محاسبات ابری قواعد را تغییر می‌دهند

مترجم: فریبا ولیزاده منبع: Accenture.com تحقیقات شرکت Accenture که در زمینه مشاوره در زمینه مدیریت جهانی، ارائه خدمات الکترونیکی و برون سپاری عملیات‌ها فعالیت می‌کند، نشان می‌دهداغلب شرکت‌های نفتی در حال ارزیابی خطرات و مزایای کاربرد محاسبات ابری «Cloud Computing» (فناوری که به شما اجازه می‌دهد به تمام برنامه‌های کاربردی و اسناد خود، از هر جایی از دنیا دسترسی پیدا کنید و شما را از گرفتاری‌های استفاده از کامپیوترهای دسک‌تاپ رهایی می‌بخشد و به شما کمک می‌کند با دیگران همکاری کنید) هستند و قدم‌های مهمی در خصوص مجازی‌سازی زیرساخت‌های داخلی خود برداشته‌اند. اما اغلب این شرکت‌ها باید نسبت به پیاده سازی سیستم‌های نظارتی تمام اتوماتیک که امکان بهره‌مندی بیشتر از مزایای محاسبات ابری را فراهم می‌کنند، اقدام کنند. در سال‌های آتی تاثیرات کاربرد محاسبات ابری درصنعت نفت و گاز با توجه به فراگیری سه گرایش جدید چندین برابر خواهد شد: پویایی سازمان، همگرایی IT و فناوری‌های اجرایی و تحلیل‌های بسیار پیچیده اطلاعاتی.

این سه زمامدار تکنولوژی به طرز چشمگیری در تغییر روش‌های کسب وکار و تعامل و رقابت در حوزه نفت و گاز و حتی صنایع دیگر موفق بوده‌اند. به عنوان بخشی از تلاش‌های ورود به دنیای محاسبات ابری، شرکت‌ها و سازمان‌های بسیاری در حال بررسی پیاده‌سازی سیستم‌های ابر عمومی در بخش‌های غیربحرانی سازمان نظیر بخش پژوهش و توسعه هستند. همچنین بررسی سیستم‌های پشتیبانی فاقد اطلاعات حساس و امنیتی آغاز شده است و بسیاری از این شرکت‌ها توانسته‌اند پست الکترونیکی و برنامه‌های کاربردی شخصی کارکنان را به پلت‌فرم‌های مبتنی بر ابر انتقال دهند. با این حال، برخی از سازمان‌ها هنوز تمایل چندانی نسبت به سپردن بخش‌هایی نظیر برنامه‌های کاربردی کسب وکار و سیستم‌های تعمیر و نگهداری به پلت‌فرم‌های ابری ندارند.

در ارزیابی توان محاسبات ابری در بخش انرژی، درک تمایز موجود بین کاربردهای داخلی و خارجی آن از نکات مهم تلقی می‌شود. از مزایای کاربرد داخلی محاسبات ابری می‌توان به پیشرفت‌هایی در تعاملات داخلی، انعطاف‌پذیری بیشتر و کاهش هزینه‌ها از طریق مجازی‌سازی اشاره کرد. در مقایسه، کاربرد محاسبات ابری در خارج از سازمان مزایای به مراتب بیشتری برای صنعت به ارمغان می‌آورد که از جمله می‌توان به چالش کشیده شدن و تغییر مدل‌های کسب وکار اشاره کرد.

چگونه محاسبات ابری قواعد بازی حوزه انرژی را تغییر می‌دهند؟

همان‌طور که شکل زیر نشان می‌دهد ویژگی‌های ذاتی محاسبات ابری (ستون چپ) که به‌طور مستقیم پنج عامل مهم را هدف قرار داده‌اند از جمله محرک‌های تغییر در این صنعت هستند و با فراهم کردن پلت‌فرم‌های کارآمد امکان بهبود عملکرد و رشد را در آینده برای این شرکت‌ها فراهم می‌کنند. این عوامل به‌طور اساسی قواعد بازی صنعت انرژی را در سال‌های آتی به کلی تغییر خواهند داد. در هر یک از این ۵مولفه اشاره شده فرصت خاصی نهفته است که در کوتاه‌مدت به‌منظور ورود به دنیای محاسبات ابری قابل کشف هستند.

