دنیای اقتصاد: پیشرفت فناوری‌های دیجیتالی در زندگی حقیقی و حقوقی ما این روزها گسترده‌تر می‌شود و استفاده از آن بیش از گذشته اهمیت یافته است. همین امر باعث شده تا مبتکران در ایران هم از تکنولوژی، ایده‌های بیشتری ارائه کنند و در برخی موارد به تکنولوژی جدید دست‌یابند. تکنولوژی‌هایی که اگرچه بیش از همه سعی شده در صنعت پزشکی مورد استفاده قرار گیرد اما افزایش یافتن آن در بخش‌های زیست‌محیطی، کنترل مصرف و مصارف قابل تعبیه در خودروها روز به روز در حال افزایش است. در ادامه به چهار نمونه از آخرین فناوری‌های دیجیتالی ساخت داخل در دو ماه اخیر اشاره می‌شود.

سامانه هشدار خواب‌آلودگی راننده
اخیرا پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری آزمایشگاه واقعیت مجازی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی توانستند سامانه هشدار زودهنگام خواب‌آلودگی راننده طراحی کنند.
در تحقیقات اولیه این پروژه سعی شده تا رفتار رانندگان مورد بررسی قرار گیرد و علائم رفتاری راننده شامل مواقع خواب‌آلودگی و اعتیاد به همراه امواج مغزی استخراج و ثبت شود. در این سامانه که پس از جمع‌آوری داده‌ها و به دست آمدن الگوریتم خواب‌آلودگی، وارد مرحله ساخت شد با نصب دوربین‌های گوناگون ثبت حرکات چهره و چشم‌های راننده و همچنین حسگرهای سرعت، شتاب، تغییرات زاویه فرمان و دیگر متغیرهای خودرو و داده‌های رانندگی جمع‌آوری شد. این اطلاعات با فرکانس‌های مختلف وارد پردازنده مرکزی شده و با شروع علائم خواب‌آلودگی، با توجه به سطح هوشیاری راننده، تصمیمات مختلفی گرفته می‌شود. برای مثال در یک حدی از هوشیاری، امکان فعال کردن هشدار دهنده‌های مختلف صوتی، تصویری، لرزشی و همچنین ارسال پیام مبتنی بر خواب آلوده بودن راننده به اولین پلیس راه وجود دارد. در مراحل آینده این طرح که مرحله تحقیقاتی آن در حال انجام است، پس از تشخیص خواب‌آلوده بودن راننده، دستگاهی به نام دستیار راننده، کنترل خودرو را در اختیار گرفته و آن را به اولین توقف‌گاه هدایت می‌کند.
دستگاه هوشمندسازی خانه
نمونه دیگر یک دستگاه فناوری دیجیتال است که توسط یک شرکت دانش‌بنیان در پارک علمی و فناوری همدان ساخته شده است و به هوشمندسازی ساختمان می‌پردازد و امکان کنترل منزل را با وسایل مختلف فراهم می‌کند.
به گفته طراحان این ایده این دستگاه می‌تواند ۱۴۴ آیتم از قبیل سیستم سرمایشی، گرمایشی، آبیاری باغچه و گلدان،‌هانی بال، اسپیلت و ... را به طور همزمان کنترل کند و آخرین وضعیت از این وسایل و تجهیزات را به صاحبخانه گزارش دهد. برای نصبBMS نیازی به سیم کشی مجدد در خانه نیست و تجهیزات این سیستم به پشت کلید و پریزها متصل می‌شود و نیازی به سیم‌کشی مجدد ندارد. این دستگاه سناریوی مشخص و قابل تعریفی دارد، به طوری که در هنگام مسافرت می‌توان اپلیکیشن خروج از منزل را فعال کرد تا به این وسیله برق اصلی خانه به غیر از آیتم‌هایی خاص مانند یخچال، شیرگاز و... به صورت برقی قطع شود و سیستم امنیتی به صورت خودکار فعال شود.
برای BMS ریموت کنترلی در نظر گرفته شده تا کاربران سالمند و کودک هم بتوانند به آیتم‌های سرمایشی، گرمایشی و ...خانه از راه دور دسترسی داشته باشند. در یک خانه هوشمند می‌توان برای هر یک از کلیدهای ریموت بیش از یک عکس‌العمل تعریف کرد. این نوع تنظیمات در واقع تنظیم سناریوهای مختلف BMS هستند که می‌توانند در مواقع خاص به صورت همزمان اتفاق بیفتد. به‌عنوان مثال در ساعات انتهایی شب در هنگام استراحت، مثلا با زدن کلید ۹ ریموت، دزدگیر قسمت ورودی خانه فعال و شیر برقی گاز قطع می‌شود و همزمان چراغ‌های اضافی و کولر خاموش می‌شوند.
قیمت این دستگاه‌ها حدود سه میلیون تومان تخمین زده شده است و نمونه خارجی «چینی» آن تنها با کنترل ۳۵ آیتم، مبلغی در حدود هشت میلیون تومان دارد.

