امپراتور کارآفرینی(13)

نویسنده: پیتر جونز

مترجم: غلامرضا کیامهر

سرانجام چاره‌ای جز تخته کردن درهای کسب‌وکار برای ما وجود نداشت. رویاهای من رنگ باخته بود و دو سال پس از آن زندگی خانوادگی من هم از هم پاشید و همه ثروت و خوشبختی‌هایی را که به سرعت فراچنگ آورده بودم، با همان سرعت از دست دادم. احساس می‌کردم تمام دنیا برایم به یک مکان تاریک و ظلمانی مبدل شده است. در آن زمان تنها دارایی باقی مانده برای من یک دفتر کار کوچک در یک منطقه تجاری بود و تنها وسایل موجود در آن دفتر را یک میز و صندلی و یک تختخواب ساده تشکیل می‌داد. حالا دیگر نه پولی در بساطم بود، نه اتومبیلی و بدتر از همه آن که حتی آب گرم هم برای استحمام در دسترسم نبود و به همین سبب به مدت شش ماه با آب سرد استحمام می‌کردم. علاوه بر آن مجبور شدم دوباره چند هفته‌ای را نزد والدینم بگذرانم. به راستی که شرایط سخت و جانکاهی بود. اما حتی در آن شرایط دشوار با بهره‌گیری از درس‌هایی که از اشتباهات آموخته بودم، توانستم دوباره روی پای خود بایستم. هنوز از حس اعتماد به نفس و خودباوری لازم برای تجدید قوا و بازگرداندن اوضاع به حال اول برخوردار بودم. به خود گفتم من همان کسی هستم که یک بار موفق شدم برای خود کسب‌وکار موفقی راه بیندازم. پس می‌توانم دوباره آن موفقیت را به‌صورتی دیگر تکرار کنم. می‌دانستم که دیگر حق تکرار اشتباهات گذشته را ندارم و باید با استفاده از تجربه‌ها و معلوماتی که پیش از زمان ورود به کسب‌وکار آموخته‌ام، دوباره به یک کارآفرین از نوع TYCOON تبدیل شوم. واقعیتش این است که کارآفرینان بزرگ هرگز یک اشتباه را دوبار تکرار نمی‌کنند.

درسی که من آموختم

درس‌هایی که من از نخستین شکست خود در کسب‌وکار آموختم برای من به وسیله ارزشمندی برای کسب موفقیت در کسب‌وکارهای آتی تبدیل شد و حالا من می‌خواهم شما را هم در درس‌هایی که آموختم شریک و سهیم کنم:

اولین توصیه من به شما این است که از فرصت‌های به دست آمده حداکثر بهره لازم را ببرید. اما مراقب باشید بعد از رسیدن به اوج قله موفقیت:

۱ - دچار خودشیفتگی نشوید و از تغییراتی که در بازار اتفاق می‌افتد غافل نمانید، زیرا کسب‌وکار پدیده‌ای سیال و بعضا ناپایدار است. به عبارت دیگر درهای کسب‌وکار همیشه روی یک پاشنه نمی‌چرخد. حس اعتماد به نفس در کسب‌وکار ضامن موفقیت شماست، اما به خاطر داشته باشید که اعتماد‌به‌نفس افراطی ویرانگر و مشکل‌آفرین است، چون کسی که بیش از حد خود را دارای اعتماد به نفس بداند، دچار روحیه خودشیفتگی و تفرعن می‌شود و تحت تاثیر چنین روحیه‌ای چشم خود را به روی واقعیت‌هایی که در پیرامونش می‌گذرد می‌بندد و میل و علاقه به تجربه اندوزی و آموختن موضوعات جدید را از دست می‌دهد و این درست برعکس روحیه افرادی است که در حد متعارف از اعتماد به نفس برخوردارند. برتری دیگر افراد دارای اعتماد به نفس متعارف این است که ابایی از پرسیدن و یاد گرفتن چیزهایی که نمی‌دانند، ندارند حال آنکه افراد متفرعن و خودشیفته فاقد چنین خصلتی هستند.