۱. محاسبات ابری و داده

محاسبات ابری، دسترسی به داده‌های جدید و بی‌درنگ و همچنین تحلیل‌پذیری قابل توجهی برای فعالان حوزه نفت و گاز فراهم می‌کنند. تحلیل‌های پیشرفته به واسطه پردازش‌های فوق‌العاده قدرتمند مبتنی بر ابر ارزش اجرایی و مالی نهفته در داده‌های حجیم را قابل درک و بهره‌برداری می‌کنند.

وجود چنین نگرش‌هایی حاکی از اهمیت مدیریت و استفاده از داده‌های حجیم در صنعت نفت و گاز است. بنابراین استفاده از استراتژی ابر به‌منظور کاهش چرخه فرآیندهای کسب‌وکار در این حوزه اهمیت خاصی پیدا می‌کند. محاسبات ابری فرآیندهای مقرون به صرفه‌ای در حوزه انرژی فراهم می‌کند و مقیاس‌پذیری حاصل از آن امکان مدیریت پیچیدگی‌ها و فشارهای روزافزون را فراهم می‌آورد.

فعالان صنعت نفت و گاز استفاده از قدرت مافوق محاسباتی، ظرفیت ابر و تحلیل‌های آن را آغاز کرده‌اند. به این ترتیب بدون انجام سرمایه‌گذاری‌های هنگفت به‌منظور تهیه سیستم‌های IT، به عملکرد و تولید بهتری دست پیدا کرده‌اند. شرکت نفتی شل با استفاده از سیستم‌های ابری، اقدام به مدیریت و تحلیل حجم گسترده‌ای از داده‌های زمین‌شناسی می‌کند که با استفاده از حسگر‌های لرزه‌نگاری فوق‌العاده حساس که به موجب قراردادی توسط شرکت Hewlett-Packard کارگذاشته شده‌اند، انجام می‌گیرد. این حسگرها شل را در شناسایی و استخراج نفت از چاه‌هایی که ادعا می‌شد نفتی ندارند یا در مناطقی که پیشتر عاری از نفت تلقی می‌شد، به‌کار می‌گیرد. مهندسان حفاری و زمین شناسی شرکت شل از محاسبات ابری در تجزیه و تحلیل، نظارت بر ظرفیت پردازش و پیاده‌سازی مدل‌های تحلیلی براساس پرداخت به ازای مصرف استفاده می‌کنند.

استفاده از محاسبات ابری زمان انجام پردازش‌ها را به طرز چشمگیری کاهش داده است، به طوری که پردازش‌هایی که در مدت یکسال انجام می‌گرفته‌اند اکنون به مدد محاسبات ابری، در ۳۰ روز انجام می‌شوند.

معتقدیم با گذر زمان قدرت و ظرفیت محاسبات ابری، صنعت نفت و گاز را در مدیریت و استفاده از ارزش‌های داده‌های حجیم یاری خواهد رساند. به باور ما شرکت‌های پیشرو در این صنعت به‌زودی قادر خواهند بود توانمندی‌های خود را در این حوزه به فروش بگذارند.

۲. محاسبات ابری، همکاری و تعامل

با استفاده از محاسبات ابری شرکت‌های نفتی در سراسر جهان به‌طور یکپارچه دسترسی جهانی به اطلاعات خواهند داشت و ابزارهای جدیدی نظیر شبکه‌های اجتماعی و ویدئو کنفرانس‌های آنلاین کم‌هزینه قدم به دنیای آنان خواهند نهاد. چنین پیشرفت‌هایی توانایی تعامل این شرکت‌ها را در سطوح مختلف افزایش خواهد داد.

