مترجم: پیام محجوبی منبع: Forbes صاحبان کسب‌وکار مانند گذشته به تابلو‌های تبلیغاتی توجهی ندارند. سازمان‌ها باید بازاریابی اینترنتی را در برنامه‌های آتی خود قرار دهند. امروزه، مراکز خدماتی و اقتصادی، به صورت اینترنتی و از طرق مختلف مانند گوشی‌های موبایل در دسترس هستند و معاملات اقتصادی خرد را در حداقل زمان ممکن می‌سازند. با توجه به اینکه دقت مردم نسبت به محیط اطراف کاهش می‌یابد، تفاوت یک سازمان موفق و ناموفق در رویکرد آن در بازاریابی وسیع آنلاین است. بازاریابی اینترنتی از چند روش امکان‌پذیر است. ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و موتورهای جست‌وجوگر سه روشی هستند که اغلب شرکت‌ها در تجارت اینترنتی خود از آن بهره می‌برند. کسب‌وکارهایی که در این سه روش برای بازاریابی اینترنتی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به صورتی مشخص و ملموس نتیجه مثبتی گرفته‌اند.

کنترل جزئیات بازاریابی اینترنتی

بازاریابی از طریق ایمیل مشتریان را قادر می‌سازد تا به‌راحتی از تخفیفات، رویدادها، تغییرات و دیگر اخبار مربوط به شرکت، آگاهی یابند. همچنین هنگامی که از این روش به عنوان ابزاری در جهت مدیریت رابطه با مشتریان یا ارباب رجوع استفاده می‌شود، بازاریاب می‌تواند براساس آمار، نتایج را بهتر تحلیل کند و کارآتر و مفیدتر بازار را هدف‌گذاری کرده و ایمیل‌های متناسب با مشتری ارسال کند.

رسانه‌های اجتماعی اطلاعات روز مربوط به سازمان را با روشی مناسب و در اسرع وقت ارائه می‌دهند. اخبار، معاملات، اطلاعات شرکت از طریق شبکه‌های اجتماعی خیلی سریع‌تر از روش‌های سنتی بازاریابی در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد. از این طریق با یک کلیک، اطلاعات متناسب با نیاز بازار هدف، در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. مصرف‌کنندگان در رسانه‌های اجتماعی می‌توانند با فرهنگ سازمانی شرکت‌ها نیز آشنا شوند. سازمان‌ها با اتکا بر ارزش‌های انسانی پایه‌های اعتماد را در میان عموم مشتریان پایه‌ریزی می‌کنند و مصرف‌کنندگان نیز به درک درستی از شرکت می‌رسند.

یکی از استراتژی‌های بی‌نقص جهت افزایش حجم بازدیدکنندگان از وب‌سایت صاحبان کسب‌وکار، موتورهای جست‌وجوگر است. اگر اطلاعات ارائه شده از تجارت و سازمان کامل و صحیح باشد، کلیدواژه‌های زیادی مربوط به سیستم وجود دارد که در این صورت موتورهای جست‌وجوگر، مانند گوگل، این واژه‌های کلیدی را با آنچه مطلوب جست‌وجوگر است تطبیق داده و جست‌وجوگر را به وب‌سایت سازمان هدایت می‌کنند. بدون کلیدواژه‌ها و دیگر عواملی که موتورهای جست‌وجوگر بر اساس آن تحلیل‌های لازم را به عمل آورند، سایت به همراه تمامی اطلاعات موجود بی اثر و بی‌فایده می‌شود. موارد زیر از مهم‌ترین دلایل بازاریابی آنلاین توسط صاحبان کسب‌وکار به شمار می‌رود:

بهتر دیده شدن: صرف عضویت در یکی از رسانه‌های اجتماعی و یا داشتن وب سایت کافی نیست. مصرف‌کنندگان انتظار دارند تا از طریق موتور‌های جست‌وجو گر به محتویات مورد نیاز و اطلاعات مربوط به بازارچه‌های اینترنتی دسترسی داشته باشند. اگر شرکت‌ها قصد دارند در جریان بازارهای اینترنتی باقی بمانند و سطح درآمدی خود را در این بازارها بالا نگاه دارند، نیاز دارند تا جزو اولین انتخاب‌های مشتریان آنلاین باشند.

