بازاریابی اجتماعی و مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها - ۲ اسفند ۹۱

بخش دوم

آیا این سیستم ارزش - محور روی بهبود وضع افراد یا گروه‌هایی که در پایین‌ترین قسمت‌های هرم (به لحاظ درآمد) قراردارند، تاثیر مستقیمی می‌گذارد؟ من به همراه نانسی لی کتابی با عنوان «راه‌حل بازاریابی اجتماعی برای خروج از تله فقر» نوشته‌ام. این کتاب با این اصل پایه‌ای شروع می‌شود که همه افراد باید فرصت بهتر زندگی کردن را داشته باشند.

با وجود این، همه ما از شرایط وحشتناکی مثل بیماری، قحطی، نرخ بالای مرگ و میر، جرم و رنج‌های دیگر که در پایین هرم اتفاق می‌افتند، آگاه هستیم. کتابی که به آن اشاره کردم توضیح می‌دهد که بازاریابی چطور می‌تواند راه‌های بهتری برای زندگی کردن ارائه دهد و به ارتقای شرایط آموزش و سلامت کمک کند.

خلق ارزش مشترک چه تاثیری روی سودآوری شرکت‌ها می‌گذارد؟

مایکل پورتر به همراه فرد دیگری به تازگی مقاله‌ای درباره خلق ارزش مشترک در هاروارد بیزینس ریویو منتشر کرده که در آن عنوان می‌کند مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها باید گسترش یابد.

نباید اینگونه باشدکه سودآوری فعلی یک شرکت میزان مسوولیت‌ اجتماعی‌اش را بالا ببرد یا پایین بیاورد بلکه، مسوولیت اجتماعی باید یک تعهد و بخشی از دی ان ای (DNA) شرکت باشد.

پورتر همچنین تصریح می‌کند که شرکت‌هایی که چنین دیدگاهی‌ دارند، اعتبار بهتری به دست می‌آورند و مخاطبان بیشتر پیگیر آنها می‌شوند و این در نهایت عملکرد سودده شرکت‌ را در بلندمدت ارتقا می‌بخشد.

نوآوری در ایجاد ارزش برای شرکت، مشتریانش و به طور کلی برای جامعه چه نقشی دارد؟

هر شرکتی باید تلاش کند تا به طور مداوم پیشنهادهای بهتری به مشتریانش ارائه دهد چون در غیر این صورت قافیه را به شرکت‌های نوآورتر خواهد باخت.

شرکت‌ کره‌ای سامسونگ گروهی دارد که به طور مستمر در حال ارتقای تلویزیون‌های سامسونگ هستند و گروه دیگری که به طور مداوم در حال ارتقای گوشی‌های همراه سامسونگ است.

به عبارتی هدف این گروه‌ها کهنه کردن محصولات فعلی سامسونگ است. برخی از این اصلاحات کوچک هستند اما سامسونگ امیدوار است بتواند تغییر شگرفی در محصولاتش ایجاد کند تا تبدیل به رهبر این صنعت شود.

تکنولوژی درایجاد ارزش مشارکتی چقدر اهمیت دارد؟

در این زمینه جنرال الکتریک در خور تحسین است، زیرا بخش تحقیق و توسعه خود را گسترش داد تا جایی که دانشمندانی از سرتاسر جهان به آن اضافه شدند.

جنرال الکتریک اکنون می‌تواند برای حل هر مشکلی به راحتی از استعداد این دانشمندان بهره بگیرد. پراکتر اند گمبل نیز چنین اقدامی انجام داد.

آنها می‌خواستند بدانند که چگونه روی هر چیپس سیب زمینی پرینگل پیام خود را درج کنند، به همین دلیل به سراغ تحقیقات جهانی رفتند و کیک‌پزی ایتالیایی را پیدا کردند که قبلا این کار را روی کیک‌هایش انجام داده بود.

نقش دولت‌ و مجامع‌ قانونی در پرورش محیطی که شرکت‌ها بتوانند مسوولیت اجتماعی خود را به خوبی انجام دهند، چیست؟

دولت‌ها باید اطمینان حاصل کنند که شرکت‌ها هزینه‌ خیلی سنگینی را برای انجام مسوولیت‌های اجتماعی‌شان نپردازند و با وجود این، نهادهای قانونی باید مراقب باشند که کارهای خیر واقعا کار خیر باشد و نه هدیه به دوستان و بستگان یا کمک‌های سیاسی به گروهی خاص.

بازاریابی اجتماعی چیست و چگونه حس بشردوستی را به راه‌حل‌های اجتماعی- فرهنگی تبدیل می‌کند؟

بازاریابی اجتماعی مقوله‌ای متفاوت از مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها است. بازاریابی اجتماعی می‌تواند از سوی اشخاص، گروه‌ها، شرکت‌ها، انجمن‌های غیردولتی و بخش‌های دولتی انجام شود. بازاریابی اجتماعی تلاشی‌ برای اصلاح رفتار است.

بازاریان اجتماعی از نظریه بازاریابی استفاده می‌کنند تا برنامه‌هایی به وجود آورند که به افراد کمک کنند سیگار را ترک کنند، از استعمال مواد مخدر و الکل بپرهیزند، به نظافت محیط اهمیت دهند، منابع آبی را حفظ کنند، ورزش کنند، غذاهای مقوی بخورند و صدها رفتار دیگر.توجه کنید در تمام این برنامه‌ها برای رسیدن به نتایج دلخواه،به میزان بالایی از موافقت افراد نیاز است.

تصور عموم این طور است که حفاظت محیطی تنها مختص صنایع تولیدکننده است. آیا بخش‌های خدماتی هم می‌توانند به محافظت از محیط کمک کنند؟

دو بخش خدماتی هستند که باید روی تاثیر محیطی‌شان نظارت کنند. این دو بخش، خطوط هوایی و هتل‌ها هستند. تعداد پرواز با خطوط هوایی افزایش یافته و امید است میزان مصرف سوخت در هر مایل کمتر شود. هتل‌ها نیز از آنجا که به نظافت زیادی نیاز دارند، باید سیستم‌های کارآمدتری برای مدیریت آب و انرژی طراحی کنند.