بخش دوم

سوابق کسب‌وکار

ذکر سوابق کسب‌وکار تنها زمانی ضروری خواهد بود که یک کسب‌وکار در جریان در معرض فروش باشد یا یک بنگاه فعال قصد توسعه یا تغییر مسیر عمده‌ای از فعالیت‌هایش را داشته باشد. در این بخش، تاریخ آغاز فعالیت کسب‌وکار (در مورد شرکت‌های با مسوولیت محدود، این زمان معمولا تاریخ تشکیل است) و رخدادهای مهم اخیر در تاریخچه کسب‌وکار ذکر می‌شود. به علاوه، متن سوابق کسب‌وکار در برگیرنده آخرین حساب‌ها و نکاتی درباره وضعیت مالی فعلی کسب‌وکار است برای پروژه‌های بزرگ‌تر احتمالا حساب‌های سه سال آخر بنگاه موردنیاز است.

تحقیق بازار

در اغلب موارد این بخش بسیار مهم از طرح تجاری باید حداقل یک صفحه و برای پروژه‌های بزرگ‌تر بسیار بیش از این مقدار را به خود اختصاص دهد. این قسمت از طرح خلاصه‌ای از یافته‌های تحقیق بازار (شامل مشتریان هدف، اندازه بازار و همه پیش‌بینی‌هایی که در مورد آن دارید)، میزان حساسیت بازار به قیمت و توصیف رقبا همراه با نقاط قوت و ضعف آنها را در بردارد. ویژگی‌های سیاست قیمت‌‌گذاری را می‌توان در قسمت تامین مالی در صفحات بعد گنجاند.

در پروژه‌های بزرگ‌تر، وجود یک گزارش مستقل تحقیق بازار موجب اعتبار بخشیدن به طرح خواهد شد. این گزارش به طرح تجاری ضمیمه و در متن به‌عنوان یک بخش ضروری از آن یاد می‌شود.

تبلیغ و ترویج

جزئیات اقدامات برنامه ریزی شده برای تبلیغ و ترویج و ذکر هزینه‌ها این بخش را تشکیل می‌دهند. در بعضی از موارد این بخش یک صفحه یا بیشتر از یک صفحه را به خود اختصاص می‌دهد.

محل کسب

این بخش با بیان نوع محل موردنیاز (دفتر، فروشگاه، واحد صنعتی و غیره) و مساحت زیربنا شروع می‌شود. همچنین، موقعیت مکانی و موارد دیگری مانند محوطه بزرگ ویژه بارگیری در این بخش ذکر می‌شوند. اگر محل کسب از قبل تعیین شده، باید در طرح به این نکته اشاره کرد. همچنین باید مشخص شود که آیا محل کسب خریداری می‌شود یا استیجاری است. طول مدت اجاره، تاریخ اجاره بعدی، گزارش‌های مالیاتی (اگر اطلاعی از آن دارید) و اینکه آیا حق بیمه ساختمان در اجاره گنجانده شده است یا خیر نیز از جمله مواردی هستند که باید قید شوند.

کارکنان

در این بخش شرایط مالک / مالکین یا مدیر / مدیران ذکر می‌شود و جزئیات سن، صلاحیت‌ها، دارایی‌های شخصی (معمولا مالکیت اماکن)، رابط‌های تجاری دیگر و از همه مهم‌تر هرگونه تجربه مرتبط این افراد مشخص می‌شود.

برای پروژه‌های مهم، ضمیمه کردن سوابق کامل شغلی این افراد ضروری است. طرح باید تعداد کارکنان موردنیاز نیمه‌وقت یا تمام وقت خود برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار و همچنین امکان افزایش این افراد در آینده را مشخص کند. به علاوه، مهارت‌های موردنیاز، دستمزد احتمالی و آموزش‌های لازم برای این افراد نیز باید ذکر شوند. در بعضی پروژه‌ها در این بخش به پیشرفت‌های مرحله به مرحله همزمان با توسعه و گسترش کسب و کار نیز اشاره می‌شود.

تجهیزات و وسایل نقلیه

این بخش درباره تجهیزات موردنیاز برای اداره کسب و کار،خرید فوری یا اجاره آنها و دست دوم یا نو بودن تجهیزات خریداری شده بحث می‌کند. همچنین، می‌توان عرضه‌کنندگان تجهیزات را نیز معرفی کرد. به ویژه در صورتی که تجهیزات گران‌‌قیمت یا متعدد باشند، فهرست کردن آنها در بخش ضمائم طرح مفید خواهد بود. نیازمندی‌های مربوط به حمل و نقل هم باید در این بخش ذکر شوند، زیرا یک کامیون یا اتومبیل سواری معمولا بخش مهمی از هزینه‌های اولیه و جاری یک پروژه را به خود اختصاص می‌دهند. در صورت نیاز به نوع وسیله نقلیه، نقش آن در کسب و کار، چگونگی تامین هزینه خرید و مسافتی که احتمالا در سال خواهد پیمود اشاره کنید.

عرضه‌کنندگان (و پیمانکاران فرعی)

بسیاری از کسب و کارها برای تامین مواد خام، کالا، قطعات یا خدمات به کسب و کارهای دیگر وابسته‌اند. هرگونه اشکال در تامین این نیازها ممکن است منجر به بروز فاجعه شود. مراقب «تک منبع بودن»- یعنی وابستگی شدید به یک عرضه‌کننده- باشید. این بخش از طرح تجاری شامل مطالبی درباره عرضه‌کنندگان و پیمانکاران فرعی (که مالک قصد استفاده از آنها را دارد) و نکاتی درباره بحث‌ها و مکاتباتی که با آنها انجام شده یا می‌شود خواهد بود.

جنبه‌های قانونی

در این بخش به قوانین و مقرراتی که می‌توانند روی کسب‌وکارشما تاثیر قابل توجهی داشته باشند، اشاره می‌شود. اگر به مجوز نیاز دارید لازم است منبع صادرکننده مجوز، هزینه، تاخیر احتمالی و ملاک‌هایی که باید رعایت شوند را ذکر کنید. همچنین، باید به هرگونه تاخیر احتمالی و مذاکرات با مسوولان ذی‌ربط شهرداری برای تعیین وقت ملاقات نیز اشاره کرد.

کلیه زمانبندی‌های پیش‌بینی شده، به ویژه جنبه‌های وابسته به زمان یا مواردی که زمان در آنها از اهمیت حیاتی برخوردار است باید ذکر شوند. به عنوان مثال، شاید تولیدکننده‌ای قصد داشته باشد در یک نمایشگاه مهم محصولی را به بازار معرفی کند. در این مورد، تاریخ برپایی نمایشگاه باید ذکر شود.

منبع: کتاب راه‌اندازی و توسعه کسب وکار

ترجمه : محمود امینی