قصه باد و خورشید - ۱۰ خرداد ۸۹

چند نکته به خاطر سپردنی

نویسنده: پیتر جونز

مترجم: غلامرضا کیامهر

* از مهارت‌های شخصی خود برای شکار فرصت‌هایی که به شما در برقراری رابطه برد-برد با دیگران کمک می‌کند، به خوبی استفاده کنید. * از فرصت‌های به دست آمده بیشترین بهره را ببرید و دست به عمل بزنید.

* همواره در حال آموختن چیزهای تازه باشید و حریصانه بر معلومات و مهارت‌های خود بیفزایید و تا می‌توانید با دیگران کانال‌های ارتباطی ایجاد کنید.

* آموخته‌های خود را به عمل درآورید.

* از قدرت نفوذ و تاثیرگذاری خود بر دیگران استفاده کنید. به تقویت انگیزه دیگران برای همراه ساختن آنها با خود و ایده‌هایتان بپردازید و از هنر متقاعد کردن دیگران تا می‌توانید استفاده کنید.

* انجام کارهای نه چندان مهم را که وقت زیادی از شما خواهد گرفت به دیگرانی که با شما همراه هستند بسپارید و آنها را در مسیر دلخواهتان به حرکت وادارید.

قانون سوم: تقویت حس اعتماد به نفس

در هر کسب‌و‌کار داشتن تیمی از مشاوران ارزشمند و وفادار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، اما کارآفرینان بزرگ این را هم می‌دانند که داشته‌های خود آنها نیز از چه اهمیتی برخوردار است. شما به اضافه همکاران و همراهانتان متحدان بزرگی را تشکیل می‌دهید و به همین سبب باید از حد اعلای اعتماد به نفس به منظور شروع یک کسب‌و‌کار و ادامه مجدانه آن برخوردار باشید، چه اگر چنین اعتماد به نفسی در شما وجود نداشته باشد، چه ضرورتی برای شروع یک کسب‌و‌کار وجود خواهد داشت.

بزرگ‌ترین سرمایه هر کارآفرین بزرگ را همان حس اعتماد به نفس تشکیل می‌دهد و این حس می‌تواند به صورت‌های گوناگونی متجلی شود. بارزترین نشانه اعتماد به نفس یک کارآفرین را باید در ارزیابی بی‌تفاوتی که او از دیگران در ارتباط با موضوع ریسک و ریسک‌پذیری دارد، جست‌و‌جو کرد. حس اعتماد به نفس به کارآفرینان در ارزیابی بسیار سریع ایده‌های جدید کمک می‌کند و سرعت انجام این ارزیابی به قدری زیاد است که در نظر دیگران شتابزدگی تلقی می‌شود.

دامنه اعتماد به نفس یک کارآفرین موفق گسترده و فراشمول است. یعنی موفقیت در یک کار تضمین کننده کارهای بعدی است و با تداوم موفقیت‌ها حس اعتماد به نفس کارآفرین به‌طور فزاینده‌ای افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل است که مشاهده می‌کنیم بسیاری از افراد بسیار موفق از بیشترین حد اعتماد به نفس برخوردار هستند.

موفقیت حاصل از اعتماد به نفس به ما قدرت خودباوری می‌دهد. در واقع دلیل شکست و ناکامی بسیاری از افراد نداشتن حس اعتماد به نفس و خودباوری است.

این افراد خود را ناتوان از انجام کارهای بزرگ می‌دانند و به همین سبب پیشاپیش شکست خود را رقم می‌زنند، حال آن که کارآفرینان بزرگ و موفق از این بابت کاملا متفاوت هستند.

تجربه نشان داده که اگر شما اعتماد به نفس داشته و خودباور باشید و به خود بقبولانید توانایی انجام هر کاری را دارید، در آن صورت هیچ دلیلی برای نرسیدن به اهدافتان وجود نخواهد داشت و هر موفقیت شما به سکویی برای پرش به سوی موفقیت‌های بزرگ‌تر تبدیل خواهد شد. البته این بسیار حائز اهمیت است که شما میان خودباوری و هزم و احتیاط موازنه دقیقی برقرار کنید و به اتکای خود باوری به قول معروف بی‌گدار به آب نزنید.

چون خودباوری افراطی ممکن است به خودشیفتگی و غرور و نخوت منجر شود، حال آن که برخلاف تصور عمومی کارآفرینان بزرگ و موفق هرگز دچار چنین خصیصه‌ای نمی‌شوند. در واقع کارآفرینان موفق پیوسته خود را نیازمند تکامل و آموختن می‌دانند در حالی که افراد خودشیفته و متفرعن به اشتباه تصور می‌کنند به نقطه کمال رسیده‌اند و همه دانایی‌های عالم در وجود آنها متبلور شده است. کارآفرینان بزرگ (tycoons)در تمامی اعمال و رفتار خود افرادی انعطاف‌پذیر و در عین حال شجاع و باشهامت هستند.

توصیه این قانون طلایی به شما این است که هرگز دچار غرور و تفرعن نشوید، چشم بسته و بدون رعایت هزم و احتیاط تصمیم نگیرید، همواره مترصد کاهش درجه ریسک تصمیم‌گیری‌های خود باشید و راه و رسم حداکثرسازی میزان اعتماد به نفس و دستیابی به اهداف موردنظر را به درستی بیاموزید.

تجربه‌های شخصی من

حال ممکن است سوال کنید فردی که سودای تبدیل شدن به یک کارآفرین بزرگ را در سر دارد، چگونه در آغاز کار می‌تواند حس اعتماد به نفس خود را تقویت کند. بگذارید در این باره تجربه‌های شخصی خود را با شما در میان گذارم.

تجربه‌اندوزی، کسب مهارت‌ها و دانایی: اگر شما ذاتا فردی فاقد حس اعتماد به نفس و خودباوری هستید، می‌توانید از راه تمرین و ممارست این خصیصه‌ها را کسب کنید. تجربه‌اندوزی و آموختن مهارت‌های مختلف اولین گام برای رسیدن به این هدف است. در آغاز راه در یک زمینه مشخص برای دیگران کار کنید و به تقویت حس اعتماد به نفس خود در آن زمینه خاص بپردازید. پس از آن با ایفای نقش در زمینه‌های دیگر حوزه کسب مهارت‌های خود را که به شما اعتماد به نفس خواهد داد، گسترش دهید. بعد از مدتی متوجه خواهید شد که قدرت و توانایی انجام کارهایی را دارید که این خود مقدمه ایجاد روحیه خودباوری در شما خواهد بود.