سیدمحمد اعظمی‌نژاد رئیس کمیته آموزش و پژوهش-انجمن مدیریت ایران منبع: iveybusinessjournal برای اینکه بتوانید رهبری مورد احترام در سازمان خود باشید، علاوه‌بر «خرد» و «تعهد» نیاز به عامل مهم دیگری به نام «شخصیت» رهبری دارید. فضایل اخلاقی، ارزش‌ها و رفتارها شخصیت رهبری را تشکیل می‌دهند. در ارزیابی رهبران در هر سطحی از سازمان باید سه سوال اساسی درباره آنها پرسید: • آیا آنها شایستگی رهبر شدن را دارند؟ آیا آنها دانش، توانایی فهم مفاهیم کلیدی، حقایق و روابط موردنیاز برای انجام اثربخش امور محوله را دارند؟

• آیا آنها تعهد به رهبری خود دارند؟ آیا آنها آمادگی لازم برای قبول مسوولیت رهبری، تعامل با دیگران برای تحقق چشم‌انداز، ماموریت و اهداف سازمانی را دارند؟

• آیا آنها شخصیت لازم برای رهبری و تلاش برای بهبود مستمر آن را دارند؟ آیا آنها ارزش‌ها، رفتارها و فضایل اخلاقی مناسبی در تعامل با سهامداران، کارکنان، مشتریان، تامین‌کنندگان و جامعه در اختیار دارند؟

در این نوشتار به چگونگی توسعه شخصیت رهبری به‌عنوان یکی از مولفه‌های مهم شایستگی رهبران اشاره می‌شود.

چرا «شخصیت» رهبری سازمان مهم است؟

برای رهبری در شرایط کسب و کار امروزی، شخصیت عنصر بسیارمهمی است که به راحتی نمی‌توان آن را نادیده گرفت. اساسا چگونگی تعامل ما با دنیای اطراف، آنچه به آن توجه می‌کنیم، آنچه ما را قوی می‌کند، گفت‌وگوهای ما، انتخاب‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و مواردی دیگر از این دست، فهرست بلندی از موارد مهم را شکل می‌دهند. نتیجه پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که یکی از نقاط شکست در رهبران به چگونگی شخصیت آنها ارتباط مستقیم دارد.

مولفه‌های موثر بر «شخصیت» رهبری

برای اینکه بتوانید شخصیت رهبری خود را بهبود و ارتقا دهید، می‌توانید بر مولفه‌های موثر زیر تمرکز کنید:

۱. ویژگی فردی: این مولفه شامل الگوهای فکری، رفتاری و احساسی است که در اکثر مواقع از خود بروز می‌دهید. ویژگی‌های فردی دارای طیف بسیار گسترده‌ای در حوزه روانشناسی است، اما ویژگی‌های فردی اساسی مناسب برای منابع انسانی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• وظیفه‌شناسی

• کارآزمودگی

• برون‌گرایی

• انعطاف‌پذیری

• تعادل روانی

در اغلب پرسشنامه‌هایی که برای جذب و استخدام طراحی و تدوین می‌شوند، این پنج ویژگی فردی، برای شناسایی یک مدل شخصیتی قوی موردنظر قرار می‌گیرد، البته موارد دیگری چون اعتماد به‌نفس، جاه‌طلبی و کمال‌گرایی نیز می‌تواند در ویژگی‌های فردی بررسی شود.

۲. ارزش‌های فردی: ارزش‌ها، شامل باورهایی است که برای شما، مهم و ارزشمند است. ارزش‌های فردی تاثیر مستقیمی بر رفتار دارد، چراکه اغلب افراد به گونه‌ای رفتار می‌کنند که ارزش‌های آنها حفظ شود. ارزش‌ها می‌تواند شامل مجموعه‌ای از موارد مانند صداقت، اخلاق‌مداری، مهربانی، رعایت عدالت و مسوولیت‌های اجتماعی باشد. یکی از اجزای مهم تشکیل‌دهنده شخصیت یک رهبر ارزش‌های فردی او است.

۳. فضایل اخلاقی: موضوع فضایل اخلاقی از زمان یونان باستان مورد بحث فلاسفه بوده است. ارسطو فضیلت‌های اخلاقی شامل شجاعت، اعتدال، سخاوت، جاه‌طلبی منطقی، خلق و خوی خوب، راستگویی و بذله‌گویی را شناسایی کرد و معتقد بود که رعایت آنها می‌تواند منجر به «زندگی خوب» و در نتیجه شادی و رفاه برای افراد شود. به عنوان یک رهبر به شما پیشنهاد می‌شود در عملکرد بلندمدت خود به فضایل اخلاقی و خروجی‌های سازمانی مورد انتظار آن به خوبی تمرکز کنید.

شخصیت رهبری شما، دقیقا همان چیزی است که هم‌اکنون در اختیار دارید، شخصیت یک رهبر یک کلید روشن و خاموش نیست بلکه همیشه می‌تواند بهبود و توسعه پیدا کند. تجربه نشان می‌دهد برای شایستگی یک رهبر سازمانی، داشتن شخصیت رهبری نقش محوری را ایفا می‌کند، از طرفی رسیدن به شخصیتی قابل‌قبول و بهبود مولفه‌های معرفی شده در شخصیت رهبری، نیاز به تکرار، مراقبت و تمرین روزانه دارد و رهبر سازمانی با«شخصیت» یک شبه متولد نمی‌شود!

www.hrjournalist.com

«شخصیت» رهبری سازمانی خود را ارتقا دهید