گروه ترجمه: نابرابری درآمدی تبدیل به یک مساله سیاسی جدی در ایالات متحده شده است. شرکت‌های بیشتری در جریان اعتراضات روزافزون اقدام به افزایش حداقل حقوق کارکنانشان می‌کنند. اما انتظار می‌رود در آینده نزدیک، از شرکت‌ها خواسته شود که در زمینه نسبت حقوق پرداختی به مدیران‌عامل و کارکنان میانی خود شفاف‌سازی کنند. افزایش شکاف درآمدی بین مدیران عالی و کارکنان، تنها مشکل آمریکا نیست. طبق مطالعه اخیری که گروه مشاوره «هی» انجام داده است، تفاوت پرداخت بین مدیران ارشد و کارکنان سطوح پایین‌تر در دوسوم از ۶۳ کشور بررسی شده در حال افزایش است. اما داستان فقط به اینجا ختم نمی‌شود بلکه عدم توازن حتی در میزان افزایش و کاهش‌ها هم مشاهده می‌شود. میانگین افزایش شکاف درآمدی حدود ۲۰ درصد است و میانگین کاهش این نابرابری فقط در حدود ۵ درصد است.

این داده‌ها از پایگاه اطلاعاتی شرکت مشاوره «هی» تهیه شده است که گفته می‌شود شامل داده‌های بیش از ۱۶ میلیون صاحبان مشاغل ۲۴ هزار سازمان در بیش از ۱۱۰ کشور مختلف است. کشوری که بیشترین افزایش در شکاف درآمدی را تجربه کرده است، بحرین است که در آن مدیران ۹/۷ برابر کارکنان سطوح پایین‌تر دستمزد می‌گیرند؛ این نسبت در سال ۲۰۰۸ تنها ۶/۳ برابر بود.ضمنا براساس داده‌های گروه «هی» بیشترین شکاف کنونی متعلق به کشور چین است که در آن مدیران ارشد ۷/۱۲برابر حقوق دریافتی کارکنان سطوح پایین‌تر درآمد دارند. در ایالات‌متحده آمریکا، مدیران ارشد ۴ برابر کارمندان ساده، دستمزد دریافت می‌کنند؛ نسبتی که از سال ۲۰۰۸ تاکنون ۶/۱۰ درصد افزایش یافته است.

نکته جالب توجه آن است که این گزارش براندازه‌گیری حداکثر شکاف پرداختی (به‌عنوان مثال، مقایسه دریافتی مدیر عامل یک شرکت با کمترین پرداخت مطلق به یک کارگر ساده در همان شرکت) تمرکز نمی‌کند. بلکه حقوق متوسط یک کارگر ماهر، سرپرست تولید یک کارخانه یا یک تازه فارغ‌التحصیل ملاک قرار گرفته و با مدیر ارشدش مقایسه می‌شود. از این رو سطح درآمد کسانی برای مقایسه با دریافتی مدیران ارشد مدنظر قرار می‌گیرد که تنها چند رده پایین‌تر از مدیرعامل هستند و غالبا در سطحی هستند که افراد تازه‌کار قرار می‌گیرند و «مسوول کاری» هستند.در نتیجه این امر، نسبت‌ها مقداری منطقی‌تر از نابرابری بین میانگین کارکنان و روسای شرکت به نظر می‌رسند.

در هر صورت، تمامی کشورهایی که مطالعه شده‌اند، افزایش شکاف پرداختی را نشان نمی‌دهند. در برخی از کشورها، به‌خصوص کشورهای اروپایی، کاهش در شکاف پرداختی بین مدیران ارشد و کارکنان متوسط دیده می‌شود. این موضوع به دلیل وجود اتحادیه‌های کارگری قوی‌تر، نرخ‌های مالیاتی که انگیزه‌های کمی برای افزایش حقوق مدیران ارشد باقی می‌گذارند و شیوه‌ای است که شرکت‌ها در مناطق مختلف نسبت به رکود واکنش نشان می‌دهند.

نکته دیگری که کارشناسان به آن اشاره کرده‌اند، این است که در بسیاری از کشورهای اروپایی کاهش دستمزدها به‌طور همزمان در بین تمامی کارکنان صورت می‌گیرد تا از حذف و کاهش شغل‌ها جلوگیری شود، در حالی که در ایالات‌متحده، بسیاری از شرکت‌ها مشاغل را حذف کرده‌اند و کار مدیران ارشد را افزایش داده‌اند.

شکاف روزافزون دستمزدهای مدیران و کارکنان