سیستم هوشمندروشنایی
در اختیار گرفتن نور و روشنایی‌های مورد استفاده و کنترل آن ایده دیگری در ابداع محصولات هوشمند است که پژوهشگران پژوهشگاه شاخص‌پژوه در اصفهان آن را ارائه کردند و بر اساس آن ساخت سیستم هوشمند روشنایی به محصول تبدیل شده و لامپ‌های LEDEX به صورت انبوه در بازار تجاری تولید شد.
این فناوری در راستای حفظ محیط زیست و نیز استفاده از فناوری‌های سبز مدرن و بومی‌سازی آن ساخته شد که به واسطه آن سیستم‌های هوشمندی با قابلیت مدیریت مصرف نور و انرژی با نام LEDEX طراحی و به مرحله تولید رسید. «سیستم‌های روشنایی هوشمند» از جمله تکنولوژی‌ها و فناوری‌های سبز است که به عنوان یکی از انرژی‌های تجدید‌پذیر به حساب می‌آید، تکنولوژی سبز یا Green Technology جزئی از پروژه‌هایی است که با محیط زیست سازگار هستند.
راندمان این محصول به نسبت نمونه مشابه خود ۹۴ درصد کارآیی بیشتری داشته و علاوه بر افزایش طول عمر محصول، امکان کنترل بهینه مصرف آن نیز وجود دارد.
این محصول علاوه بر عدم تولید اختلالات الکترومغناطیسی، شدت نور بیشتری را منعکس کرده که امکان کنترل آن به صورت دستی نیز موجود است. همچنین امکان ذخیره بیش از ۱۲۰ برنامه پیش فرض در هر چراغ برای اجرای افکت‌های نوری، امکان مانیتور کردن چراغ‌های معیوب از راه دور، امکان کنترل چراغ‌‌ها بر اساس واقعه و امکان انتقال داده‌ها برنامه‌های نوری و فرامین کنترل شدت نور به صورت بی‌سیم از دیگر مزایای این لامپ‌های هوشمند است. این محصول انعطاف‌پذیری فراوانی برای شکل حجمی خود داشته و امکان تولید هر نوع چراغ با هر اندازه و شکلی در این تکنولوژی موجود است.

فیوز هوشمند خودرو
چندی پیش اعلام شد که یک مخترع ایرانی موفق به ساخت فیوز‌های هوشمندی شد که با لامپ LED درون خود، سوختگی را به راننده اعلام می‌کند. «سیستم هوشمند اعلام سوختگی فیوز خودرو» از این نظر اهمیت دارد که پیش از این اگر در اثر یک اتصالی، فیوزی می‌سوخت، مشخص نمی‌شد که کدام فیوز سوخته است و این کار باعث می‌شد تا همه فیوزهای خودرو تعویض شوند، اما در این سیستم هوشمند که در بخش عیب‌یابی برق خودرو کاربرد دارد یک ال‌ای‌دی کار گذاشته شده تا در هنگام سوختن فیوز راننده و یا تکنسین متوجه شود که کدام فیوز نیاز به تعویض دارد. این فیوز درخودرو‌های سبک و سنگین، هواپیماها، قطار، مترو، لودر، گریدر و بیل مکانیکی به کار برده می‌شود. این فیوزها در حوزه قطعه سازان الکترونیکی داخلی و خارجی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.