۲ - تا می‌توانید از اشتباهات خود و دیگران درس بیاموزید. زیرا درس گرفتن از اشتباهات می‌تواند به حفظ و حراست کسب و کار شما از خطرات ناپیدایی که در کمین آن است کمک خواهد کرد. حساب دخل و خرج و بده و بستان‌های کسب و کار خود را به دقت و به طور مستمر کنترل کنید و به موضوع بیمه کسب و کار خود توجه ویژه نشان دهید.

مراقب باشید که به قول معروف همه تخم‌و‌مرغ‌های خود را در سبد یک مشتری نگذارید و با متنوع‌سازی طیف مشتریان، خطرهای بالقوه‌ای را که کسب و کار شما را مورد تهدید قرار می‌دهد، به حداقل ممکن کاهش دهید.

۳ - بازخوردهای به دست آمده از هر کاری را به دقت مورد ارزیابی قرار دهید و آنها را سرسری نگیرید. خود را بیش از حد درگیر امور روزمره کسب و کار خود نکنید تا دیگر وقتی برای رسیدگی به امور کلیدی و ارزیابی ریسک‌های احتمالی کسب و کارتان نداشته باشید.

۴ - مراقب باشید تا اعتماد به نفس افراطی که شما را به وادی خوش‌خیالی بیش از حد سوق خواهد داد، بر شما چیره نشود. به امید پولی که قرار است در آینده به دست شما برسد، دست به ولخرجی‌های بی‌مورد نزنید و مثلا مثل من اقدام به خرید اتومبیل‌های گران‌قیمت نکنید، بلکه اول پول را به دست آورید و سپس درباره چگونه خرج کردن آن تصمیم بگیرید و کلام آخر این که تا می‌توانید هزینه‌های خود را کاهش دهید و ریخت و پاش بی‌مورد نکنید.۵ - از بازخورد هر کار، چه شکست و چه موفقیت، به عنوان ابزاری برای تقویت حس اعتماد به نفس و ارتقای دانش شغلی خود استفاده کنید.

قانون چهارم: مسوولیت‌پذیر باشید

کارآفرینان بزرگ و موفق از اهمیت مسوولیت‌پذیری به خوبی آگاهی دارند و می‌دانند در اداره کسب و کار شخصی باید خود را با تمام وجود به انجام تعهداتی که بر عهده گرفته‌اند، متعهد بدانند و هیچ کاری را نیمه‌کاره به حال خود رها نکنند. در واقع قبول مسوولیت و تعهد‌پذیری از الزامات اولیه برای هر کارآفرین موفق یا کارآفرینی است که می‌خواهد موفق باشد. برای عمل به تعهدات و مسوولیت‌ها باید آنها را به درستی بشناسید و خود را مجهز و سازماندهی کنید.

به خاطر داشته باشید که اگر خود کارفرمای خود هستید توجه به نکات زیر برای شما بسیار مفید خواهد بود:

زمانی که همه کارکنان دست از کار می‌کشند، شما باید همچنان سرگرم انجام کار یا حداقل در حال تفکر درباره کار و آینده کسب و کار خود باشید.

برای روزهایی که به مرخصی می‌روید، حقوق و دستمزدی برای خود در نظر نگیرید یا حداقل در سال‌هایی که کسب و کارتان هنوز مراحل تکوینی را می‌گذراند، از چنین سیاستی درباره خود پیروی کنید. بهره‌وری وقت خود را به طور مستمر افزایش داده و بهینه‌سازی کنید. همواره مترصد روبه‌رو شدن با ناملایمات و بدبیاری‌های پیش‌بینی نشده باشید و آنها را خوب مدیریت کنید تا وقفه‌ای در کسب و کار شما ایجاد نکند.

گناه ندانم‌کاری‌ها و بدبیاری‌های ناشی از اشتباهات شخصی خود را به گردن دیگران نیندازید و شجاعت اعتراف به اشتباهات را داشته باشید.