امپراتور کارآفرینی(20)

نویسنده: پیتر جونز

مترجم: غلامرضا کیامهر

۱ - یک تصمیم آن بود که چند ماهی نزد پدر و مادرم زندگی ‌کنم و دوباره در همان حالت افلاس و بی‌پولی و در شرایط نامساعد روحی کسب‌وکار دیگری را برای خود راه بیاندازم. ۲ - تصمیم دوم می‌توانست پذیرش واقعیت شکست و پیدا کردن یک کار تمام وقت به منظور کسب درآمد کافی برای تامین هزینه نگهداری فرزندانم و پس‌انداز کردن مقدار کافی پول برای فعال کردن دوباره شرکتم باشد.

زمان برای اجرای تصمیم اول به هیچ وجه مساعد نبود و به همین سبب تصمیم گرفتم تصمیم دوم را عملی کنم. چنین نیز کردم و بعد از دو سال کار تمام وقت در یک شرکت توانستم پول کافی برای از سرگیری کسب‌وکار متعلق به خودم پس‌انداز کنم. آن تجربه ارزشمند به من آموخت که انتخاب زمان مناسب، نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در موفقیت هر کسب‌وکاری دارد. من با پذیرش اشتباهی که مرتکب شده بودم، این بار با آرامش خاطر و با چشمانی باز اقدام به برنامه‌ریزی برای شروع کسب‌وکار تازه کردم. حالا هم شرایط مساعد بود و هم من مهارت‌های تازه‌ای کسب کرده بودم.

همان‌طور که در بخش‌های گذشته این کتاب از نظرتان گذشت، در سال ۱۹۹۸ من در حوزه مخابرات و ارتباطات فعالیت خود را آغاز کردم. فعالیتی که سرچشمه خوشبختی‌ها و موفقیت‌های بزرگ برای من بود. در این دوره از فعالیت‌ها، من اطمینان داشتم که در انتخاب زمان مناسب اشتباه نکرده‌ام. یک دلیل دیگر موفقیت من، درسی بود که از بازخوردها (شکست‌های) کسب‌وکار گذشته گرفته بودم و معنی واقعی رقابت و بازار را درک می‌کردم. حالا من هم سر پل‌های ارتباطی خوبی با دیگران برقرار کرده بودم و هم مهارت و اعتماد به نفس زیادی داشتم. علاوه بر همه اینها، طرح‌های عملیاتی و استراتژی بازاریابی کسب‌وکار تازه را هم طراحی و آماده کرده بودم. حاصل همه اینها به تامین شرکتی با سرمایه ۵۰ میلیون پوند منجر شد و در منافع حدود بیست شرکت دیگر نیز سهیم و شریک شده بودم.

نکته‌های مفید برای کسب موفقیت

۱ - قبل از شروع هر کسب‌وکار ضمن بررسی دقیق شرایط رقابت محلی، از موقعیتی که در آن قصد کسب‌وکار دارید، اطلاعات دقیق کسب کنید.

۲ - تا جایی که می‌توانید خود را به اطلاعات و معلومات لازم درباره صنعت و بازاری که برای خود در نظر گرفته‌اید مجهز سازید و در زمان کاملا مناسب دست به اقدام بزنید.

۳ - برای استخدام کارکنان با تجربه‌ای که از هر جهت برای کسب‌وکار شما مفید و توانمند باشند، وقت کافی صرف کنید.

۴ - زمان کافی برای بررسی هزینه موثر بازار کسب‌وکار خود اختصاص دهید.

۵ - از نقطه نظر مسائل شخصی و خانوادگی، مناسب‌ترین زمان ممکن را با ثبات قدم برای شروع کسب‌وکار انتخاب کنید.

۶ - اطمینان حاصل کنید که به قدر کافی پول برای سرمایه‌گذاری و نقدینگی در گردش در اختیار دارید.

قانون هشتم: کارآفرین اهل ثبات قدم و پشتکار است

کارآفرینان موفق با دو خصیصه بارز از دیگران متمایز می‌شوند. یکی از این دو خصیصه عزم جزم و دیگری ثبات قدم و پشتکار است. آنها می‌دانند چه موقع باید ثبات قدم داشته باشند و چه زمانی باید دست از کاری بکشند. بسیاری از کارآفرینان موفقی که من می‌شناسم، از جمله خود من، در برخی از عرصه‌ها طعم شکست را چشیده‌اند؛ با این وجود شکست آنها را از تلاش دوباره و چندباره برای دستیابی به موفقیت باز نداشته است.

هنگامی که من اقدام به سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار جدیدی می‌کنم، تنها یک اندیشه در سر دارم و آن چیزی جز عزم جزم برای موفق شدن در آن کسب‌وکار نیست.

من تا جایی که قدرت و توانم اجازه می‌دهد پیش می‌تازم و هیچ سد و مانعی نمی‌تواند مرا از حرکت رو به جلو بازدارد. کارآفرینان موفق می‌دانند که چگونه خود را با هر شرایطی تطبیق دهند و به تصحیح و تفسیر اهداف و جهت‌گیری‌های خود بپردازند. اصلا یکی از لذت‌های بزرگ زندگی کارآفرینان بزرگ غلبه کردن بر موانع و مشکلات است. چون در نظر آنها زندگی عاری از چالش‌های شغلی، نامطبوع و خسته‌کننده‌ است.

من تا زمانی که کسب‌و‌کارم از بابت تهیه و تدارک و توزیع یک نوع محصول بسیار پررونق و موفقیت‌آمیز بود در کار خود ثابت‌قدم بودم، اما بعد از مدتی تصمیم گرفتم توزیع محصولات تولیدکنندگان دیگری را هم بر عهده بگیرم تا در بازار به عنوان یک کارآفرین تک‌محصولی شناخته نشوم. برای انجام فعالیت جدید باید خود را با شرایط جدید تطبیق می‌دادم. این کار نیاز به انعطاف‌پذیری هم داشت، البته همچنان توزیع‌کننده محصول واحدی بودم با این تفاوت که این بار محصول واحدی از تولیدات شرکت نوکیا، موتورولا، زیمنس و سامسونگ را برای مشتریان تامین و توزیع می‌کردم. اتخاذ رویکرد جدید سرعت فوق‌العاده‌ای به پیشرفت کسب‌و‌کار من بخشید.

یکی دیگر از شاخصه‌های بارز کارآفرینان بزرگ این است که اولا با شنیدن پاسخ منفی به درخواست یا سوالی که از کسی می‌کنند و با پشتکار و جدیت به طرح‌ریزی راه و روش دیگری برای رسیدن به هدف موردنظر می‌پردازند. آنها به همان اندازه که برای ورود به یک کسب‌و‌کار از خود پایمردی و جد و جهد نشان می‌دهند، در لحظه مناسب برای خروج از کسب‌و‌کاری که دیگر سودآور نیست، تصمیم می‌گیرند و آن کسب‌و‌کار را به کسان دیگری واگذار می‌کنند.

ادامه دارد