش ۶ صفحه‌ای از سازمان آب به دست من رسید که بر اساس آن اعلام شد هیچ نشتی از لوله‌های آب نبوده است.او ادامه داد: آیا ما می‌خواهیم همچنان به شیوه‌های گذشته زندگی کنیم؟! چرا نباید گاز را تبدیل به برق کنیم و در شهر مورد استفاده قرار دهیم؟

او در حالی که تاکید داشت ابعاد این حادثه را باید دستگاه‌های نظارتی فرا دست مانند قوه قضائیه و سازمان بحران کل کشور بررسی و اظهار نظر کنند، گفت: این حادثه یک بار دیگر به ما گوشزد و به مسوولان ارشد یادآوری می‌کند که مدیریت یکپارچه شهری باید هر چه سریع‌تر شکل بگیرد. مدیریتی که از برنامه سوم توسعه تا امروز به آن تاکید شده، اما قدمی در اجرای آن برداشته نشده است.

رحمت‌اله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نیز یکی از علل این امر را ضعف ساختاری ستاد مدیریت بحران کشور دانست و گفت: وقتی جایگاه این مجموعه در سطح معاون وزیر کشور است، سایر دستگاه‌ها تبعیت لازم را نخواهند داشت بنابراین پیشنهاد می‌شود این ستاد به سطح معاون رئیس‌جمهور ارتقا یابد تا بتواند تمام دستگاه‌های اجرایی را تحت امر خود قرار دهد. او همچنین به نبود مدیریت یکپارچه شهری اشاره و اظهار کرد: مجلس نهم، شورا و مدیریت شهری را رقیب خود تلقی می‌کرد و همکاری لازم را نداشت از نمایندگان دوره جدید درخواست می‌کنیم با طرح مدیریت یکپارچه شهری زمینه‌سازی لازم را برای فرماندهی واحد در عملیات مقابله با بحران را انجام دهند.

اقبال شاکری عضو دیگر شورای شهر تهران نیز خطاب به مدیران شهرداری تهران تاکید کرد: قبل از شروع پروژه‌ها باید مطالعات دقیق ژئو تکنیکی انجام شود و تا تایید نهایی اقدام به اجرا نشود ولو آنکه پروژه زمانبر باشد.