خیّری که کارمندانش را به خودکشی وامی‌دارد

الهام جوادی

تری گو، میلیاردری تایوانی است که هدایت شرکت هون‌های پرسیژن را برعهده دارد. وی با ثروت ۵/۵ میلیارد دلار صدوسی‌وششمین میلیاردر جهان در سال ۲۰۱۰ است. شرکت هون‌های پرسیژن یک شرکت تولیدکننده الکترونیکی است که در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های طراحی، آزمون، تولید، توزیع و خدمات پس از فروش قطعات الکترونیک و مونتاژ قطعات برای تولیدکنندگان تجهیزات الکترونیکی در جهان به شمار می‌رود. این شرکت در کشورهای مختلف جهان کارخانه‌هایی دارد. بزرگ‌ترین کارخانه صادرکننده این شرکت در چین قرار دارد.

تری تای- مینگ‌گو در ۸ اکتبر سال ۱۹۵۰ در شهر تایپی کاونتی در شمال تایوان متولد شد. خانواده او قبل از اینکه در سال ۱۹۴۹ به تایوان مهاجرت کنند، در استان شانکسی در چین زندگی می‌کردند. تری بزرگ‌ترین فرزند خانواده بود؛ پدرش یک پلیس بود، اما از آن جایی که نمی‌توانست خرج خانواده را تامین کند در مشاغل مختلفی در کارخانه لاستیک، شرکت داروسازی‌ و کارخانه آسیاب مشغول به کار شد. او از کالج ماریتمیم در تایپی فارغ‌التحصیل شد.

تری گو شرکت خود را در سال ۱۹۷۴ با سرمایه ۷۵۰۰ دلار و تنها ۱۰ کارگر تاسیس کرد. شرکت او در آن زمان برای دستگاه‌های تلویزیون قطعات پلاستیکی تولید می‌کرد. شرکت گو در سال ۱۹۸۲ به هون‌های پرسیژن تغییر نام پیدا کرد. گو در سال ۱۹۸۸ کارخانه خود را در شنژن در چین تاسیس کرد. این کارخانه همچنان بزرگ‌ترین کارخانه او باقی مانده است.

شرکت هون‌های پرسیژن در حال حاضر بیشتر با نام تجاری خود، گروه فاکسکان که قطعاتی برای شرکت‌های معروفی چون اپل، نینتندو و نوکیا تولید می‌کند، شناخته می‌شود. شرکت بین‌المللی فاکسکان یک زیرمجموعه چندملیتی از شرکت هون‌های پرسیژن است. درآمد این شرکت در سال ۲۰۰۹ بیش از ۸/۶۱ میلیارد دلار و درآمد خالص آن در حدود ۷۴/۱ میلیارد دلار برآورد شده بود. کارکنان این شرکت در سال ۲۰۱۰ بیش از ۹۲۰ هزار نفر بودند. فاکسکان در ابتدا تنها نام تجاری شرکت هون‌های بود؛ اما در سال ۲۰۰۰ تبدیل به یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت شد.

تری گو در حال حاضر مالک ۳۰ درصد از سهام شرکت هون‌های پرسیژن و رییس آن است. مدل مدیریتی گو همواره بسیار بحث برانگیز بوده است. برای مثال گزارش‌ها حاکی از آن است که کارگران او اجازه صحبت با یکدیگر را ندارند، ساعات کاری زیاد بوده و بین کارکنان چینی و تایوانی تبعیض گذاشته می‌شود. در سال ۲۰۱۰ نیز ۱۱ نفر از کارکنان شرکت گو اقدام به خودکشی کردند که در پی آن فاکسکان به میزان زیادی دستمزد کارکنان خود به‌ویژه در کارخانه شرکت در شنژن را افزایش داده و برای جلوگیری از خودکشی در برخی از تاسیسات خود تمهیداتی اندیشیده است.

تری گو سال گذشته پس از مرگ همسرش مجددا ازدواج کرد. وی سه فرزند دارد و در حال حاضر ساکن تایپی است. تری‌گو در سال ۲۰۰۰ به همراه همسر اولش یک سازمان تحصیلی خیریه تاسیس کرد. او قصد دارد یک سوم از ثروت خود را به خیریه ببخشد.