میلیاردر صنعت فولاد جهان

لاکشمی‌میتال،‌ مهاجر هندی، رییس بزرگ‌ترین کمپانی فولاد جهان است که با ثروت ۳/۱۹ میلیارد دلار در جایگاه هشتمین فرد ثروتمند دنیا قرار دارد. میتال متولد ۱۵ ژوئن سال ۱۹۵۰ در راجاستان هندوستان و فردی با اصلیت بریتانیایی-هندی است. او مدیر ارشد اجرایی و موسس شرکت آرسلورمیتال، از زمان ادغام بوده است. در آوریل ۲۰۱۰ میتال به عنوان ثروتمندترین فرد در اروپا شناخته شده بود. در سال ۲۰۰۶، فایننشیال تایمز میتال را به عنوان مرد سال انتخاب کرد و در سال ۲۰۰۷ او عنوان یکی از ۱۰۰ فرد تاثیرگذار جهان را از مجله تایمز دریافت کرد.

او هم اکنون به عنوان مدیر غیر اجرایی( مدیری که جزو تیم اجرایی و کارمند شرکت نیست) گلدمن ساکس (یک بانک سرمایه‌گذاری جهانی)، EADS (یک شرکت بزرگ فضایی در اروپا) و بانک ICICI (بزرگترین بانک خصوصی هندوستان) و نایب رییس مجمع جهانی فولاد نیز مشغول به کار است. میتال عضو شورای سرمایه‌گذاری خارجی در قزاقستان، شورای بین‌المللی سرمایه‌گذاری در آفریقای جنوبی، شورای بین‌المللی تجارت مجمع اقتصادی جهان و کمیته اجرایی موسسه فولاد نیز می‌باشد. او عضو هیئت علمی ‌دانشگاه مدیریت کلاگ نیز هست.

میتال در خانواده‌ای اهل کسب و کار بزرگ شده و در کالج سنت خاویر کلکته در رشته تجارت تحصیل کرده است. او فعالیت‌های تجاری‌اش را با کار در کسب و کار فولادسازی خانوادگی‌اش در هندوستان شروع کرد. در سال ۱۹۷۶ زمانی که خانواده‌اش تجارت فولاد خود را راه‌اندازی کردند، او تصمیم به تاسیس بخشی بین‌المللی در شرکت برای خود کرد. او این کار را با خرید کارخانه‌ای کهنه و از کارافتاده در اندونزی شروع کرد. کمی‌بعد از آن، او با دختر یک وام‌دهنده ثروتمند ازدواج کرد. در سال ۱۹۹۴، میتال برای اینکه از پدر، ‌مادر و برادرانش متمایز باشد از شرکت خانوادگی شان جدا شد و کسب و کار بین‌المللی فولاد خودش را با نام میتال راه انداخت. او در خانه‌ای ۱۲ اتاقه در لندن با قیمت حدودا ۱۲۸ میلیون دلار زندگی می‌کند.

میتال بیش از ۳۰ سال تجربه کار در صنعت فولاد و صنایع مرتبط به آن را دارد. او کمپانی فولاد میتال را در سال ۱۹۷۶ تاسیس کرده و از آن زمان مسوول توسعه کسب و کارش بوده است. شرکت فولاد میتال، یک تولیدکننده فولاد در سطح جهانی است که در ۱۴ کشور دنیا با ۱۵۰۰۰۰ کارمند. فعالیت می‌کند. شرکت میتال بزرگترین شرکت تولید فولاد با حمل ۱/۴۲ تن فولاد و سود بیش از ۲۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۴ بود.

کمپانی آرسلورمیتال با بیش از ۲۸۱هزار کارمند در بیش از ۶۰ کشور، بزرگترین کمپانی فولاد دنیا به شمار می‌رود. این شرکت از ادغام شرکت‌های آرسلور و میتال در سال ۲۰۰۶ شکل گرفته است و در سال ۲۰۰۹ در جایگاه بیست و هشتم در لیست ۵۰۰ شرکت برتر فورچون قرار گرفته است. این شرکت در تهیه فولاد برای اکثر بازار‌های عمده جهانی، از جمله صنایع خودرو، ساختمان سازی، وسایل خانه و بسته‌بندی پیشتاز است. این گروه در تحقیق و توسعه و تکنولوژی نیز پیشتاز است و بخش عمده‌ای از عرضه مواد خام را در دست دارد و در شبکه‌های توزیع گسترده‌ای کار، فعالیت می‌کند. حضور این گروه در اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکا باعث شناخته شدن آن در تمام بازارهای اصلی فولاد شده است. این گروه همچنین به دنبال بهبود جایگاهش در بازار‌های سریعا در حال رشد چین و هندوستان می‌باشد. سهام آرسلورمیتال در بازارهای معامله سهام پاریس، آمستردام، نیویورک، بروکسل، لوکزامبورگ و شهرهایی در اسپانیا چون بارسلونا، بیلبائو، مادرید و والنسیا، خرید و فروش می‌شوند. این گروه در سال ۲۰۰۸، معادل ۹/۱۲۴ میلیارد دلار درآمد با تولید ۳/۱۰۳ میلیون تن (معادل۱۰ درصد از تولید فولاد جهان) فولاد خام داشته است.

به‌رغم تمام موفقیت‌های میتال، کارکنان شرکتش او را پس از کشته شدن چند تن از کارکنانش در معدن، متهم به برده‌داری کردند. در دسامبر سال ۲۰۰۴، به خاطر انفجار معادن میتال در قزاقستان که به خاطر اشتباه ردیاب رخ داده بود، ۲۳ کارگر معدن جان خود را از دست دادند.

میتال پس از اینکه هندوستان در المپیک تابستانی ۲۰۰۰ تنها یک مدال برنز و در المپیک ۲۰۰۴ یک مدال نقره دریافت کرد، تصمیم گرفت شرکت میتال چامپیون تراست را با ۹ میلیون دلار و به منظور حمایت از ۱۰ ورزشکار هندی با پتانسیل رشد خوب، راه‌اندازی کند. او در سال ۲۰۰۸ به دلیل اینکه هندوستان اولین مدال طلای خود را در المپیک کسب کرده بود، جایزه آبیندا بیندرا را دریافت کرد.