در حالی که بخشی از فاز نخست برج میلاد و ساخت‌و‌ساز در اراضی ۱۲۰ هکتاری پیرامون آن بدون توجه به مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری صورت گرفته است، به نظر می‌رسد شهرداری تهران در اجرای فاز دوم برج میلاد نیز به اسناد بالادستی بی‌توجهی نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌و‌شهرسازی، ساخت‌و‌سازهایی که در اراضی اطراف برج میلاد رخ داده، مصوبه شورای‌ عالی شهرسازی و معماری را طی نکرده است. بیمارستان علوم پزشکی ایران، مرکز انتقال خون هلال احمر، مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد، پارکینگ و سایر ساخت‌و‌سازهایی که در این مجموعه ۱۲۰ هکتاری مشاهده می‌شود، برخی از ساخت‌و‌سازهایی است که باید از طریق مصوبات شورای‌عالی به سرانجام می‌رسید، اما فرآیند قانونی را طی نکرده است.

در طرح جامع شهر تهران مصوب سال ۱۳۸۶ صراحتا اعلام شده که ساماندهی مرکز ارتباطات جهانی برج میلاد باید پروسه شورای‌عالی را بگذراند و مرجع نهایی تصمیم‌گیری، شورای‌عالی شهرسازی و معماری است. اما در طرح تفصیلی شهر تهران که باید چارچوب‌های طرح جامع را رعایت می‌کرد، تغییراتی صورت گرفت و مرجع تصویب طرح برج میلاد، کمیسیون ماده ۵ اعلام شد. به این ترتیب عملکرد فرامنطقه‌ای، ملی و بین‌المللی این طرح به ناحیه‌ای و محله‌ای تقلیل پیدا کرد.

در مصوبه سال ۸۷ کمیسیون ماده ۵ مقرر شد مرکز همایش‌های برج میلاد که در حال حاضر در ۴ طبقه ساخته شده، در ۱۰ طبقه روی زمین و ۴ طبقه زیرزمین ساخته شود؛ اما این مساله مسکوت ماند و مرکز در ۴ طبقه ساخته شد. این در حالی است که مرکز همایش‌های برج میلاد حدود ۴۰ متر با بزرگراه همت اختلاف سطح دارد. همچنین مسابقه معماری فاز دوم برج میلاد توسط شهرداری تهران به‌عنوان مجری طرح در حالی برگزار شد که بنابر مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری، نتیجه این مسابقه به دلیل اهمیت ملی و بین‌المللی باید پروسه قانونی شورای عالی را بگذراند. در همین راستا و برای تعیین تکلیف ساخت وسازهای پیرامون برج میلاد، شورای‌عالی شهرسازی و معماری در جلسه بیستم اردیبهشت ماه ضمن تاکید بر تهیه طرح ویژه، پیشبرد کار را نیز تعیین تکلیف کرد. در عین حال به شهرداری تهران دو ماه مهلت داده شد تا گزارشی درباره ساخت‌و‌سازهایی که مسیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری را طی نکرده، ارائه دهد. همچنین با توجه به عدم رعایت گردش کار قانونی مصرح در طرح جامع مصوب شهر تهران و خاکبرداری عمیق در ضلع شمالی و شرقی مرکز همایش‌ها، شهرداری تهران مکلف شد برای پیشگیری از خطر ریزش، تمهیدات لازم نسبت به پایدارسازی و مراقبت از گودبرداری انجام شده را با قید فوریت در دستور کار قرار دهد.