چگونه رادیو‌ها به تلفن‌همراه تبدیل شدند

کوشان غلامی

در ۲۴ ژوئن ۱۸۹۵ پسری به نام پل گالوین به دنیا آمد که علاقه زیادی به لوازم الکترونیکی و تجهیزات برقی داشت. او سال دوم دانشگاه بود که برای انجام خدمت در جنگ جهانی اول به ارتش پیوست و در سال ۱۹۲۸ بعد از بازگشت از جنگ، به همراه برادرش جوزف کارخانه‏ای در ایلینویز شیکاگو تاسیس کردند. کارخانه گالوین پنج کارمند بیشتر نداشت و اولین محصول این کارخانه، حذف‏کننده باتری بود که به مصرف‏کنندگان اجازه استفاده از جریان برق خانگی را در رادیو می‏داد.

پل سپس شروع به ساختن رادیو کرد. با وجود فروش خوبی که در شروع کار داشت، رکود اقتصادی او را تا مرز ورشکستگی کشاند. او تلاش‌های زیادی کرد که به روزهای اوج خود بازگردد و شروع به نوآوری در دستگاه‌ها نمود. بعد از چند هفته کار برای ساختن یک رادیوی خودکار، توانست یک نمونه مناسب از آن را در ماشین خود کار بگذارد.

این موفقیت نتیجه مالی مناسبی برای پل نداشت و در فروش اولیه، شرکت بیش از ۳۰۰۰ دلار ضرر داد. گالوین متوجه شد بازاریابی، کلیدی برای موفقیت است. در نهایت، او نام «موتورولا» را برای شرکت انتخاب کرد که هم بیانگر حرکت بود و هم رادیو. (موتور یعنی خودرو و OLA به معنای صدا است و معنای آن صوت در حرکت است) به طور همزمان بخش رادیوی خانگی و پلیس نیز در شرکت ایجاد شد.

در سال ۱۹۳۳ پل یک مدل جدید ساخت که نواقص زیادی داشت و شرکت مجبور به قبول نواقص خود شد. او چنان عصبانی شد که نمونه‌های ساخته شده را با پتک تکه تکه کرد. سپس مدل‌هایی ساخت که به خوبی کار می‌کردند. او در سال۱۹۳۷ دوباره به بازار تجارت رادیو گام نهاد، اما پس از مدت کوتاهی به دلیل رکود اقتصادی دوباره این کار را رها کرد. در دهه ۱۹۴۰ شرکت شروع به همکاری با دولت کرد و یک آزمایشگاه تحقیقاتی برای بررسی الکترونیکی حالت جامد نیز در شرکت تاسیس شد و همچنین برای اولین بار رادیوهایی با موج FM وارد بازار گردید و اولین سیستم آن در فیلادلفیا نصب شد. اولین رادیوی دستی FM، مانند کوله‏پشتی بود و در سال ۱۹۴۳ عرضه شد.

خوشبختانه او توانست قراردادی برای ساختن رادیوها ببندد. گالوین یک مبتکر بود و علاوه بر ساختن رادیوهای خانگی و ماشینی در سال ۱۹۳۸ ساختن رادیوهایی برای مکالمه بین پلیس‌ها را آغاز کرد. زمانی که وقوع جنگ در اروپا پیش بینی شد، او از مهندسین شرکت خواست یک رادیو صحرایی بسازند. زمانی که جنگ جهانی دوم شروع شد، رادیو دو جهته قابل حمل (هندی-تاکی) که قادر بود پیام ویژه‏ای را به شخص موردنظر برساند، در دست تولید بود. این پیجرها خیلی زود وارد ساختار کاری بیمارستان‏ها و کارخانه‏ها شدند.

