برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که رشدی سریع در فناوری اطلاعات امروزه داشته و سازمان‌ها را قادر می‌سازد که به سرعت به نیازهای مشتریان پاسخ گویند و بر فرصت‌های بازار سرمایه‌گذاری کنند. کتاب «برنامه‌ریزی منابع سازمانی؛ مفاهیم و کاربردها» به معرفی مفاهیم بنیادین ERP و معرفی بسته‌های موفق و شاخص ERP که سهم بزرگی از بازار این محصول در جهان را دارند می‌پردازد. معرفی مقولات مرتبط با ERP و جایگاه آن در گستره دانش مدیریت و فناوری اطلاعات، معرفی قابلیت‌های گوناگون بسته‌های نرم‌افزاری مختلف تولیدشده به‌وسیله شرکت‌های پیشرو در ارائه بسته‌های ERP از ویژگی‌های این کتاب است. این کتاب می‌تواند به‌عنوان یک منبع درسی برای دانشجویان مدیریت و راهنمایی برای مدیران جهت انتخاب آگاهانه‌تر بسته‌های ERP مورد استفاده قرار گیرد.

این مجموعه ترجمه ویرایش دوم کتاب Enterprise Resource Planning; Concepts and Practice است که نوبت بیست و یکم از چاپ خود در موسسه PHI۱ را می‌گذراند. این کتاب حاصل مطالعات و تجربیات کاربردی نویسندگان درباره سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) است و یکی از جامع‌ترین کتب در معرفی مفاهیم و راهکارهای نرم‌افزاری ERP به شمار می‌رود. این ویرایش بازنگری‌شده از کتاب «برنامه‌ریزی منابع سازمانی؛ مفاهیم و کاربردها» به رابطه مهندسی کسب‌وکار و پیوند آن با فناوری اطلاعات می‌پردازد. همچنین، نقش مشاوران فروشندگان و کاربران، فرآیند سفارشی‌سازی، روش‌شناسی پیاده‌سازی ERP را مورد بحث قرار می‌دهد و دستورالعمل‌هایی برای اجرای آن ارائه می‌کند.

مطالب زیر در این کتاب ارائه شده است:

فصل نخست به معرفی مفاهیم مرتبط با ERP و تبیین جایگاه آن در دانش مدیریت و کاربرد آن در سازمان‌ها و صنایع می‌پردازد. ارتباط ERP با مدیریت زنجیره تامین، جایگاه فناوری اطلاعات و مدیریت یکپارچه بر اطلاعات در این فصل تبیین می‌شود.

در فصل دوم به مهندسی کسب و کار و بازمهندسی فرآیندهای کسب‌وکار و ارتباط آن با ERP پرداخته می‌شود. مراحل ساخت سیستم‌های اطلاعات مدیریت، معرفی فرآیندهای کلیدی سازمان و فهرست موجودیت‌های تشکیل‌دهنده مدل‌های داده‌ای سازمان از دیگر مباحث مورد بحث در این فصل است.

فصل سوم مدلسازی سازمان را شرح می‌دهد و رابطه آن با ERP را مورد بررسی قرار می‌دهد. تبیین اجزای مدل کسب‌وکار و ارتباط بین مقولات BPR (مهندسی مجدد فرآیندها) و ERP در این فصل انجام می‌گیرد.

فصل چهارم به پیاده‌سازی ERP می‌پردازد. تذکر باید و نبایدها و ارائه یک دستورالعمل برای پیاده‌سازی ERP وجه تمایز این فصل است.

در فصل پنجم با تبیین مفاهیم رقابت در بازاریابی سعی شده است به مدیران در شرکت‌های ارائه‌کننده ERP کمک شود تا در بازاریابی و فروش محصولات خود با استفاده از این معیارها تصمیم‌گیری آگاهانه تری داشته باشند.

در فصل ششم به معرفی بسته‌های نرم‌افزاری مختلف ERP و قابلیت‌ها و اجزای آنها پرداخته می‌شود. در فصل هفتم راهبرد بازاریابی برای محصولات ERP تبیین شده است. تحلیل موقعیت سازمان در بازار، تدوین برنامه بازاریابی و فرآیند بازاریابی و فروش در این فصل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در فصل هشتم نمونه‌هایی از اجرای موفق ERP و دلایل اجرای آن در سازمان‌های موفق و علت انتخاب یک محصول ERP با توجه به نیازهای سازمان مقصد تبیین شده است. در انتهای کتاب، به مسائل مطرح شده در پایان هریک از فصول پاسخ‌هایی برای راهنمایی بیشتر دانشجویان و دیگر خوانندگان داده شده است تا به فهم بیشتر مطالب و حصول دیدگاه مشترک در میان خوانندگان کتاب کمک شود.

این کتاب می‌تواند به‌عنوان یک خودآموز برای علاقه‌مندان به سیستم‌های ERP و مدیران و دانش‌پژوهان جهت آموختن مفاهیم بنیادین مربوط به این مقوله و یک منبع درسی برای رشته‌های مرتبط (همچون مدیریت صنعتی، مدیریت فناوری اطلاعات، مهندسی صنایع و...) مورد استفاده دانشجویان قرار گیرد.مولفان ویژگی‌های زیر را برای کتاب خود برشمرده‌اند:

• مزایا و سیر تطور ERP را به زبانی ساده مورد بحث قرار می‌دهد.

• به فهم فرآیندهای ‌سازمانی‌ای که درپس یک سیستم اطلاعاتی مدیریت کسب‌وکار قرار دارند کمک می‌کند و به چگونگی تطابق ERP با مدل‌های کسب‌وکار می‌پردازد.

• نشان می‌دهد که یک سازمان چگونه با استفاده از ERP می‌تواند برنده سفارش‌ها در یک بازار رقابتی باشد.

• ویژگی‌های بسته‌های ERP موجود در بازار را بررسی و چند مطالعه موردی را درباره برخی شرکت‌های بزرگ که با موفقیت راهکارهای ERP را پیاده‌سازی کرده‌اند ارائه می‌کند.

• برای کمک بیشتر به دانشجویان و استادان، پاسخ‌هایی را در پایان کتاب به اغلب مسائل مطرح‌شده در پایان فصول می‌دهد.

درباره مولفان:

وینود کومار گارگ استاد موسسه مدیریت و پژوهش‌ S. P. Jain در بمبئی است. وی سال‌ها با سازمان‌های همچون

L& T، NITIE، Lupin Laboratories و Rolta همکاری کرده و ۲۵ سال تجربه در زمینه فناوری اطلاعات، مدیریت و بازمهندسی کسب‌وکار دارد. وی در پروژه‌های بسیاری با بانک جهانی همکاری داشته است.

ان. کی. ونکیتاکریشنان مدیر ارشد یک شرکت نرم‌افزاری پیشرو در بمبئی هند است. وی چندین سال تجربه در بازاریابی محصولات SAP برای شرکت‌های معتبر دارد.

کتاب برنامه‌ریزی منابع سازمانی: مفاهیم و کاربردها در ۲۳۰ صفحه با قیمت ۱۷۵۰۰۰ ریال با ترجمه دکتر عادل آذر و محمدجعفر نظری به همت انتشارات مهربان

(www.mehrabanpub.com) منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

پاورقی:

۱- Prentice Hall of India