نویسنده: Stuart Crainer مترجم: شیرین امینیان در ۲۲ ژانویه ۱۹۸۴شرکت اپل برای معرفی کامپیوتر جدیدش «اپل مکینتاش» تیزری را به کارگردانی ریدلی اسکات آماده کرد. این تبلیغ برنده جوایز متعددی شد. همچنین توجه مردم را به توسعه صنعت کامپیوتر جلب کرد و در نهایت بیش از ۷۷ میلیون بازدیدکننده داشت. امروزه شاهد تغییرات زیادی در صنعت بازاریابی هستیم. ویدئوهای تبلیغاتی روزانه میلیون‌ها بار دیده می‌شوند و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند، بنابراین یک نام تجاری می‌‌تواند خیلی سریع‌تر از قبل مدارج ترقی را طی کند. این ویدئوها یکی از راه‌های مطمئن و تاثیرگذار برای تبلیغ کالاها به‌شمار می‌آیند.

براساس پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۱۷ سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه به اوج خود می‌رسد؛ چیزی معادل ۵/ ۲۲ میلیارد دلار یعنی ۳/ ۸ میلیارد دلار بیش از سال ۲۰۱۳. شرکت آنرولی (Unruly) یک شرکت ویدئویی اجتماعی است که با نام‌های تجاری معتبر و نمایندگی‌ها کار می‌کند و هدفش کمک به ساخت تیزرهای تبلیغاتی و پخش آنها از طرق مختلف است. این شرکت از یک الگوریتم پیشگویانه خاص استفاده می‌کند و در نتیجه نام‌های تجاری می‌‌توانند میزان موفقیت نسبی تبلیغ را پیش از اشتراک آن در فضای مجازی بسنجند. سایت شرکت آنرولی نزدیک به ۶۹/ ۴ میلیارد بازدید در طول ۹۲۰۰ کمپین دارد؛ یعنی میانگین ماهانه ۲۷/ ۱ میلیارد بازدیدکننده منحصربه‌فرد!

این شرکت کار خود را از سال ۲۰۰۶ آغاز کرده و تا امروز موفقیت‌های بسیاری کسب کرده است. سارا وود می‌گوید: «درواقع ایده اصلی شرکت پس از ساخت آن به‌وجود آمد! همه چیز نسبی است، راه درست یا غلط وجود ندارد، مهم برداشتمان از فرصت‌ها است. خوشبختانه زمانی که ما شروع به‌کار کردیم موج خاصی از روابط درون شبکه‌ای شکل گرفته بود و از هر سایت به سایت دیگری منتقل می‌شد. روابطی که دیگر محدود به انتقال داده یا دوستی نبود بلکه نقش بازاریابی و اقتصاد در آن پررنگ‌تر شده بود.

تا آن زمان تنها وب‌سایت‌هایی مانند فیلکر (Flickr)، دیگ (Dig) و دلیشز (Delicious) متفاوت عمل می‌کردند، اما جرقه زده شد و همه در تلاطم افتادند و صدها ایده نو به عرصه ظهور رسید و راه‌های بسیاری برای ارتباط، انتقال اطلاعات و اشتراک لحظه‌ها به‌وجود آمد.»

سارا وود و همکارانش اسکات باتون و مت کوک نیز دست به‌کار شدند و طی ۱۸ ماه ایده پردازی و جمع آوری مبلغ پیش فرض مقدمات را برای راه‌اندازی شرکت فراهم کردند. سارا خودش را موسس تصادفی می‌خواند اما هیچ چیز درباره او و شرکتش تصادفی نبود. این سه نفر یک ایده فوق‌العاده نداشتند، بلکه جاه طلبی و کمال گرایی آنها موجب رشدشان شد. وی می‌گوید: «قصد ما این بود که به میلیاردها دلار برسیم و هنوز هم این‌گونه است اما چگونگی‌اش را نمی‌دانستیم و این آرمان خود راهگشای ما می‌شد.»