در دوران بعد از جنگ، او تصمیم گرفت که کار خود را بیشتر گسترش دهد. فروش رادیوهای خانگی را بیشتر کرد و شروع به تولید گرامافون نمود. در صنعت نوظهور تلویزیون پیشرو شد و وارد بازار نیمه رساناها گردید. ورود به بازار تلویزیون نمونه برجسته شیوه کارآفرینی گالوین بود. آغازگر این صنعت، RCA بود و یک تلویزیون ده اینچی ساخته بود که در سال ۱۹۴۶ به قیمت ۳۰۰ دلار به فروش می‌رسید. گالوین متوجه شد که برای ورود به چنین بازاری باید در کیفیت و قیمت، RCA را شکست دهد. او دو گروه را برای ساختن تلویزیونی که بتواند آن را ارزان‌تر از رقیب بفروشد، تشکیل داد که موفق عمل کردند. موتورولا به زودی صاحب فروش عظیمی‌شد و خیلی سریع در این صنعت جایگاه خود را به دست آورد. در سال ۱۹۴۷ بیش از یکصد هزار عدد از اولین تلویزیون موتورولا فروخته شد.

در سال ۱۹۵۵ شرکت موتورولا حرف «M» را به عنوان سمبل محصولاتش اعلام کرد. در همین سال ترانزیستور ژرمانیوم برای رادیوهای ماشین در نظر گرفته شد و به عنوان اولین محصول نیمه رسانا به تولید انبوه رسید و یکی از قوی‏ترین ترانزیستورها در محصولات تجاری به شمار می‏رفت.

گالوین در سال ۱۹۵۹ درگذشت. در زمان فوت پل گالوین، با ورود پسرش روبرت، توجه شرکت موتورولا به برق مصرفی کاهش یافت و فعالیت شرکت به بازارهای جهانی نیز کشیده شد. در اواخر دهه ۱۹۸۰ موتورولا به نخستین تهیه‏کننده تلفن‏های همراه تبدیل شده بود. در سال ۱۹۹۹، اولین پیام‌گیر دوسویه برای دریافت پیام‌های متنی و پست الکترونیک توسط موتورولا ابداع و عرضه شد. این وسیله با اتصال به رایانه، توانایی دریافت پیام‌های بسیار بلند را نیز داشت.

اولین شبکه خدماتی تلفن‌های همراه نیز به همراه شرکت سیسکو راه‌اندازی شد. در سال ۲۰۰۳ اولین گوشی تلفن‌همراه مرکب از سیستم لینوکس و فناوری جاوا به بازار آمد. سال بعد، ادوارد زاندر (که یک مهندس برق است) به سمت مدیرعاملی مجموعه منصوب شد و دو سال بعد موتورولا مدال ملی فناوری را به پاس ۷۵ سال تلاش و رهبری توسعه فناوری الکترونیک در ارتباطات تلفن‌همراه دریافت کرد.

دریافت پیام فضانوردان آپولو۱۱ از کره ماه توسط رادیوی موتورولا در تثبیت موقعیت و کیفیت محصولات شرکت بسیار موثر بود. کوشش بی‌وقفه در امر بهبود محصولات، موتورولا را به ابداع متدولوژی شش سیگما رهنمون کرد و شرکت توانست یک بیان استاندارد و مشترک جهانی را در سنجش کیفیت به نام خود ثبت کند.

موتورولا در حوزه اصلی کار خود، یعنی تلفن‌همراه موفق عمل کرده و بیش از ۱۷ درصد بازار را دردست خود گرفته است. با این حال، زاندر مدیرعامل شرکت در فکر افزایش سهم شرکت از بازار سه میلیارد دستگاه تلفن‌همراه در سال ۲۰۱۰ است. اخیرا موتورولا در بین ۱۰۰ شرکت آمریکایی در عملیات زیست‌محیطی و رسالت اجتماعی چهارم شد. این چهارمین باری بود که موتورولا در میان ۱۰ شرکت برتر در این زمینه قرار می‌گرفت.

شرکت موتورولا از سال تاسیس خود تاکنون موفق به اخذ ۵۱۳ جایزه گوناگون برای محصولات مختلف ارتباطی خود شده است و بیش از ۵۰هزار نفر در سراسر جهان برای این شرکت کار می‌کنند. مدیرعامل کنونی بر مسوولیت اجتماعی شرکت تاکید می‌کند و استفاده از قدرت سرشار کسب و کار جهانی شرکت را برای فایده‌رسانی به مردم ضروری می‌داند. موتورولا در سال گذشته میلادی بیش از ۲۲ میلیارد دلار فروش داشت.