شرکت‌ها و سازمان‌هایی که از تکنولوژی ابر به صورت استراتژیک استفاده می‌کنند می‌توانند با استفاده از زیرساخت‌ها و برنامه‌های کاربردی فرآیند سرمایه‌گذاری‌های مشترک، ادغام‌ها و فروش سرمایه را سریعتر از روش‌های قدیمی انجام دهند. محاسبات ابری امکان ارزیابی سریعتر و کم هزینه سرمایه‌ها را نیز فراهم می‌کند. علاوه‌بر این، ایجاد امکان به اشتراک‌گذاری داده‌ها در میان شرکت‌های مختلف و پیمانکاران منجر به بهینه سازی سرعت تولید می‌شود.

یکی از بهترین نمونه‌های تعامل و همکاری از طریق ابر، پروژه اخیر نفتی شرکت استرالیایی است که بخش‌های مختلف آن از طریق برنامه کاربردی SaaS در اختیار ۲۳۵۰ کاربر در ۸۹ شرکت مختلف قرار دارد. تعداد نامه‌های الکترونیک ارسال شده در طول اجرای پروژه بالغ بر ۵۳۱۶۰۰ بوده و این پلت‌فرم موفق به مدیریت داده‌ای به حجم ۳۶۸ گیگابایت بوده است.

به باور ما تعامل به واسطه محاسبات ابری در سراسر اکوسیستم پروژه در طول زمان به هنجاری تبدیل خواهد شد و منعکس‌کننده هزینه ها، میزان انعطاف‌پذیری و سرعت پیشرفت پروژه خواهد بود. شرکت‌های نفتی در سال‌های آتی از محاسبات ابری به‌طور گسترده‌تر و در تمامی بخش‌های عملیاتی خود استفاده خواهند کرد. این تغییر هم‌اکنون در تعاملات داخلی سازمان نظیر ارسال نامه‌های الکترونیک قابل مشاهده است. محاسبات ابری در آینده به پیش نیاز برنامه‌های اصلی این صنعت تبدیل خواهد شد. تعامل از طریق ابر به شرکت‌های نفتی کمک خواهد کرد تا داده‌های مختلف و مقررات امنیتی و حریم خصوصی را به راحتی در سراسر جهان مدیریت کنند.

۳. محاسبات ابری و عملیات تولید

پلت‌فرم‌های مبتنی بر محاسبات ابری سازمان‌های حوزه انرژی را در مدیریت موثر هزینه در بخش‌های مختلف یاری می‌رسانند و علاوه‌بر این افزایش سرعت فرآیندها از طریق دسترسی مقرون به صرفه به برنامه‌های کاربردی در حال ظهور امکان‌پذیر می‌شود. نمونه‌های بسیاری از کاربرد محاسبات ابری در صنعت انرژی وجود دارد. شرکت بین‌المللی

Talisman Energyبه تازگی اقدام به راه‌اندازی یک مرکز عملیاتی زمان حقیقی با استفاده از پردازش ابری و میزبانی از راه دور به‌منظور مدیریت و نظارت بر عملیات و فرآیندها کرده است. ادعا‌ها حاکی از صرفه‌جویی ۳۰ الی ۴۰ میلیون دلاری Talisman Energy به واسطه کاربرد این سیستم فقط در سال اول است. علاوه‌بر این، ارتقای تعامل و همکاری بین حوزه‌های زمین شناسی و مهندسی نیز از تغییرات چشمگیر این استراتژی ذکر شده است. در بخش‌هایی که سرعت ورود به بازار از جمله نکات کلیدی است استفاده از چنین سیستم‌های مجازی برای مهندسان و محققان بسیار مهم است.

سازمان‌ها و شرکت‌هایی که اکنون به دنبال استفاده از سیستم‌ها و پلت‌فرم‌های Saas «همیشه سبز» و قابل ارتقا هستند، در آینده‌ای نزدیک قادر خواهند بود در حوزه‌های مختلف نظیر منابع انسانی، فروش، ارتباط با مشتری و امور مالی با هدف مدیریت مقرون به صرفه از این سرویس‌ها استفاده کنند. کنترل و نظارت بر عملکرد به صورت از راه دور و سرویس‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری از جمله سرویس‌های ابری محتمل هستند که مدیران را در مدیریت و نظارت مستمر یاری خواهند رساند. با وجود چنین سرویس‌هایی استراتژی محاسبات ابری به‌زودی تبدیل به یکی از مهم‌ترین بخش‌های فناوری برای سازمان‌هایی خواهد شد که هم‌اکنون برنامه‌ای برای پیاده سازی استراتژی ابری در نظر ندارند.

