مترجم: میثاق شمشیری منبع:Stanford کارآموزان برای ورود به دنیای کار، نیاز به یک خوش آمدگویی خوب و همچنین محیط کاری مناسبی دارند که در آنجا احساس کنند از آنها حمایت می‌شود. دوره‌های کارآموزی، یک راه بسیار خوب برای کارفرمایان است؛ چرا که هم می‌توانند به جامعه منطقه خود خدمت کنند و هم اینکه استعدادهای جدیدی را پرورش دهند. اولیویا هیل، رییس منابع انسانی در انجمن کاردانان حسابداری (AAT)، معتقد است که مجموعه‌ای از نکات کلیدی را در این زمینه باید مدنظر داشت. انجمن کاردانان حسابداری، به عنوان یک عنصر مهم در عرصه آموزش و پرورش، با کارفرما‌های بزرگ و کوچک زیادی کار کرده که دوره‌های کار آموزی زیادی را به عهده گرفته و دریافته که آموزش در هر کسب‌وکاری از اهمیت بالایی برخوردار است. در سال ۲۰۱۰ به این نتیجه رسیدیم که اکنون زمان عمل به مواردی است که ما آنها را به دیگران موعظه می‌کردیم و بر آن شدیم که خودمان برنامه‌ای را برای دوره کارآموزی آغاز کنیم.

انگیزه‌های ما دو هدف را دنبال می‌کرد. اول خدمت به افراد منطقه و دوم کشف استعداد‌هایی که در رده سنی فارغ‌التحصیلی قرار دارند. این تصمیم، کار ساده‌ای نبود؛ ولی پس از دو سال، اکنون ما به برنامه‌ای دست پیدا کرده‌ایم که برای ما

نتیجه بخش بوده است. در اینجا گلچینی از موارد مهم که در آموزش یک کارآموز برای ورود به زندگی کاری او موثر است، بیان می‌شود:

۱) همه باید دست به کار شوند

زمان و تلاش سرمایه‌گذاری شده باید از طرف کل سازمان باشد، نه فقط از طرف مربی کارآموز. این مورد از الزامات امر است. کارآموزان برای ورود به دنیای کار، نیاز به یک خوش‌آمدگویی خوب و همچنین محیط مناسبی دارند که در آن احساس کنند از آنها حمایت می‌شود.

۲) کسب اعتماد

ما به سرعت به این موضوع دست یافتیم که یک «رفیق کاری» برای یک کارآموز بسیار با ارزش است. رفیق کاری به کسی گفته می‌شود که کارآموز به او اعتماد داشته و بتواند تمام سوالات یا مواردی را که در ذهن دارد با او در میان گذارد. با رشد این رابطه کارآموز هم اعتماد بیشتری به دست می‌آورد.

۳) ارتباط خوب میان کارآموز و آموزش دهنده

آموزش، برای نتیجه دادن برنامه کارآموزی بسیار مهم است و برای اینکه کارآموز بتواند خود را به خوبی با کاری که می‌خواهد به عهده بگیرد آماده سازد، به آموزش نیاز دارد.

یک رابطه خوب میان کارآموز و کسی که آموزش وی را بر عهده دارد می‌تواند ضامن گیرایی خوب کارآموز در مرحله آموزش باشد و همچنین این آموزش‌ها باید بتواند مکمل خوبی برای آموخته‌های تحصیلی کارآموز باشد تا او را به خوبی وارد دنیای کار کند.

۴) توجه به میزان کیفیت دوره کارآموزی

در نظر داشته باشید که نه تنها رابطه خوب در دوره کارآموزی بسیار حائز اهمیت است، بلکه در کنار آن کیفیت کسب شده از طرف کارآموز هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

سعی کنید تا از تمام جنبه‌های صلاحیت کارآموز، توسط سنجش‌‌های مختلف او آگاه باشید.

به عنوان یک استخدام‌کننده، به کارآموز خود کمک کنید که در دنیای کاری خود به سیاحت بپردازد. در رابطه با موقعیت‌های شغلی مختلف، چه در سازمان خود و چه در دیگر سازمان‌ها با او صادق باشید.

۵) شکیبا باشید

برای اینکه یک کارآموز برای کار شما ارزش قائل شود به زمان زیادی نیاز دارید. درک این مطلب برای کارآموز و افرادی که برای یک تیم بزرگ‌تر کار می‌کنند نیاز به تلاش و

زمان دارد.

نکته مهم این است که کارآموز بداند چه چیزی از او انتظار می‌رود و دیگر اینکه از یک زمان به بعد نیاز به پاسخگو بودن و مسوولیت‌پذیری دارد.

۶)باز خورد نشان داده و تحسین کنید

معمولا چون محیط کاری برای تازه کار‌ها جدید است، آنها تقریبا ساکت هستند و برای شروع کمی خجالتی ظاهر می‌شوند. ما دریافتیم که یک تشکر کوتاه مانند «متشکرم» یا «بسیار خوب» می‌تواند معجزه‌گر باشد؛ اما نکته‌ای که به همان اندازه اهمیت دارد این است که کارآموز‌ها می‌توانند از اشتباهات خود درس گرفته و به طور خودجوش شروع به اصلاح ایرادهای خود کنند.

۷) مدیریت زمان

وقتی کارآموز نزد شماست، برخی مواقع ممکن است که به راحتی فراموش کنید که آنها در یک دوره کارآموزی هستند و در عین حال هم مشغول درس و هم مشغول کارند.

شما باید از این موضوع اطمینان حاصل کنید که آنها به اندازه کافی برای درس خود زمان می‌گذارند که از پس امتحاناتشان بر بیایند. شما باید مطمئن شوید که تعادلی میان زمان درس و کار آنها وجود دارد.

۸) یک برنامه احتمالاتی پیش رو داشته باشید

اگر شما ارتباط خوبی با کارآموزان خود دارید، باید مسائلی را که ممکن است پیش آید، حدس بزنید. به هر حال باید قسمت‌هایی از مسائل حتی اگر ناخوشایند هم باشد گفته شوند. یک برنامه تعیین کیفیت دوره کارآموزی کار بسیار مشکلی است. اگر فکر می‌کنید که ممکن است قسمتی از کار آن طور که باید پیش نرود، بهتر است هر دو طرف از این موضوع مطلع باشند.

۹) نگاهی هم به آینده داشته باشید

به عنوان یک استخدام‌کننده، به کارآموز خود کمک کنید که در دنیای کاری خود به سیاحت بپردازد. در رابطه با موقعیت‌های شغلی مختلف، چه در سازمان خود و چه در دیگر سازمان‌ها با او صادق باشید.

۱۰) افزایش تجربه

هدف ما شامل تحریک کارآموزان برای دیدن و تجربه کردن قسمت‌های مختلف سازمان برای کسب احساس مسوولیت نسبت به کارهای مختلف است.

آنها قبل از آنکه با یک تیم به صورت دائمی شروع به کار کنند برای یک دوره دو هفته‌ای با آنها همکاری می‌کنند. این روش را مد نظر قرار دهید و به کارآموزان خود اجازه دهید تا زمینه‌های مختلف را امتحان کنند و مهارت‌های خود را در رشته‌های مختلف توسعه دهند.