شرکت آنرولی مانند اسمش بی‌محابا و سرکش آغاز به‌کار کرد و طی مدت زمان کوتاهی یک میلیارد دلار به‌دست آورد. به عقیده سارا آنها همه چیز را امتحان کردند و فضای امنی را برای افراد و ایده‌ها فراهم آوردند، هر چند بسیاری از این ایده‌ها به مرحله اجرا نرسید.

اولین ایده‌ای که آنها عملی کردند تاسیس وب‌سایت کمدی Eatmyhamster.com بود. با اینکه ساخت یک فضای جدید کاری فرسایشی و درازمدت بود، اما شرکت یاد گرفت که مردم طالب محتوای جدید و موجز هستند، بنابراین جدول ویدئو‌ها را به سایت اضافه کرد و از سال ۲۰۰۶ تا کنون قریب به ۵۲۱ میلیارد بازدید از ویدئوها صورت گرفت.

رشد سریع اقبال مردم به ویدئوهای اجتماعی و همسوسازی شرکت با آن، بزرگ‌ترین نقطه قوت آنها به حساب می‌آمد. امروزه آنرولی بیش از۱۳ دفتر و ۱۶۰ کارمند بین‌المللی دارد. آنها در سال ۲۰۱۲ توانستند ۲۵میلیون دلار سرمایه جذب کنند. بیشترین رقمی که تاکنون در یک شرکت خصوصی ویدئوهای اجتماعی سرمایه‌گذاری شده است.

این شرکت بزرگ‌ترین بازار تبلیغات اروپا یعنی آلمان را مورد هدف قرار داد، در برلین شروع به‌کار کرد و رقبای محلی را کم کم تحت سلطه خود در آورد. سارا وود می‌گوید: «ما از محصول بتا یا آزمایشی استفاده می‌کنیم و براساس واکنش بازار، کالای جدید را انتخاب کرده و ارائه می‌دهیم.»

تاثیرگذارترین شاخص شرکت آنرولی، نرخ بالای اشتراک‌گذاری ویدئوهای آنهاست که موجب افزایش دقت در پیش‌بینی میزان موفقیت ویدئوهای بعدی می‌شود. چنان‌که درصد موفقیت الگوریتم آنها در پیش‌بینی بازار جهانی ۸۰ درصد و در بازار منطقه‌ای ۹۰درصد است!

سارا می‌افزاید: «همه اینها به دو چیز برمی‌گردد: احساسات و برانگیختن آن. وقتی ما با نام‌های تجاری صحبت می‌کنیم اولین سوال همیشه این است: اسلحه احساسی شما چیست؟ قطعا ۵ میلیون بازدیدکننده ۵ میلیون مشتری را به همراه دارد، چرا که اگر بازدیدکنندگان به خرید کالا هم نپردازند، آن را به آشنایان خود توصیه خواهند کرد. ما با افزایش بازدیدها موجب افزایش تقاضا می‌شویم. مقیاس‌های سرمایه‌گذاری به سرعت رشد می‌کند و فشارها و توقعات را بالا می‌برد.

متناسب با رشد شرکت، ساختارها و فرآیندها نیز باید رشد کنند. وقتی شما سخت مشغول کار هستید و روی هدف تمرکز دارید، افرادی در پی فتنه جویی هستند. باید به‌خاطر داشته باشید که گاهی نیاز به نیروی کار جدید دارید. خیلی سخت است که کسی بر اثر انتخاب شما حذف شود اما هدف، ساخت یک شرکت تخصصی است. بنابراین باید خود را بخشی از اکوسیستم وسیع تکنولوژیک بدانید. این همیشه باعث افتخار من است که می‌بینم یکی از اعضای ما به گوگل، توییتر یا سایر گروه‌های بزرگ می‌پیوندد، چراکه حس می‌کنم ما هم بخشی از این اکوسیستم هستیم و قاعده‌شکنی وجه تمایز ماست!»