۴. محاسبات ابری و مشارکت مشتریان

شرکت‌های نفتی مدتی است که فعالیت خوبی در رسانه‌های اجتماعی که ابزار خوبی برای ارتباط با مشتری هستند، داشته‌اند. نمونه بارز استفاده Accenture از محاسبات ابری در ایجاد پلت‌فرم رسانه‌ای اجتماعی بود که برای تیم Green Guardians و با هدف شرکت در Shell Eco-marathon Challenge طراحی شده بود. برنامه این مسابقه به دنبال تعهد شرکت شل نسبت به مقابله با عوامل تغییرات آب وهوایی و کاهش ذخایر نفتی تهیه شده بود و این مسابقه دانش‌آموزان و دانشجویان سراسر جهان را به طراحی و ساخت وسایل نقلیه‌ای با مصرف کمتر سوخت تشویق می‌کرد. تیمی از آزمایشگاه تکنولوژی Accenture در خصوص استفاده از پردازش‌های ابری و کاهش هزینه‌ها و افزایش عملکرد، همکاری‌هایی داشت. هدف استفاده از پردازش‌های ابری در طول سه روز اجرای مسابقه برای رسیدگی و کنترل سایت تیم Green Guardians در ساعات اوج ترافیک برگزاری مسابقه بود.

با وجود چنین موفقیت‌هایی روشن است که شرکت‌های حوزه انرژی روزبه‌روز نسبت به استفاده از سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری و رسانه‌های اجتماعی مبتنی بر محاسبات ابری ترغیب خواهند شد. کاربرد شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر ابر به‌ویژه در ایجاد برند‌های حامی فعالیت‌های «سبز و پاک» تاثیرگذار تر خواهند بود. توانایی استفاده از رسانه‌های اجتماعی به عنوان ابزار برندسازی اهمیت ویژه‌ای پیدا خواهد کرد و ورود به چنین دنیایی شرکت‌های حوزه انرژی را قادر به تعامل با فعالان محیط‌زیست و همچنین فعالان اجتماعی خواهد کرد.

۵. محاسبات ابری، انرژی‌های نو، محیط و بهداشت

کاربرد محاسبات ابری در حوزه انرژی تاثیرات محیطی فعالیت‌های حوزه انرژی را بهبود می‌بخشد. مزایای زیست محیطی ابر همچنین در فرآیندهایی نظیر hydrofracking که نشانی از انطباق فرآیندهای شرکت با قوانین زیست محیطی در قالب اطمینان از کیفیت آب آشامیدنی و عدم انتشار گازها و هوای آلوده است، نیز قابل کاربرد است. فعالان صنعت از فناوری‌های ابری در مسیر بهبود سرعت و مسوولیت‌پذیری در مدیریت سیستم‌های اصلی عملیات‌های مهندسی استفاده می‌کنند. این تعهد اغلب شامل استفاده از ترکیبی از ابر با تکنولوژی‌های موبایلی برای کمک به بهبود کارکرد تجهیزات از راه دور و مدیریت بهتر دارایی‌های سازمانی و کاهش اتلاف منابع می‌شود.

در کنار تمامی مزایای مذکور محاسبات ابری شرکت‌های انرژی را در محدود کردن اثرات زیست‌محیطی و کاهش میزان مصرف انرژی یاری می‌رساند. این تلاش‌ها شامل تحقق مجازی‌سازی و تحکیم زیرساخت‌ها و ارائه برنامه‌های کاربردی و فرآیندها در قالب سرویس‌های مختلف به‌منظور کاهش مصرف انرژی، هزینه‌ها و افزایش فرصت‌های شغلی است.

محاسبات ابری قواعد را تغییر می‌دهند