مقالات و اتفاقات جالب، مورد علاقه مردم است. بنابراین اطلاعاتی که در قالب بسته‌های رسانه‌های اجتماعی به صورتی مختصر و مفید ارائه می‌شوند، نظر‌ها را جلب می‌کنند. در اولویت بودن انتخاب با استفاده از روش‌های درست و معنادار، سبب می‌شود تا نام تجاری شما در سطحی گسترده شناخته شود، حجم بازدید از وب سایت افزایش یابد و حتی می‌توان با افراد و مشتریان به صورت اختصاصی ارتباط بر قرار کرد.

جذب مشتریان بیشتر: ارائه اطلاعات در بازاریابی اینترنتی از دیدگاه مشتریان، بسیار جذاب و زیباتر به نظر می‌رسد در نتیجه مشتریان به درک بهتری می‌رسند و نکاتی که نیاز به ترمیم دارد به راحتی قابل تشخیص هستند. همچنین میزان تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی افزایش می‌یابد که این میزان، لزوما به حجم فروش ارتباطی ندارد، بلکه به تعداد بازدیدکنندگانی که از روش‌های درست جذب سایت می‌شوند، بستگی دارد.

بررسی تعداد بازدید‌ها یا مسیر‌هایی که بازدید کننده را به سایت شما می‌رساند، می‌تواند در بهینه‌سازی فرآیند بازاریابی اینترنتی، بسیار مفید باشد. انگیزه معاملات کوچک در سایت، همان تعاملات اندک با مشتریان است. با مطالعه مستمر و بلندمدت این رفتارها و انگیزه‌ها می‌توان به درآمد‌های مالی دست یافت.

افزایش سود: از نگاه آماری و احتمالات، با گستردگی مخاطبان، سود نیز افزایش می‌یابد. لازمه یافتن راه‌حلی مناسب جهت بازدید مصرف‌کنندگان از وب‌سایت، سرمایه‌گذاری است. با سرمایه‌گذاری صحیح، بازاریابی اینترنتی نه‌تنها ما را به انبوهی از مخاطبان، بلکه به درآمد بیشتر هدایت خواهد کرد. برای برخی از سایت‌های بازاریابی، بررسی بازگشت سرمایه بسیار چالش‌برانگیز است؛ زیرا در این مسیر با افزایش ارتباطات و سرمایه روبه‌رو خواهیم شد که همین امر نهایتا منجر به فروش یا مشارکت افراد می‌شود.

ارتباط بهتر از طریق رسانه‌های اجتماعی: شرکت‌ها به این باور رسیده‌اند که رسانه‌های اجتماعی، باعث شفافیت روابط و در نتیجه، قرار گرفتن کسب‌وکار در مسیر طبیعی و صحیح خود شده‌اند که در گذشته چنین چیزی در تجارت کمتر قابل مشاهده بود. بر این اساس همه سطوح کسب‌وکار، این قابلیت را دارند که در معرض دید مشتریان (اعم از مشتریان بالقوه یا بالفعل) قرار گیرند و مشتریان نیز اطلاعات مناسب را دریافت کنند. حتی وکلا هم در دعواها و بیانیه‌های خود از رسانه‌های اجتماعی بهره می‌برند. این رسانه‌ها به نوبه خود به بنگاه‌های اقتصادی نیز در جهت حفظ مشتریان قدیم و جذب مشتریان جدید کمک می‌کنند.

مکاتبات سریع‌تر: شکی نیست که بازاریابی اینترنتی بسیار سریع‌تر از نوع سنتی آن، پیغام‌های خود را به بازار هدف می‌رساند. هر چند که مجلات، روزنامه‌ها و دعوتنامه‌ها جایگاه خود را در اجتماع دارند، اما ارتباطات آنلاین سریع‌تر و موثرتر است. صدا، مهم‌ترین چیزی است که یک شرکت هنگام بازاریابی اینترنتی باید در نظر بگیرد. صدای شمرده و همچنین نام تجاری، منجر به حفظ جایگاه سازمان شده و اعتماد و اعتبار به ارمغان می‌آورد. در نتیجه، تاثیر ماندگاری بر کاربران اینترنتی می‌گذارد که در طول فرآیند بازاریابی، جذب وب‌سایت شده‌اند.